Andreas Bakkerud og Sondre Evjen ble helgas høyedepunkt på Lånkebanen med dobbeltseier i toppklassen i det europeiske mesterskapet, og de bød på en aldri så liten tango etter målgang.

Bakkerud stjal showet mens Veiby tok en historisk pallplass

En god norsk dag i det største rallycrossløpet på norsk jord. Og de største profilene leverte også varene på hjemmebane.

Publisert Sist oppdatert

RALLYCROSS: For å starte med det kjedelige først, så ble det norske nedturer i RX2e og RX3. Aksel Lund Svindal viste en god progresjon gjennom søndagens kjøring og posisjonerte seg til å kjempe om en potensiell og sensasjonell andreplass i sin semifianle i RX2e.

RALLYCROSS: For å starte med det kjedelige først, så ble det norske nedturer i RX2e og RX3. Aksel Lund Svindal viste en god progresjon gjennom søndagens kjøring og posisjonerte seg til å kjempe om en potensiell og sensasjonell andreplass i sin semifianle i RX2e.

Den tidligere toppalpinisten hadde en god start og fri bane på yttersvingen i første sving. Med litt tur kunne han sneket seg langt foran i køen, men i stedet fikk han en kilevink fra Lance Woolridghe, som sendte ham ut i murveggen. Bråstoppen endte med et bruttøp og en litt forslått overkropp etterpå.

— Det kom jævlig overraskende på. Jeg så ingen foran meg og hadde klar bane. Så kom den murveggen jævlig fort. Jeg tok et tidel fra jeg rakk å skjønne at det gikk galt, til det smalt. Så jeg kjente den veldig godt i siden, sa Lund Svindal til Parc Fermé etter krasjen, hvor han fikk behandling på venstreside av overkroppen etterpå.

Her smeller det for Aksel Lund Svindal i semifinalen, der han forsøkte å gå på yttersiden for å tjene et par plasseringer.

Nedturer for RX3-gutta

I RX3 hadde vi to nordmenn som viste et enormt potensiale. Marius Solberg Hansen var omtrent den eneste som tidvis kunne tukte en overlegen Kobe Pauwels, og 18-åringen fra Holmestrand stod godt plassert i semifinalen med pole position.

Dog ble det en svak semifinale for Skoda-føreren. En middels start etterfulgt av en løpsrytme som ikke var til å kjenne igjen, og Solberg Hansen klarte rett og slett ikke å komme seg opp i feltet igjen til å kjempe om en finaleplass. Med andre ord en strek i regninga på hjemmebane etter den knallsterke Höljes-seieren før sommerferien.

Norge måtte derfor sette sin lit til Espen Isaksætre, som slet seg fram til en finale etter god semifinalekjøring. Finalen varte dog bare i to svinger for solungen, som slo i stykker forstillingen og dermed ble stående.

Dette bildet viser hvor mye denne seieren betydde for Andreas Bakkerud, som valgte seg ut kun to EM-runder denne sesongen, med den norske som det store høydepunktet.

Stor opptur i EM i RX1

Gutta med firehjulstrekk reddet dog dagen. Andreas Bakkerud meldte seg på i Höljes og Hell med mål om å vise et potensielt vinnertempo i EM-klassen til RX1, men bergenseren har ikke lagt skjul på at han har slitt med å finne den optimale følelsen i bilen disse løpene. Spesielt når Anton Marklund også viste et overlegen tempo gjennom hele helgen.

Bakkerud ga seg dog ikke, og i finalene begynte også startene å sitte. I semifinalen skjøt han ut som en kanon, og sikret en enkel og overlegen semifinaleseier. I finalen satt starten nok en gang, og med litt hell i at Anton Marklund fikk problemer, så kunne Bakkerud spasere inn til en svært sterk EM-seier på hjemmebane, og med det oppnådde han ett av sesongens aller største mål.

Bedre ble det jo av at Sondre Evjen også fikk det til å løsne på rett sted til rett tid. Hallingdølen har i likhet med Bakkerud slitt med å finne den optimale rytmen for helgen, men han kom i god posisjon i en ellers småkaotisk finale - og holdt samtidig godt unna for rutinerte Janis Baumanis da begge hadde gjort seg ferdig med alternativsporet. Dermed ble det en flott norsk dobbeltseier i stolsteika på Lånkebanen.

Her står Johan Kristoffersson igjen på startplata etter å ha framprovosert en feilmelding på launch-kontrollen. Teamkamerat Ole Christian Veiby sørget for en enkel semifinale-seier, og imponerte videre med å ta hjem tredjeplassen i finalen etterpåø

Veiby historisk

Og dette ble da nesten som et antiklimaks for det som på papiret skal være høydepunktet. Selv med få biler til start, så var det en kruttsterk lineup av Rallycross-CVer på startstreken i finalen, hvor toppførerne Johan Kristoffersson og Timmy Hansen skulle utfordres blant annet av Ole Christian Veiby. I tillegg viste PWR-førerne Niclas Grönholm og ikke minst hans ferske teamkamerat Klara Andersson at de også var å regne med.

Veiby sikret en sterk seier i semifinalen og hadde med det pole position i finalen. Starten der var heller ikke dårlig, men i tett kniving med Timmy Hansen og Niclas Grönholm gjorde at hans teamkompis Johan Kristoffersson kunne smette på innersiden og sikre ledelsen.

Da er også han mer eller mindre umulig å ha med å gjøre, og Veiby måtte i stedet jage Hansen - som åpenbart hadde et svakere tempo enn Kongsvinger-gutten.

Det holdt dog akkruat ikke for Veiby, som måtte se seg slått av verdensmesteren fra 2019. Verdensmesteren alle de andre årene fra og med 2017 sikret en historisk seier i Rallycross-VM med de elektriske bilene, men like historisk ble det på mange måter for Veiby som tok sin første pallplass på øverste nivå i et offisielt verdensmesterskap fra FIA.

Parc Fermé kommer med enda flere saker, reaksjoner, intervjuer og bilder fra helgen fortløpende gjennom søndag og mandag...

Powered by Labrador CMS