Oliver Solberg kjørte sitt siste løp for Hyundai i New Zealand og tangerte sin beste plassering i VM noen sinne med en fjerdeplass. Uka etter ble det klart at han var ferdig i teamet etter 2022.

Oliver Solbergs alternativer for 2023-sesongen:

WRC med M-Sport eller WRC 2 i privat regi med egen Polo R5

Det er ikke utelukket at Oliver Solberg kan fortsette i toppklassen i Rally-VM, men til det foreligger det ett skjær i sjøen.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: Det nærmer seg stadig påmeldingsfristen 16. desember for å stille til start i Rally Monte Carlo. Det vil si i dag nøyatkig to uker til. Det betyr at vi innen de neste 14 dagene vil få et klart bilde på hvordan neste års Rally-VM ser ut.

RALLY: Det nærmer seg stadig påmeldingsfristen 16. desember for å stille til start i Rally Monte Carlo. Det vil si i dag nøyatkig to uker til. Det betyr at vi innen de neste 14 dagene vil få et klart bilde på hvordan neste års Rally-VM ser ut.

Med norske øyne er to uavklarte situasjoner av interesse; hva gjør Oliver Solberg, og hva gjør Andreas Mikkelsen?

For sistnevnte kan det se ut til å helle mot nok et år med Toksport WRT og Skoda Motorsport nå som de har kommet med en helt ny Rally2-bil på markedet, selv om det også kunne passet inn for Mikkelsen å få kjøre en Ford Puma Rally1 med M-Sport. Der foreligger dog diskusjonen om hvor prinspiell Mikkelsen skal være på egne betingelser når det kommer til både lønnsnivåer, men ikke minst hvorvidt han selv må bidra til budsjettet.

I den andre enden av karriereskalaen har vi den unge norsk-svensken Oliver Solberg, som ikke fikk fornyet kontrakten med Hyundai etter 2022-sesongen. Dermed er han fri og frank, men det er trangt om plassene - spesielt ettersom også Toyota har fylt opp sine faste plasser.

Treg prosess

Dermed er det to alternativer som gjenstår for Solberg; og det er å gå et steg ned og satse i WRC 2 eller om han skal klamre seg fast til toppklassen med en eventuell åpning hos M-Sport.

– Det går sakte. M-Sport ser ut som et alternativ, det er fortsatt åpent, men det er vanskelig å si for øyeblikket. Prosessen går sakte, så akkurat nå jobber vi med ulike planer i en R5-bil, enten å kjøre privat med Polo eller med et team med en annen bil. Så vi får se, sier Oliver Solberg til Autosport.

21-åringen har selv ikke besvart Parc Fermés henvendelser denne uka om hvordan planene for neste år ser ut. Det ble tidligere i høst versert flere rykter om hvorvidt han planlegger et privat samarbeid med Ott Tänak ved å leie Puma Rally1 fra M-Sport.

Ryktene gikk på at dette ville skje under en egen paraply med energidrikkmerket Monster som hovedsponsor, ettersom disse har vært tungt inne i Solberg i flere år, også via pappa Petter. Samtidig har også Tänak vært en av svært få toppførere i VM som ikke har en avtale med konkurrenten Red Bull.

Oliver Solberg var tilbake bak rattet på familiens Volkswagen Polo GTI R5 for første gang på to år under Cambrian Rally i England i høst etter at han og Hyundai hadde bestemt seg for å skille lag. Og det var Solbergs første seier i et rallyløp igjen på lang, lang tid.

Potensiell sponsorkonflikt

Solberg avviser akkurat denne konkrete spekulasjonen, men at Monster er en svært sentral bidragsyter videre for ham legger han ikke skjul på.

– Vi har jobbet litt med det. Ikke akkurat med Ott, men vi har jobbet me då få til noe samme med M-Sport og Monster. Vi får se. Det ser vanskelig ut, men alt er fortsatt åpent, sier Solberg.

Hvorfor det er vanskelig handler om nettopp sponsorkonflikten som oppstår. M-Sport har svært tette bånd til Red Bull, og flere av førerne deres har fått kjøre som følge av sterk finansiering fra Red Bull.

Derfor er det potensielt problematisk om en bil under M-Sport-fanen også markedsføres med Monster. Det bekrefter M-Sport-sjef Rich Millener overfor Autosport.

– Vi har et sterkt forhold til Red Bull, og jeg tror det ville vært feil av oss å gjøre noe annerledes for øyeblikket. Det er en vanskelig situasjon for Oliver ettersom det bare er noen få seter tilgjengelige, sier Millener til avisen.

Kan helle mot R5

Rett etter at Oliver fikk avslag fra Hyundai på videre satsing i teamet, så var hans umiddelbare følelse at han ikke ønsker å ta et steg tilbake, men klamre seg til toppklassen nå som han har etablert seg her. Et par måneder etterpå har denne tanken moderert seg litt.

For Solberg tenker nå at det ikke nødvendigvis er noen nedtur overfor sin egen karriere om han blir tvunget til å måtte satse et nytt år privat. Før de to krevende årene i Hyundai gjorde han nettopp stor suksess i deres privateide Volkswagen Polo R5, hvor han knapt hadde avkjøringer eller var rammet av tekniske feil.

– Jeg har ikke noe panikk i å ta et steg tilbake. Jeg er fortsatt ung så det spiller ingen rolle. Jeg vil heller gjøre noe ordentlig enn å gjøre noe halvveis, og hvis det i så fall betyr å gå tilbake til R5 og gjøre det på en ordentlig måte, så gjør jeg heller det, sier 21-åringen.


Powered by Labrador CMS