Alt er ikke på stell enda, men: – Jeg har følt et stort ansvar for å kjøre VM

Han var en halvtime unna å miste VM-deltakelsen. Andreas Bakkerud legger ikke skjul på at dette har vært hans desidert tøffeste sesongoppkjøring noen sinne.

Publisert

Og med det i minnet så betyr det at sesongoppkjøringen overhodet ikke er ferdig for Andreas Bakkerud. Den har bare så vidt begynt.

Andreas Bakkerud. (Foto: Simen Næss Hagen)

Og med det i minnet så betyr det at sesongoppkjøringen overhodet ikke er ferdig for Andreas Bakkerud. Den har bare så vidt begynt.

Men fredag var altså fristen med å melde seg på for å få kjøre full VM-sesong. Andreas Bakkerud akter ikke å gi seg. Selv om dette har kostet mye tid, krefter, energi og forhandlingsteft de siste ukene.

– Jeg tenkte jo i høst, selv om Peugeot trakk seg, at «jaja, det blir jo noe kjøring». Og det har nok mange utenom meg også tenkt. Under VM-festen vi hadde i februar, hvor supportere, sponsorer, venner og familie var til stede, så spurte alle «når slipper du bomben». Jeg dro på den festen hvor hodet mitt var klar for å kjøre gokart med noe innhopp i andre bilsportgrener, sier Andreas Bakkerud i et åpenhjertig intervju med Parc Fermé.

Leverte papirene 23:30

Vi skrur klokka fram til fredag 1. mars. Det er «deadline» for å melde seg på Rallycross-VM. Andreas begynner å få landet noen baller. Men langt ifra alle.

Men den gode relasjonen han har hatt med energidrikkprodusenten Monster siden 2013, et Red Bull-år i 2018 til tross, betalte seg. Han fikk til slutt grønt lys fra dem som en hovedsponsor, med tanke om et team i tospann med britiske Liam Doran, som også har tette Monster-bånd.

https://parcferme.no/rallycross/bakkerud-om-audi-fremtiden-det-ser-ikke-lyst-ut/

Monster er i tillegg Rallycross-VMs hovedsponsor. Det er klart det var stor interesse fra energidrikkselskapet å få med to sterke profiler og personligheter inn i sporten som de allerede har relasjon til.

– Torsdag kveld fikk jeg «go» fra Monster. Da sendte jeg over mitt til påmeldingen. Klokken var 23:30 den kvelden. Og Liam fikk vel sendt ting videre igjen klokken 23:45. Det var rimelig tight, altså, sier Bakkerud, som bokstavelig talt fikk levert fra seg papirene for påmeldingen i tolvte time.

Tar stor risiko

Men Bakkerud er fortsatt sterkt avhengig av sine sponsorer. Og avhengig av flere sponsorer. Eller i aller verste fall et lån hvis ting ikke betaler seg, som kan sette ham i langvarig gjeld dersom resultatene, pengepremiene og videre sponsorbidrag ikke utvikler seg for 2019-sesongen.

– Jeg er villig til å ta den risikoen. Dette er den eneste sjansen jeg har. Så jeg må sope inn alt jeg klarer i år, sier han ærlig og åpenhjertig.

Tre år som lønnet rallycrossfører er over for denne gang, noe han ikke har noe problemer med å akseptere.

– For å være ærlig, så hadde det ikke vært kjøring om det ikke hadde vært for den risikoen jeg tar nå. Hadde det ikke vært for BakkerudBLUE-gjengen, Monster, EKS. Ja, i det hele tatt «jævlig» mange som står bak denne satsingen, så hadde det ikke gått.

– Men ting er ikke på stell enda. Men jeg føler et visst ansvar overfor rallycrossen i Norge, og jeg føler et ansvar overfor meg selv, som har vokst opp med å se på min onkel og far, og ikke minst Martin Schanche og Ludvig Hunsbedt. Så ble det en æra nå med meg og Petter. Og det er klart, det kan jo ikke gå an å ha et VM i rallycross uten en nordmann med, sier den 27-årige bergenseren.

https://parcferme.no/rallycross/dette-tenker-andreas-om-en-vm-mulighet-i-en-audi/

Samarbeid med EKS

Strukturen for det nye teamet, kalt Monster Energy RX Cartel, er alt annet enn satt. Ingenting er på stell, og det er de ærlige på. Det er knapt landet en avtale på hva slags bil de får kjøre.

