Andreas hyller sine nærmeste støttespillere etter kanonstarten – nå må han holde seg selv i nakken

Sesongstarten kunne knapt gått bedre for Andreas Mikkelsen. Nå advarer han seg selv mot å bli for grådig.

Publisert

Og da snakker vi grådig på resultater. Etter at Volkswagen brått sa takk for seg og forsvant ut av Rally-VM etter 2016-sesongen har det stort sett vært motgang for Andreas Mikkelsen. Perioden som fabrikkfører for Hyundai ble ikke den suksessen han hadde håpet på.

Andreas Mikkelsen og Ola Fløene jubler for klasseseier og syvendeplass totalt under Rally Monte-Carlo sist helg. (Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool)
Andreas Mikkelsen og Ola Fløene jubler for klasseseier og syvendeplass totalt under Rally Monte-Carlo sist helg. (Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool)

Og da snakker vi grådig på resultater. Etter at Volkswagen brått sa takk for seg og forsvant ut av Rally-VM etter 2016-sesongen har det stort sett vært motgang for Andreas Mikkelsen. Perioden som fabrikkfører for Hyundai ble ikke den suksessen han hadde håpet på.

Nå har han tatt et steg tilbake for å starte på nytt. Og bevise at han er den raskeste og beste føreren når alle forutsetninger er til stede. Når man ikke kan skylde på det tekniske utstyret.

På mange måter ikke helt ulikt den sjansen han fikk av Erik Veiby i 2009 etter å ha kjørt WRC-bil i over to sesonger. Da ble han «degradert» til å kjøre en standard Subaru, i likt utstyr med mange av de beste førerne i Norge, og skulle bevise at han har et talent det er verdt å investere i - og at WRC-kjøringen i forkant ikke definerte han som pur talent.

Ikke hatt det så gøy på mange år

Han har gått hardt ut og sagt han skal dominere klassen i år. WRC 2 og Rally2-bilene, tidligere kalt R5-biler. Konkurransedyktigheten mellom de ulike fabrikantene er jevnere i denne kategorien enn noen sinne. Nå kan en Skoda så vel som en Citroën, Ford, Hyundai eller Volkswagen vinne.

Men for Andreas er Skoda den beste bilen. Den som passer han best. Og det gir han en kjøreglede han ikke har kjent maken på siden Volkswagen-tiden, hvor han tok tre bronsemedaljer i VM, tre enkeltseire i løp og ellers flerfoldige pallplasser og etappeseire.

– Jeg kjenner nå at jeg bare digger å være i denne situasjonen. Jeg liker meg veldig her, altså. Å bare fighte seg i gjennom, å vite at du sitter i en bil du liker å kjøre, at bilen gjør det du vil, så det bare er opp til deg. Ingenting holder deg igjen. Ingen faktorer som gjør det vanskelig. Du kan bare gå ut der og gjøre det du digger å gjøre. Da er det jævlig gøy å kjøre rallybil, sier en mildt sagt energisk og entusiastisk Andreas Mikkelsen til Parc Fermé etter at Rally Monte-Carlo er fordøyd etter helgen.

Og han legger uoppfordret til at han ikke har hatt det så gøy i en rallybil siden han kjørte for Volkswagen fra 2013 til 2016. Det sier også sitt om kjøregleden som Mikkelsen har oppdaget igjen, til tross for at vi «kun» snakker om en Rally2-bil.

– Jeg skulle gjerne hatt denne følelsen, bare på WRC-nivå. Den har jeg ikke hatt på mange år. Men jeg syns ikke det er noe problem å gå ned og kjempe seg opp igjen. Jeg har gjort det før, og først og fremst syns jeg det bare er dritgøy å konkurrere, uansett om det er det ene eller andre. Mange tror kanskje jeg har gått hardt ut med ambisjonene jeg har i år. Men om de syns det, så skjønner jeg ikke målet deres. Vil man inn i WRC, så må man bare dominere klassen og være overlegen. Klarer man ikke det, så blir man værende på WRC 2-nivå, understreker 31-åringen.

