Laurbærkrans er ensbetydende med gull i norsk bilsport, og disse crosskartgutta er intet unntak. Fra venstre Tobias G. Spangen (125-kubikk), Aron Stjern Rød (250-kubikk), Sondre Furuseth (650-kubikk) og Alexander Heum (Xtreme).

Disse sikret NM-gullene i en av de mest voksende bilsportgrenene i Norge

Crosskart vokser stadig, både i den minste og den største klassen. Sist helg skulle alt avgjøres, og det ikke uten spenning og dramatikk.

Publisert Sist oppdatert

CROSSKART: Seks runder ble kjørt i årets norgesmesterskap i crosskart, der NMK Gardermoen var vertskap for årets finale. Mens de aller minste i 85-klassen kjører norgescup, så er det full NM-status i 125-, 250-, 650- og Xtreme-klassen.

CROSSKART: Seks runder ble kjørt i årets norgesmesterskap i crosskart, der NMK Gardermoen var vertskap for årets finale. Mens de aller minste i 85-klassen kjører norgescup, så er det full NM-status i 125-, 250-, 650- og Xtreme-klassen.

Deltakelsen har også vokst enormt totalt sett i norsk crosskart det siste året, og prosentvis den klart største økningen på få år. Spesielt i den minste klassen med 85-kubikks motorer har hatt hatt en stor vekst der hele 39 deltakere har stilt til start denne sesongen, mens det i den største klassen Xtreme har vært 40 utøvere på startstreken årets NM. Totalt har 128 førere stilt opp i årets NM og norgescup, hvorav gjesteklassen Mini ikke er beregnet.

Førstemann til mål

Medaljekampen var på mange måter åpen i samtlige klasser, noen med større spenningsmoment enn de andre. Mest spenning var det kanskje blant de aller minste hvor kampen stod mellom Ole Kristian Spilling og Linus Gimle Enger. Med to seire og to andreplasser hver, hvor man med et strøket løp fikk en avgjørende finalerunde på Gardermoen.

Med to heatseire og en tredjeplass kvalifiserte Spilling seg til første rekke i A-finalen, mens Gimle Henger måtte ta til takke med en syvende posisjon i den bakerste rekka. Men begge gullkandidatene bygget opp et godt tempo i finalen, og etter at regnskapet for alternativsporet ble gjort opp så havnet de side om side i tett duell da finalen var halvkjørt.

Men like etterpå måtte dessverre Gimle Enger parkere karten, og med det var veien til gull vidåpen for Spilling, som tok andreplassen i finalen bak Jørgen Sørlie som vant. Sørlie sikret også bronsemedaljen i 85-klassen bak Spilling og Gimle Enger.

Fra talentkonkurranse til gull

I 125-klassen var den nylig utpekte Bilsporttalentet-kandidaten Tobias Spangen en av de store favorittene, og med en pallplass ville han sikret gullmedaljen. Spangen kjørte ikke løpet på Grenland, og hadde følgelig ingen løp å stryke, mens stabile Robin Larsen Hermansen har kun sanket pallplasser i år og hadde en tredjeplass å stryke. Og for Hermansen var det også en tett kamp med Simen Johansen om de øvrige medaljeplassene.

Men Spangen var i en klasse for seg og beviste at han var sitt andre NM-gull verdig ved å gå hen og vinne finalen. Hermansen måtte ta til takke med en tredjeplass, men med Johansen på en fjerdeplass så var det nok til at Hermansen sikret sølvmedaljen med ett poengs margin på Johansen.

Rødflagg på siste runde

250-klassen har hatt lavest deltakelse i år med kun 12 førere som har sanket poeng gjennom sesongen, men like fullt de aller fleste trofaste travere gjennom sesongen. Aron Stjern Rød hadde gullet i sin hule hånd så lenge han gjorde alt riktig gjennom hele helgen. Han plasserte seg i første rekke, tok starten og kontrollerte ledelsen gjennom finalen, men en heftig rulling av Hannah Eide på den siste runden gjorde at finalen ble rødflagget med bare to gjenstående svinger igjen for Stjern Rød.

Derfor måtte hele gjengen ut med litt ekstra bensinpåfylling for en helt ny finaleomgang etter en ti minutters høyst ufrivillig pause. I restarten var det Mats Brustad som hadde den beste starten, men ut av den første langsvingen var det Stjern Rød som stakk snuta fram og viste hvorfor det er han som var storfavoritten til gullet.

Ledelsen her var heller aldri truet, og med det var gullet sikret med med god margin foran Jon Arne Aass Weberg og Mats Brustad i finalen. Kim Rino Weire tok fjerdeplassen og knep med det sølvmedaljen med ett poengs margin på Troy Petersen som ble nummer syv.

Nytt rødflagg

For 650-førerne var det Sondre Furuseth som var den klare gullfavoritten, men han måtte ha en vellykket finale for at ikke Stinius Kvernrød skulle stjele gullet fra ham. Men det ble en svært dramatisk åpning på finalen der Mats Samuelsen Liselevand endte kast i kast ut på den første runden i tett kamp med Robin Grana. Det endte naturlig nok med nok et rødflagg, og begge disse var dermed ute av finalekampen.

I restarten var det Kjetil Weaas som tok teten foran Kvernrød og Furuseth. Sistnevnte tok alternativen på første runden, men dette holdt ikke til å avansere i feltet. Men det holdt lenge til NM-gull ved å kjøre inn til en tredjeplass, for stillingen ut fra start stod seg ut finalen med seier til Weaas, som akkurat berget plassen foran Kvernrød ut av alternativsporet på den nest siste runden.

I Xtreme-klassen hadde Alexander Heum en 11 poengs ledelse på Thomas Eek Murstad, så i likhet med 650-klassen hadde Heum en god mulighet til å sikre seg gullmedaljen så lenge han ikke fant på noe tull i finalen. Murstad tok starten og hadde god kontroll, men med Heum på andreplass så gjorde han jobben til å sikre seg gullmedaljen i toppklassen. Med seier ble det også en trygg sølvmedalje for Murstad, mens Nikolai Haldammen sikret bronsemedaljen etter å ha blitt nummer tre i finalen.

Powered by Labrador CMS