Dennis Hauger fant seg godt tilrette i Formel 2-bilen i Abu Dhabi, men er klar på at overgangen var mer kompleks enn som så.

Dette blir en av de aller største utfordringene for Dennis i årets Formel 2-sesong

Glem høyere fart og bedre grep. Ett spesielt element kan avgjøre hvor godt Dennis Hauger mestrer overgangen til Formel 2.

Publisert Sist oppdatert

FORMEL 2: Forrige uke ble det endelig bekreftet for all offentlighet at det blir full Formel 2-satsing med omfattende Red Bull-støtte og Prema som team. Bedre pakke er det egentlig ikke mulighet for en juniorfører å få når man skal konkurrere på nivå to i internasjonal formelbilracing.

FORMEL 2: Forrige uke ble det endelig bekreftet for all offentlighet at det blir full Formel 2-satsing med omfattende Red Bull-støtte og Prema som team. Bedre pakke er det egentlig ikke mulighet for en juniorfører å få når man skal konkurrere på nivå to i internasjonal formelbilracing.

Hauger var også med på testen i Abu Dhabi etter at finaleløpene i Formel 1 og Formel 2 hadde blitt gjennomført på samme bane. Utover at manager Harald Huysman tidlig på høsten sa at det er 99 prosent sjanse for at Hauger sitter i en Prema-bil i Formel 2 i 2022, så var dette det sterkeste signalet utad på hvilken retning det gikk.

Og 18-åringen leverte også sterke tider, all den tid de tilsynelatende egentlig ikke fokuserer noe særlig på rundetider. Men stabile topp 10-tider for det meste, men det er verdt å nevne at det ble en tredjetid i avslutningspasset.

Må justere bremsene hele tiden

Likevel er Formel 2 mer komplekst som så enn bare rundetider og det å kjøre alene. Sportssjef i Norges Bilsportforbund og NENT-kommentator Atle Gulbrandsen fulgte Hauger tett, og han føler at unggutten har kontroll på det aller meste som er nytt av kjøreteknikk og psykisk omstilling ved å sitte i en Formel 2-bil.

Men det er én ting han likevel har oppdaget som gir Hauger helt nye utfordringer enn ellers.

– Forskjellen for ham nå er at han må justere bremsebalansen hele tiden. Bare der ligger en del av nøkkelen til suksess. Dette skal etterhvert bare føles automatisk for han, sier Gulbrandsen til Parc Fermé.

Atle Gulbrandsen, sportssjef i Norges Bilsportforbund.

Moderne racerbiler, enten det er formelbiler eller ordinære standardbiler, har i de aller fleste tilfeller muligheter til å justere bremsebalansen underveis. Altså hvor mye bremsekraft som skal fordeles mellom fram- og bakbremsene.

Sterk påvirkning av temperatur

Dette handler primært om hvilken balanse du ønsker å ha bilen i satt opp mot en foretrukket kjørestil, men på Formel 2-nivå og videre oppover, så handler det altså om mer enn bare en godfølelse der og da.

– Det henger sammen med hva slags bremsetype dette er, ettersom han har karbonbremser. Det påvirker dekktemperaturen på en annen måte. Det er veldig lett at dekkene enten ikke blir varme nok, eller at de blir for varme, og også bremsene varmes opp og kjøles ned på en helt annen måte når de er av karbon. Dette reguleres i mye større grad med bremsebalansen nå enn tidligere. Her skal det justeres jevnlig over en hel runde, sier Gulbrandsen etter å ha fulgt med og studert Haugers testkjøring nøye.

Dette er forøvrig helt vanlig på Formel 1-nivå, og der har de også enda flere parametre som førerne justeres underveis over en runde, som de jobber intenst og nøye med i forkant av et løp og under de viktigere fritreningene.

– I Formel 1 justerer man også differensialene på samme måte på rattet, flere ganger over en runde. Men diffene kan ikke her justeres på rattet mens de kjører. Det kan de kun justere når de er inne i pitgarasjen, sier Gulbrandsen.

Powered by Labrador CMS