Ola, Bernt og Cato

Den norske firerbanden i Frankrike, anført av Andreas Mikkelsen, Cato Menkerud, Bernt Kollevold og Ola Fløene. (Foto: Privat)
Den norske firerbanden i Frankrike, anført av Andreas Mikkelsen, Cato Menkerud, Bernt Kollevold og Ola Fløene. (Foto: Privat)

Helgens resultat kom ikke bare av en forsterket motivasjon og selvstillit. Gjennom helgen har han ikke vært beskjeden med å trekke frem sine nærmeste nøkkelpersoner, og når Parc Fermé prater med ham er han minst like raus.

Det er altså de stykker vi snakker om. Rallyprofilene Bernt Kollevold og Cato Menkerud som såkalt «ice crew», som kjører igjennom etappene på forhånd for å varsle om forandringer i veien som følge av svært varierende forhold.

Og ikke minst «comeback-kid» Ola Fløene, i sin tredje periode for Mikkelsen etter at Anders Jæger-Amland valgte å tre til side etter at motivasjonen forsvant.

– Å ha Ola tilbake igjen i bilen er veldig gøy. Stemningen var god, og han gjorde en kanonjobb. Det ligger mye mer bak å gjøre en god jobb enn bare å lese bra. Så må man ha i bakhodet at han kom rett fra Dakar, ikke fått forberedt seg noe særlig, og leverer såpass bra. Det er skikkelig imponerende. Den motivasjonen og gleden han har, den føler jeg veldig på nå, Han er skikkelig motivert, og det smitter over på meg, sier Mikkelsen.

Og til jobben som Kollevold og Menkerud gjorde gjennom helgen har han følgende å si:

– Den jobben der, altså… Det er så mange forskjellige underlag, og det kan forandre seg til neste sving. Så det handler da om hvor mye som man får inn i notene, og hvor mye jeg klarer å få inn i hodet igjen. Bernt og Cato har jeg jobbet med i mange år sammen, men vi var kanskje enda bedre forberedt i år. Vi er ekstremt samkjørte, og den tilbakemeldingen jeg fikk fra de ga meg en ekstrem trygghet på notene, sier Mikkelsen.

Han legger til at det ansvaret som denne duoen har også er ekstremt stor, og kanskje større enn hva mange ser for seg.

– Den er en vanskelig jobb, og det er en viktig jobb. Én feil, og vi flyr av veien. Men det handler ikke bare om å varsle når det er ekstra glatt. Alle detaljer er med, også i steder som har bedre grep enn man kanskje kan se. Det handler om å utnytte alt dette, og kanskje tørre å være tøff og stole på grepet i svinger der andre kanskje ikke vil ta noen sjanser.

Kunne tatt «ordentlige» Power Stage-poeng

(Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool)
(Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool)

Resultatet i Monte-Carlo var altså knallsterkt. Overlegen seier i WRC 2, fem Power Stage-poeng til tross for en tur i brøyta, og han ble også nummer syv totalt og slo en rekke WRC-biler jevnt over på alle etapper gjennom helgen.

Han holder enn så lenge ord på at han skal dominere, selv om han må være innstilt på at det kan bli et og annet løp med mer motgang gjennom en sesong.

Dette minner han seg selv på, for enn så lenge kjenner han ingen grenser over hvor mye han ønsker å prestere når denne såkalte godfølelsen ikke har vært i nærheten av så god på så mange år.

– Jeg merker på meg selv at, joda - det er gøy å vinne WRC 2, men så vil man mer. Så jeg må holde litt igjen. Holde meg selv litt tilbake. Man må være litt smarte også, og ikke som i Portugal i 2017, der jeg ledet med flere minutter men likevel satset fullt på Power Stage fordi det var det jeg innstilte meg på til WRC året etter. Da kjørte vi av. Sånt kan jeg ikke gjøre i år, sier han.

Så minner han seg selv på hva kan kunne oppnådd utenom full pott og 30 poeng totalt etter Power Stage-seieren på søndag selv med denne feilen som kostet ham mange sekunder.

– Jeg har regnet på det i ettertid. Uten den feilen, så hadde jeg tatt «ordentlige» Power Stage-poeng i WRC-klassen også. Hvis vi ikke hadde hatt den… Nei, herregud. Jeg kan virkelig ikke bli for grådig nå, sier han.

Powered by Labrador CMS