Andreas har gjennomført nok en test i WRC-bil – derfor nekter han å avsløre styrkene og svakhetene

Målet er å komme tilbake i toppsjiktet av Rally-VM. På veien dit kan Andreas Mikkelsen ha med seg en bagasje få, om noen andre VM-aktuelle, har.

Publisert

For en drøy uke siden publiserte Andreas Mikkelsen på sin YouTube-kanal den nye Pirelli-testen han har gjennomført for å evaluere og oppgradere dekkene etter det første halvåret i Rally-VM. Da han ble deres offisielle testfører i fjor var det en Citroën C3 WRC fra Sainteloc de benyttet seg av.

Andreas Mikkelsen, her i kjellerstua der han bodde på Frogner tidligere. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)
Andreas Mikkelsen, her i kjellerstua der han bodde på Frogner tidligere. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

For en drøy uke siden publiserte Andreas Mikkelsen på sin YouTube-kanal den nye Pirelli-testen han har gjennomført for å evaluere og oppgradere dekkene etter det første halvåret i Rally-VM. Da han ble deres offisielle testfører i fjor var det en Citroën C3 WRC fra Sainteloc de benyttet seg av.

Denne gangen gikk Pirelli inn for å leie Janne Tuohino sin Ford Fiesta WRC. Og med Mikkelsen bak spakene betød det en ny bil på WRC-CVen til Mikkelsen. For han hadde nemlig aldri før kjørt denne bilen. Det betyr at han nå også har kjørt fire av fem WRC-biler konstruert etter det eneste reglementet, som utgår etter denne sesongen.

– Det var Pirelli som valgte bil, men jeg var glad for at det ble en Ford, sier Andreas Mikkelsen til Parc Fermé.

https://www.youtube.com/watch?v=5QawtClxkFQ

Han har tidligere selv spilt seg inn som aktuell for M-Sport med tanke på 2022, men understreker at det foreløpig ikke er noen utvikling med tanke på prosessen for en 2022-kontrakt. Likevel, med smaken av en ny WRC-bil han han danne seg nok et sammenlikningsgrunnlag mot andre biler han har kjørt før. Men hvorvidt han vil sammenlikne denne med Citroën og Hyundai sin 2017-bil, samt prototypen til Volkswagen som aldri ble realisert, så forholder han seg tyst.

– Vet du hva, jeg er ikke så keen på å fortelle alt sånt. Det jeg kan si er at alle biler føles forskjellige, men jeg vil ikke stå her å si at den ene er bedre enn den andre, og å videre. Alle biler har sine sterke og svake sider på forskjellige områder. Denne Forden var heller ikke med siste spesifikasjoner, sier Mikkelsen.

– Hvorfor ønsker du ikke å forklare likheter og forskjeller mellom de ulike bilene du har kjørt?

– For framtiden tror jeg dette er noen av mine sterke kort når jeg skal inn i et team. At jeg har kjørt veldig mange forskjellige biler som har vært i toppen, både med det gamle WRC-reglementet, det nye WRC-reglementet og med R5-bilene og alt, ikke sant. Dette er ett av mine trumfkort dersom en fabrikant vil ha tak i meg, og da vil jeg ikke dele offentlig hva jeg mener om de ulike bilene. Jeg vet nå hvordan veldig mange forskjellige biler fungerer og hvor utfordringene til bilene ligger, og den dagen man skal utvikle en ny bil, så har jeg veldig mye å komme med, sier 32-åringen.

Etter Parc Fermés beregninger har Mikkelsen i WRC-sammenheng kjørt fem ulike bilmerker fordelt på 11 ulike modeller og generasjoner de siste 15 årene. Listen er som følger:

Citroën C4 WRC - test i 2008
Citroën C3 WRC - tre løp i 2017 pluss Pirelli-test i 2020
Ford Focus RS WRC Mk1 - flere løp fra 2006-2007
Ford Focus RS WRC Mk2 - flere løp fra 2006-2008
Ford Focus RS WRC Mk3 - flere løp fra 2007-2008
Ford Fiesta WRC - test i 2021
Hyundai NG i20 WRC - to løp i 2017
Hyundai i20 Coupe WRC - flere løp fra 2017-2019
Skoda Fabia WRC - ett løp i 2009
Volkswagen Polo R WRC - test og flere løp fra 2011-2016
Volkswagen Polo GTI WRC - test i 2016

Han er inne i en av sine hektiske perioder som rallyfører. Fram til nå har han ikke innfridd det store målet han sa før sesongen, at han skulle dominere alt i Rally-VM og Rally-EM for å vise at han best fortjener å få et WRC-sete neste år. Konkurransen har blitt om mulig noe tøffere enn først forutsatt, samtidig som han har høstet nye erfaringer som R5-fører på heltid etter at han signerte for Skoda Motorsport i samarbeid med Toksport WRT som team.

Andreas Mikkelsen og Ola Fløene, her fra Rally Norway i 2007 hvor han kjørte en annengenerasjons Ford Focus RS WRC. Her var forøvrig Mikkelsen bare 17 år og kjørte på britisk førerkort og norsk dispensasjon. (Foto: Aleksander Wiik / Parc Fermé)
Andreas Mikkelsen og Ola Fløene, her fra Rally Norway i 2007 hvor han kjørte en annengenerasjons Ford Focus RS WRC. Her var forøvrig Mikkelsen bare 17 år og kjørte på britisk førerkort og norsk dispensasjon. (Foto: Aleksander Wiik / Parc Fermé)

– Målet mitt er fortsatt å komme tilbake til WRC. Det blir mye kjøring framover, og nå må jeg bare levere. Estland blir et veldig viktig løp. Jeg kommer til å gå «flat out», sier Mikkelsen, som understreker at Volkswagen sin Polo R5 er et lite knepp foran etter at han både i Arctic Rally Finland og i Rally Liepaja manglet noe tempo til henholdsvis Esapekka Lappi og Nikolay Gryazin.

Utviklingen mener han dog var positiv i Latvia. En tidsstraff på ett minutt etter en misforståelse mellom ekvipasjen og arrangøren var det lite Mikkelsen klarte å anke på etter at arrangøren mente de ikke overholdt starttiden inn på en av etappene.

Med tidsstraffen fjernet ville det blitt en andreplass.

– Det var en positiv utvikling i Latvia siden Finland med tanke på denne type veier. Vi har tatt en del seg, men Poloen er fortsatt «the car to beat», sier Mikkelsen.

Powered by Labrador CMS