Til tross for at Ayla Ågren ikke har noe å kjempe for i mesterskapet, så er det likevel naturlig at hun får ekstra oppmerksomhet denne helgen.

Avslutter comebacksesongen på hjemmebane – Ayla åpner opp om hvorfor hun har slitt i hele år

– Dette kommer til å bli høydepunktet i min karriere, sier Ayla Ågren før sesongfinalen i W Series.

Publisert Sist oppdatert

Etter å ha etablert seg i amerikansk bilsport og racing, så har 28-årige Ayla Ågren fra Slemmestad denne sesongen fått smaken på en mer Europa-basert bilsport som har fotfeste over hele verden. Å være en av 18 faste førere i verdens eneste formelbilklasse for kvinner, W Series, har ikke bare gitt en gratis mulighet til å kjøre mot flere av de beste kvinnene i verden, men de har også fått kjenne på livet i Formel 1-sirkuset da de har vært én av fire faste supportklasser til motorportens keiserklasse.

Etter å ha etablert seg i amerikansk bilsport og racing, så har 28-årige Ayla Ågren fra Slemmestad denne sesongen fått smaken på en mer Europa-basert bilsport som har fotfeste over hele verden. Å være en av 18 faste førere i verdens eneste formelbilklasse for kvinner, W Series, har ikke bare gitt en gratis mulighet til å kjøre mot flere av de beste kvinnene i verden, men de har også fått kjenne på livet i Formel 1-sirkuset da de har vært én av fire faste supportklasser til motorportens keiserklasse.

Denne helgen skal hele sesongen rundes av. Hvem vet om hun får denne sjansen på nytt neste år. Men det blir en spesiell avslutning på sesongen for Ayla Ågren. For ingen andre i feltet er det mer hjemmebane enn for Ayla, selv for amerikanske Sabre Cook også, når det skal rundes av med to løp på Circuit of the Americas (COTA) i utenfor Austin i Texas.

– Før denne sesongen hadde jeg aldri før vært på et Formel 1-løp. Så det føles utrolig å ta del i dette showet, og dele den samme scenen som dem på COTA, som blir min hjemmebane. Å kjøre her, bare et par timer fra Houston hvor jeg har bodd i fem år, vil bli høydepunktet i karrieren min. Jeg må klype meg litt i armen, for jeg kan bare sammenlikne dette med oppbygningen til 2014 da jeg kjempet om mesterskapet i USF1600, sier en spent Ågren før helgens løp i USA.

Banen er en ny destinasjon for de aller fleste i feltet, også for Ågren selv. Kanskje likevel stiller hun kanskje litt bedre forberedt enn andre steder denne sesongen.

– Jeg har aldri kjørt en formelbil rundt banen, men jeg har et par runder i Honda Civic. Så det er flere runder enn de andre banene så langt, smiler hun.

Ayla Ågren i front i denne duellen på Zandvoort tidligere i høst.

For hun erkjenner at 2022-sesongen har vært svært krevende. Det som er blitt comebacksesongen på nærmere fem år for hennes del. Med unntak av dette ene poenget hun fikk karret til seg til slutt i sesongåpningen på Red Bull Ring, så har poengene uteblitt resten av sesongen.

Resultatene har absolutt ikke hvert opp til mål og forventninger, men jeg har jobbet hardt mot de to siste løpene her i USA.

– Ayla Ågren

Derfor har hun slitt i år

Og det har ikke stått i stil med målsetningen hun hadde før sesongen om å etablere seg godt innenfor topp 10, og aller helst kjempe om minst de fem beste plassene i løpet. Slik forklarer hun det.

– Jeg vil vel si at det mest krevende har vært å komme til nye baner hvert eneste løp, som jeg aldri har vært på før – men også ført til at man har vært nødt til å lære så fort som mulig hele veien. I tillegg har det for min del vært veldig utfordrende å ikke ha samme ingeniør på de forskjellige banene. Så ikke nok med at det har vært nye baner, men også å prøve og lære hverandre å kjenne, i tillegg til å bygge opp farten kommunikasjonsmessig gjennom de to dagene vi kjører, sier hun.

Målet er å avslutte sesongen med stil og med hodet hevet, og da gir det en ekstra energiboost at dette skjer på hjemmebane.

– Resultatene har absolutt ikke hvert opp til mål og forventninger, men jeg har jobbet hardt mot de to siste løpene her i USA. Så jeg kjemper på og skal gjøre det beste ut av situasjonen, konstaterer hun.

Powered by Labrador CMS