To Audi-er leies ut av EKS-teamet. Derfor nevnes EKS i uttalelsens hans over. EKS blir ikke noe formelt team i denne sammenheng, selv om de har signert en egen avtale med ungarske Krisztian Szabo.

Men de har personer og kompetanse til å drifte bilene. Hvordan ting ellers blir med teamet er ikke satt enda. Det er de nødt til å ta som det kommer, nå med én måned til sesongstart i Abu Dhabi.

– Ja, jeg har fått en liste her om hva jeg kan si. «Teamstrukturen er ikke satt, tekniske operasjoner utføres av EKS og vi må fortsatt jobbe med budsjettet», flirer Bakkerud.

Men han er glad for at han kan fortsette i bilen han ble så god kamerat med gjennom fjorårets. Bilen som brakte ham til VM-bronse, og bilen han var så nær, så nær å vinne finalen i Frankrike med.

– Ja, det betyr jo veldig mye. Jeg hadde ikke trodd at jeg skulle få kjøre den bilen igjen, sier Bakkerud, som i vinter egentlig tok et farvel med bilen han hadde blitt så glad i.

Derfor er teamet «norsk»

Andreas Bakkerud på pallen i Frankrike i fjor. Nordmannen var svært nærme å ta sin første seier i en Audi, men måtte se verdensmester Johan Kristoffersson passere ham ut av alternativsporet i nest siste sving. (Foto: Simen Næss Hagen)

På påmeldingslista står også Monster Energy RX Cartel med norsk flagg. At teamet med andre ord på papiret er norsk. Det kreves egen lisens for å melde seg på som team, som har en kostnad på flere tusen pund i England. Derfor ble det ikke engelsk flagg.

Etter det Parc Fermé kjenner til, er lisensen billigst i Sverige med cirka 1300 kroner. I Norge skal en tilsvarende lisens koste cirka 7000 kroner. Bakkerud vil ikke bekrefte spesifikt hva som ligger bak det norske flagget på teamet, annet enn at han tok på seg påmeldingen av teamet med en norsk lisens.

– Der var også Norges Bilsportforbund veldig raske og behjelpelige. Alt dette var i grevens tid, så jeg er svært takknemlig for at de var så raske med oss, sier Bakkerud.

Samarbeidet med Monster, etter ett år med Red Bull-profilering i 2018, det har han klokkertro på vil fungere godt. At han de siste tre årene nå har vekslet mellom to beinharde konkurrenter på energidrikkmarkedet og i eksponeringen i ulik ekstremsport, deriblant bilsport, det hindrer ham ikke fra å være en lojal Monster-representant.

– I motorsport bygger man opp relasjoner, og det er ikke til å stikke under en stol at sponsorater og nettverksbygging er viktig. Jeg har alltid hatt en god dialog med Monster siden jeg signerte for dem for første gang i 2013. At jeg har profilert to konkurrenter er en del av historien om meg, og ikke noe man kan endre på. Monster syns nå at det vi gjør på sosiale medier er kult, og de setter dette veldig høyt når de skal velge seg utøvere, sier Bakkerud.

https://parcferme.no/rallycross/liam-doran-overrasket-alle-livet-mitt-har-forandret-seg/

Kontroversiell teamkamerat

Teamkollegaen blir altså Liam Doran, en kontroversiell mann i manges øyne. Først og fremst etter at han mistet lisensen i flere løp 2014 etter bråk på Lydden Hill, med det påfølgende klimakset på Gatebil på Rudskogen i 2016 der han gikk berserk i beruset tilstand, godt dokumentert og spredd via sosiale medier, og senere ble suspendert fra all bilkjøring hele det påfølgende året som følge av utbruddet.

I tillegg er han kjent for høyt temperament både på og utenfor banen, men likevel en mann som Bakkerud mener han kommer godt overens med. Han er også trygg på at Doran det siste året har forandret seg betraktelig etter en del omvendinger på privatlivet de siste årene.

Selv fortalte Doran sin historie til oss under VM-runden i Frankrike sist høst da han gjorde et VM-comeback for GCK Competition.

– Innerst inne er han en snill gutt, og han er en gutt som har hatt veldig kort lunte og nå blitt mer voksen. Ting har skjedd mye med ham de siste årene. Han er blitt trebarnsfar og fått fast jobb utenom motorsporten. Vi var jo teamkolleger i 2013 og har alltid gått veldig godt over ens. Det var en suksess i 2013, men vi har noe uoppgjort, sier bergenseren.

Powered by Labrador CMS