Bærer ikke nag til Johan – men nå kan sesongen i verste fall være over for Andreas

Andreas Bakkerud reiser fra Spania med hevet hode, om så det er hans siste løp denne sesongen.

Publisert

Alt så meget lysende ut fra midtveis lørdag til og med starten av finalen søndag. På en bane hvor Andreas Bakkerud generelt ikke har trivdes nevneverdig, og på en teknisk og trang bane som på papiret ikke skal passe hans Renault Megane over hodet, så klinte han til med to omgangsseire, han kom seg til semifinale og finale begge dager - og jammen stod han ikke i pole position på søndag.

Andreas Bakkerud var ekstremt startrask denne helgen sammenliknet med tidligere i år. Her tar han rotta på Mattias Ekström, Kevin Hansen, Johan Kristoffersson og Timmy Hansen. (Foto: Pierre Simenel / GCK)

Alt så meget lysende ut fra midtveis lørdag til og med starten av finalen søndag. På en bane hvor Andreas Bakkerud generelt ikke har trivdes nevneverdig, og på en teknisk og trang bane som på papiret ikke skal passe hans Renault Megane over hodet, så klinte han til med to omgangsseire, han kom seg til semifinale og finale begge dager - og jammen stod han ikke i pole position på søndag.

Det var bare seieren som manglet. Og den forblir mangelvare fra den doble spanske VM-runden. Seiersmuligheten ble liggende igjen i første sving etter at Bakkerud og løpets vinner Johan Kristoffersson gikk side om side, som endte med at Bakkerud ble sendt inn i barrieren, før han senere ble truffet hardt i siden av Robin Larsson.

– Hadde gjort det samme

Diskusjonene begynte umiddelbart. Mange mente at Johan Kristoffersson skulle straffes. Spesielt gitt historikken i at Robin Larsson fikk 10 poengs fratrekk i kvalikomgangene lørdag for en incident der han sendte Kristoffersson opp på to hjul. Og for to år siden ble Mattias Ekström diskvalifisert da han var på yttersiden av Petter Solberg før Solberg ble sendt inn i en bråstopp i barrieren. 

Selv føler ikke 29-åringen fra Bergen at den diskusjonen er verdt så mye. I utgangspunktet vil han ikke laste Johan for smellen heller. Selv om svensken «lovte» før løpet, både direkte til Andreas og gjennom media, at Andreas skulle få rommet han trengte inn i første sving.

– Det er jo greit at han sier det, liksom. Det er vel en del av «mind gamet» før start. Jeg vet av erfaring at det der fort kan endre seg. Selv om jeg reagerer raskere i starten, så er bilen hans raskere inn i første sving. Men helt foran var han aldri. Og jeg bremset jeg også, selv om noen mener det motsatte. Når det er sagt, hvis jeg skal være ærlig - jeg hadde gjort akkurat det samme som Johan, sier Andreas Bakkerud til Parc Fermé.

Uenig med dommerne

Han vil dog ikke si seg direkte enig med avgjørelsen, selv om han ikke nødvendigvis tenker at en slik smell er verdt en straff i seg selv. Men Bakkerud ser på historikken og lurer på hvorfor Johan ble frikjent.

– Mest fordi dommerne ikke velger å se på kameraet fra bilen min før de tar en avgjørelse. Og dagen før har de straffet Robin, en straff jeg dog syns var veldig streng, sier Bakkerud, som vil ta opp en helt annen diskusjon i sporten.

Andreas Bakkerud. (Foto: Pierre Simenel / GCK)

Det er nemlig konstruksjonen av framskjermene. Etter å ha vært involvert i to ganske harde smeller de siste løpshelgene, så er konklusjonen at dette kunne vært unngått med hardere framskjermer, ifølge undersøkelser han og teamet har gjort.

– Skjermene bøyer seg ekstremt lett når det er kontakt side om side. Og når skjermen bøyer seg blir det som å kjøre formelbil. Da blir det hjul mot hjul, og da begynner man enten å klatre eller å bli sendt ut av banen selv om man i utgangspunktet bare ligger side om side. Så vi burde sett på om skjermene skulle vært stivere konstruert, for sikkerheten sin del, sier Bakkerud.

Flere alternative løsninger

Bilen fikk seg en ordentlig trøkk, selv om bildene fra utsiden ikke så aller verst ut. Men Bakkerud tror bilen har fått såpass omfattende skader i konstruksjonen og buret forøvrig at det kan kreve en full rebuild. Da kan sesongen i verste fall være spolert.

– Er buret tatt, så kan det få store konsekvenser. Det er knapt med tid. Men jeg tar det med et smil, om det blir sånn. Jeg har klart å være med å dra teamet inn i en riktig retning med alt det vi har fått til nå den siste tiden. Jeg har nok kjørt fortere enn det bilen egentlig ville. Det var en deilig følelse å kjenne at alt sitter. Det ligger mye jobb bak å få den følelsen, sier Andreas.

https://www.instagram.com/p/CGhO-u1j-6v/?utm_source=ig_web_copy_link

– Sier du med dette at du kan ha kjørt ditt siste løp i år?

– Det vet jeg ikke. Det er mye som spiller inn. Det kan jo være at jeg får kjøre Liam sin bil også. Han tok motoren i helgen og har i utgangspunktet ingen reserve. Så det kan gå an å putte min motor i hans. Men det handler om økonomi, med Monster som hovedsponsor og hva man velger å gjøre. Alt er mulig. Det er ikke sikkert jeg kjører mer, men jeg regner med på en eller annen måte at jeg står på startstreken i Belgia, sier bergenseren.

Han har skjønt at VM-gullet for lenge siden er kjørt etter den elendige sesongstarten og ellers lite positive utviklingen på sesongen, før denne helgen.

– Vi trengte sånne helger som dette, selv om det endte som det gjorde. Da blir det i alle fall husket. Jeg elsker å ha slike fighter, det at vi klarer å ta startene, at vi kommer oss foran Johan og kan kjøre fra han. Vi hadde nye dempere hvor vi bare kunne jobbe med små forandringer framfor store forandringer, slik vi har drevet i hele år. Jeg er stolt over arbeidet vi har gjort, og jeg er stolt over egne prestasjoner, avslutter han.  

Powered by Labrador CMS