Olav Haugen Hasdal (34) poserer foran sin nybygde Mercedes A-Klasse. Det er helt klart at kjøringen har skapt ringvirkninger i nærmiljøet, for bare en kort tur ut i solskinnet skapte nok av oppmerksomhet fra forbipasserende ved industriplassen teamet holder til.

Derfor er Mercedesen til Olav en bil helt utenom det vanlige i norsk drifting

Den tidligere skihopperen og trailføreren har funnet sin lidenskap i driftingsporten. 34-åringen stiller også opp med en helt unik oppskrift på startstreken.

Publisert Sist oppdatert

-DRIFTING: Olav Haugen Hasdal (34) fra Gjerstad i Agder gjorde god figur under årets første NM-runde i drifting. De siste årene har gått ut på å bygge en sprett ny bil som han debuterte med i fjor. Siden det har bilen stadig vært under videre utvikling.

-DRIFTING: Olav Haugen Hasdal (34) fra Gjerstad i Agder gjorde god figur under årets første NM-runde i drifting. De siste årene har gått ut på å bygge en sprett ny bil som han debuterte med i fjor. Siden det har bilen stadig vært under videre utvikling.

Men det er ikke bare bilen det er noe spesielt med. For 34-åringen har en vinnerskalle uten like, noe som stadig viser seg i utviklingen av bilen og kjørestilen. Det ble også tydelig etter tredjeplassen i NM-åpningen på Elverum.

— Jeg har alltid vært av den typen der at ting som kommer lett, det går lett. Jeg har alltid vært interessert i sport i hele mitt liv. Jeg har holdt på med skihopping, så har jeg holdt på med trail. Så var det noe med å holde en bil kontrollert i sladd. Det har alltid fascinert meg. Det er akkurat som om man flyter, sier en entusiastisk Hasdal til Parc Fermé når vi møter ham i verkstedet.

— Det trigger meg å jobbe mot en ting, ta et steg tilbake - kanskje to steg, så plutselig knekker man koden og så sitter det. Så er det noe med å møte norgeseliten og kjøre mot de man har sett opp til, fortsetter han.

Alt du trenger å vite om bilen:

Bil: Mercedes A-Klasse
Årsmodell: 2013

Motor: BMW V8 M60B40

Effekt: 650 hestekrefter (på hjulene)

Sylindervolum: 4,0 liter

Innsug: Twin-turbo Holsett HX35

Girkasse: Sellholm MPG Dogbox

Drivstoff: E100 (100% etanol)

Bremser: WP Pro big brake kit

Annet: Spesialbygde bærearmer og styrevinkelbrakett

Sikter mot en NM-tittel

Årets Drifting-NM går på tvers av tre løp. Det neste løpet går etter planen i august på Lillesand Motorsenter, en bane Hasdal allerede kjenner godt. Så tar mesterskapet turen innom Motorcenter Norway i Sokndalen, en bane som er ny for mesterskapet.

Gjerstad-mannen legger ikke skjul på at han har startet sesongen på riktig fot og er klar på at en NM-tittel henger høyt på listen, men at det nødvendigvis ikke er hovedmålet for i år.

— Så lenge det er liv så er det håp, men i motorsport kan alt skje. Mentaliteten er der, og bilen er der. Men det er harde kamper. Ambisjonen er jo selvsagt å høyne den plasseringen fra Elverum. Det er mange tøffe konkurrenter og mange som vil det samme som meg, så her gjelder det å gjøre hjemmeleksene godt, forteller Hasdal.

— Fortsetter jeg som jeg gjør nå, så blir jeg best i Europa, gliser han.

Olav Haugen Hasdal poserte for oss i kjent stil foran bilen han tok tredjeplassen med i årets første NM-runde i drifting.

God hjelp fra lokalt universitet

Hasdal har en visjon om å kunne bli en amabassadør for sporten, og der er han allerede godt på vei. Han røper at han i det siste har hatt et tett samarbeid med Universitet i Agder (UiA) som har brukt bilbyggingen som et skoleprosjekt.

— Skal man fronte utvikling i norsk drifting så er det jo litt interessant å få med seg dyktige folk på laget og folk som har ambisjoner om å få til ting. Her er jo jeg heldig å har fått et samarbeid med UiA. I fjor hadde de en bacheloroppgave, og i år setter de i gang med en masteroppgave. Det tar jo ting til et nytt steg. Vi er tidlig i fasen men her skjer det store ting allerede, forteller gjerstadmannen.

Han synes det skaper nysgjerrighet og viser at det ikke bare er drifting det handler om. Han er også klar på at han synes det er kult å få hjelp av elevene.

— Her blir ting satt ordentlig i system. Man får se ting som jeg aldri visste var mulig å gjøre. Det er kult å se helheten i det, og se folk som er dedikert i det de holder på med. De skal jo levere oppgaver i det oppdraget de har her. Det gagner meg som sjåfør, også gagner det de, siden de får en innsikt i et fag som de har interesse for. Det gjør jo at dette kommer til å bli en svært interessant og farlig bil, understreker Hasdal.

