Belønnes med «samfunnsstraff» etter kraftsalver mot FIAs banetiltak

Spenningen i gullkampen i Rallycross-VM er større enn kanskje noen sinne. Men VM-leder Andreas Bakkerud har også fått andre ting å tenke på etter den franske runden.

Publisert

(Foto: FIAWorldRallycross.com)

Totalt sett var det ikke så «halvgærn’t» løp fra Andreas Bakkerud i Frankrike, selv om totalresultatet med femteplass og 22 innkasserte poeng aller helst skulle vært høyere for en som kjemper om VM-gull. Men i sammenlagtstillingen er det tettere enn kanskje noen sinne om man regner antall løp utifra antall førere som kjemper om VM-gull.

Bakkerud leder med to poeng ned til brødrene Timmy og Kevin Hansen som har like mange poeng hver. Dermed skiller det altså to poeng på tre førere før to VM-runder gjenstår.

Reagerte på plassering av dekkstabel

Men innimellom alt fokus på gullkampen, så fikk Andreas Bakkerud en pisk på hendene fra FIA etter kraftsalver mot forbundet under et intervju etter Q1.

– Mulig de ønsker at vi skal krasje, rulle og dø. Jeg vet ikke, men det føles sånn, sa en frustrert Andreas Bakkerud etter Q1, rettet mot en ny dekkstabel som var satt ut på banen for anledningen.

Selv om dette etter Bakkeruds skjønn var satt på spissen og ikke bokstavelig ment, er slike uttalelser noe FIA reagerer svært strengt på fra de aktive utøverne. Etter paragraf 12.1.1.c i det internasjonale sportsreglementet mener FIA at denne uttalelsen er et overtramp som må sanksjoneres.

– Det var en løssluppen begrenser som snakket der, som tok med «FIA» og «kill» i samme setning. Jeg dreit meg ut der, og beklaget overfor alle dommere med en gang. Jeg synes det er rettferdig at jeg får denne straffen, sier Bakkerud ydmykt i etterkant av løpet.

For ordens skyld kom denne uttalelsen tidlig lørdag ettermiddag, men sett i ettertid var heller ikke tidspunktet på uttalelsen av det optimale slaget. Noen timer senere ble nemlig motorsporten rammet av et tragisk dødsfall, der den franske Formel 2-føreren Anthoine Hubert omkom etter en alvorlig ulykke på Spa-Francorchamps. Bakkerud signerte forøvrig juryavgjørelsen før det ble offentlig kjent at Hubert hadde omkommet.

Her forstår Andreas Bakkerud at han akkurat har sagt noe som kanskje ikke var det lureste under et direkte TV-intervju, i det reporter Neil Cole responderer med «Wow, OK, strong words there, Andreas». (Skjermdump: IMG/World RX)

«Samfunnsstraff»

FIA har uansett besluttet at Bakkerud får en «samfunnsstraff» ved at han i kraft av å være aktiv utøver også må stille opp og jobbe under et arrangement etter FIAs bestemmelser innenfor det neste halve året. En straff Bakkerud tar imot med åpne armer.

– Jeg er jo fan av motorsport og idrett generelt om jeg stiller opp på et arrangement. Jeg kan gjerne bidra under Formel 1 i Abu Dhabi, for eksempel. Hehe neida. Jeg gjør det jeg får beskjed om, enten det måtte være flaggvakt eller parkeringsvakt, selv om jeg sånn sett ville foretrukket å være flaggvakt, sier Bakkerud.

Vi ber uansett Bakkerud forklare bakgrunnen for hvorfor han mener FIA leker med sikkerheten ved at de satte opp en dekkstabel i andre sving.

– Den står plassert på et sted på banen hvor vi har over 120 kilometer i timen, og treffer man en dekkstabel på inneren, så er det fort gjort at man slår rundt. Heldigvis skjedde det ikke, men jeg mener den burde ble plassert lengre inn på banen. Jeg synes slike dekkstabler blir plassert unødvendig enkelte steder. Men noen ganger kan det også være lurt, sier Bakkerud.

Bakkerud var i kontakt med FIA vedrørende denne stablen, og har fått følgende forklaring på plasseringen:

– De mener at man kan runde på utsiden av første sving, kutte andre sving og dermed torpedere litt på innersvingen ved å kutte over kerbsen. Så det er det de vil unnvike. Men her stod den helt på kanten av kerbsen. Den burde vært lengre inn, konstaterer Bakkerud.

Manndomsprøve

Men nok snakk om FIA og sanksjoner og unødvendige uttalelser på TV, og Bakkerud erkjenner at det til slutt ble en tøff sportslig helg med femteplass i finalen. Sammenstøtet med Niclas Grönholm i første sving i finalen spolerte en potensiell topplassering.

– Jeg hadde tenkt å slippe han i første sving, men han kom inn litt for raskt. Så da hektet vi hjul mot hjul, og rattet ble også slått ut av hendene mine. Sånt skjer jo i rallycross, sier Bakkerud.

Spenningen i mesterskapet kjenner han på når neste løp er banen han anser som sin største akilleshel gjennom sesongen.

– Det blir en manndomsprøve å kjøre fra Timmy der. Han er i god form nå. Og det er ganske vilt hvordan dette mesterskapet har utviklet seg. Jeg vet ikke om noe annet internasjonalt motorsportmesterskap hvor det er så jevnt mellom så mange førere, sier 27-åringen fra Bergen.

Powered by Labrador CMS