Ott Tänak og Malcolm Wilson er gjenforent. Her fra kontraktsigneringen som ble offentliggjort onsdag.

Vender tilbake til teamet som løftet ham opp som en toppfører i Rally-VM

Det britiske privatteamet har sikret seg en tidligere verdensmester for å rette opp et elendig debutår i 2022.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: Onsdag ble det klart at Ott Tänak skal kjøre for det britiske Ford-teamet M-Sport til neste års VM-sesong i rally. 35-åringen fra Estland kommer fra tre sesonger i Hyundai, der han hadde sitt beste år i år med en sølvmedalje i mesterskapet sammenlagt. Men Tänak mistrivdes i Hyundai og bestemte seg for å forlate teamet ett år før kontrakten.

RALLY: Onsdag ble det klart at Ott Tänak skal kjøre for det britiske Ford-teamet M-Sport til neste års VM-sesong i rally. 35-åringen fra Estland kommer fra tre sesonger i Hyundai, der han hadde sitt beste år i år med en sølvmedalje i mesterskapet sammenlagt. Men Tänak mistrivdes i Hyundai og bestemte seg for å forlate teamet ett år før kontrakten.

Med Craig Breens avgang fra M-Sport etter en katastrofal sesong som soleklar førstefører for teamet, så var det allerede banet vei for at dette skulle være den perfekte plass for Tänak dersom han ville fortsette sin VM-karriere i rally.

Nå er det altså klart at verdensmesteren fra 2019 vender tilbake til teamet som løftet ham opp til rallysportens øverste nivå igjen i 2014 etter at han fikk fyken der i 2012. Det var forøvrig her han tok sin første seier under Rally Sardinia i 2017, før han gikk videre til Toyota i to sesonger i 2018 og 2019 - sistnevnte det året hvor han brøt 15 år lang fransk Sebastien-rekke og ble verdensmester.

– M-Sport er stedet som utviklet meg som fører og stedet hvor jeg lærte alle leksene og fikk erfaringen til å bli en topputøver i Rally-VM. Etter at jeg ble verdensmester har jeg ikke vært i stand til å forsvare den tittelen, og jeg får ikke fred med meg selv før jeg klarer det, sier Tänak i pressemeldingen fra M-Sport.

Den fullstendige føreroppstillingen er ikke klar enda. Det er på det rene at de forsøker å få med Sebastien Loeb på en delsatsing også i 2023, men utover det er det en kjent sak at M-Sport er avhengige av bemidlede førere med eget budsjett, da de er et privatteam med svært begrenset støtte fra Ford-fabrikanten.

Både Andreas Mikkelsen og Oliver Solberg har vært linket til M-Sport i ulike varianter dersom de skal satse på toppnivå neste år, men ingenting er verken spikret eller avkreftet foreløpig. Utover dette er også utøvere som Gus Greensmith, Pierre-Louis Loubet og Adrien Fourmaux også hete M-Sport-kandidater.

Powered by Labrador CMS