Bil utenom det vanlige

Samarbeidet med UiA er ikke det eneste som gjør bilen så spesiell. Mercedesen som Hasdal har bygd er hentet fra England og er konvertert fra framhjulstrekker til bakhjulstrekker.

Han har lenge forsøkt å få tak i en bil i Norge til en overkommelig pris uten å lykkes. Like før Oslo Motorshow i 2019 dukket det derimot opp en mulighet i England som Hasdal tok utnytte av.

— Når det først var et godt kjøp så var det jo bare å hive seg i bilen og dra til London med knappest mulig margin, sier han.

Som om ikke det å hente bil fra England på henger skulle bli utfordrende og tidkrevende nok, dukket det opp noe annet uforutsett for Hasdal.

— Det viser seg at man ikke får tatt ut mer enn 10.000 kroner når du kommer til England, per kort. Så da manglet det jo 10.000 kroner. Heldigvis så greide jeg å oppdrive en dame der nede som var fra Norge. Hun fikk jeg overført penger til, så fikk hun tatt ut, så var det bilen på planet. Da var det bare noen dager til Oslo Motorshow, så etter et formiddagsskift så stod alt av verktøy klart. Da var det bare å ribbe ned bilen i løpet av et par dager, og fikk lansert et tomt chassis på Oslo Motorshow, forteller 34-åringen.

Slik så bilen ut etter at Hasdal med god hjelp gikk løs på oppgaven med å få ferdigstilt et noe lanseringsklart-chassis.

Noen år senere stod verdens første Mercedes A-Klasse spesialbygd for drifting klar på Lillesand Motorsenter, til tross for en noe pessimistisk gjeng fra Mercedes.

— Til og med Mercedes trakk jo på smilebåndet og sa «dette her blir spennende å se», men de trodde ikke helt på det og da er det jo veldig kult å ha det på merittlista at det har blitt en pallplass i NM-sammenheng allerede, flirer Hasdal.

En av samarbeidspartnerne til Hasdal, Robin Slåttekjær, har på en annen side hatt stor tro på gjerstadmannen og prosjektet. Han har vært med siden start og hatt mange innspill på hvordan de kan bygge bil etter Hasdals ønske.

— Jeg synes det er moro å kunne være med å bygge ny bil til han, det har ikke vært den beste den E30en han kjørte. Jeg kjenner Olav godt og jeg vet at han kommer til å være en av de som er med i norgestoppen om han får en ordentlig bil, sa Robin Slåttekjær til NRK under en videoreportasje i 2020.

Filosofien bak bilen var å få gjennomført et «cleant» og servicevennlig bygg uttaler Hasdal. Det synes da vi kommer inn i garasjen og bilen står oppreist på rallybukker. De viste seg å komme til nytte allerede i Elverum etter at en påkjørsel knakk noen stag på bakstillingen. Men veien til det som nå er en svart Mercedes som pryder Drifting-Norge har vært lang og krevende.

Bukkene er designet for å gi Hasdal og hans mekanikere en optimal arbeidshøyde under løpene. Løsningen var til stor hjelp allerede på Elverum etter et knekt stag truet fortsettelsen av løpet.

— Det er blod svette og tårer. Man møter jo på utfordringer underveis, som for eksempel da vi tolket en skisse feil og kappet litt i bakstillingen. Det tok tre måneder å rette opp i. Da må man hente frem det ytterste for da var man på god vei, forteller Hasdal om byggeprosessen.

Han har også god forståelse for risikoene det innebærer å holde på med drifting. Han har slått seg til ro med at bilen én dag kan ryke, men da håper han noe sarkastisk på at han hvert fall gjør det skikkelig nok til at de må begynne helt på nytt

— Veien blir til mens en går. Du ser jo alle de timene vi har brukt, og skulle vi gjort det igjen hadde vi ikke brukt en tredel av tiden. Det er ett steg frem tre tilbake, forsking, prøving og feiling. Da jeg stod på startstreken første gang trodde jeg ikke pulsen skulle stige, men den steg til langt over 100 i puls. Halvannet år med bygging gjør noe med en selv om man ikke skulle tro det, mimrer han.

Ypper seg mot svenskene

Denne helgen tar 34-åringen turen over Svinesund-bruen. Selv om Norwegian Drift Championship har sommerferie, er det andre løp som skal kjøres. Derfor er han og teamet på vei til Mantorp for å hevde seg blant svenskene.

Motivasjonen til Hasdal i foranledingen til runden er å gjenskape øyeblikket fra nasjonsligaen forrige helg der Norge slo Sverige med ett mål.

— Det er første gang jeg drar ned til Gatebil i Sverige. Vi skal opp i landskamp mot svenskene, og svenskene de er ikke snaue. De liker å «bjuda på». Så her skal vi til pers. Og når man først representerer Norge i det gamet her, så blir det ikke spart på noe, gliser Hasdal.

Powered by Labrador CMS