Bilsporten fortsetter å bli vist fram i ulike former for nærmere én million seere

Det folkekjære gameshow-programmet på NRK, «Alle mot 1», nyter godt av bilsportens representasjon i flere av oppgavene sine.

Publisert

For to år siden skrev vi om Fredric Aasbø sine solsikkekutt med driftingbilen sin, hvorpå bilsporten skulle representeres i flere oppgaver senere.

Lørdag 3. april skal Veronica Engan og Tommy Rustad til pers på Rudskogen igjen, og slik man både kjenner utøverne og tolker bildet, så kan man kanskje ane hva denne oppgave går ut på. I midten programleder Selda Ekiz. (Foto: NRK)

For to år siden skrev vi om Fredric Aasbø sine solsikkekutt med driftingbilen sin, hvorpå bilsporten skulle representeres i flere oppgaver senere.

I kveld, skrivende stund, skal Tommy Rustad og Veronica Engan til pers på Rudskogen - og spesielt kombinasjonen Rustad og Rudskogen har vært hyppige gjengangere i programmet, som ved forrige uke snittet på 940.000 seere gjennom hele sendeflaten - men en topp på over én million seere.

Totalt har Parc Fermé gått igjennom samtlige oppgaver som er blitt benyttet i programmets historie siden 2018, der 12 av oppgavene har hatt direkte bilsportrelevans. Og programlederen selv liker at bilsporten brukes til å utfordre både deltakeren og alle hjemme som kan delta via mobilappen.

– Jeg syns dette er helt konge, jeg. Det skal lages smell og bråk, det skal ryke og det skal være action. Til det er jo bilsporten perfekt. Har dere ideer til ting som bilsporten kan brukes i, så er det bare å si ifra, sa programleder Ole Rolfsrud til Parc Fermé den gang.

Rolfsrud er forøvrig et kjent NRK-ansikt også i bilsportøyemed og har som sportsreporter også dekket bilsport i en årrekke på statskanalen. Programlederen kan også bekrefte overfor Parc Fermé at flere av oppgavene gjerne er gjort under samme opptaksdag, der lokasjoner og profiler ofte har dukket opp flere ganger i oppgavene.

Vi har som sagt gått over de ulike bilsportrelevante oppgavene siden 2018.

Sesong 1 - 2018

Første bilsportrepresentasjon skjedde på Rudskogen Motorsenter med deres faste instruktør Christian Lauenborg i hovedrollen. Med en gigantisk kaffekopp på 45 liter festet på taket skulle han dundre ei runde rundt for å se hvor mange liter som var igjen i koppen. Fasit ble 6,2 liter.

Sesong 2 - 2019

Som nevnt innledningsvis i denne saken; Fredric Aasbø fikk i oppdrag om å kutte solsikker med driftingbilen langs en halvsirkel med kjegler plassert på Gardermoen Raceway. Han kuttet til slutt 90 av 100 solsikker.

På samme anlegg så vi sener ei programmet at en dragracingbil skulle dra av duken på flere bord med servise på, totalt 310 ulike gjenstander. Oppgaven bestod i hvor mange gjenstader som forble intakte på bordet. Fasit ble 153.

Tommy Rustad introduseres for første gang av flere opptredener. Han fikk i oppgave å kjøre en olabil ned samme trasé som han kjørte rallycrossbilen sin opp for å demonsterere tidsbrukten. Han brukte ett minutt og 11 sekunder opp med sin Volkswagen Polo fra Supercars-klassen i rallycross. I olabilen på vei ned brukte han 2:52.

Rally skulle spille en sentral rolle da programleder Selda Ekiz fikk være kartleser for Steve Røkland. Deltakerne skulle gjette pulsen til Selda i det de passerer målstreken etter 3,4 kilometer på NMK Elverums faste treningstrasé utenfor Starmoen. Fasit ble 125 hjerteslag i minuttet ved målstreken, selv om hun lå vesentlig høyere underveis på etappen.

Steve Røkland ga programleder Selda Ekiz en real luftetur under den andre sesongen av «Alle mot 1». (Foto: NRK TV)

Det er også verdt å nevne at Henning Solberg gjestet programmet i mars 2019 i kjendispanelet som hører med i programmet.

Sesong 3 - 2020

Seks mekanikere fra Møller Bil Motorsport skulle skifte fire dekk på en eldre Volkswagen Golf, før den skulle trille over en satt strek. Dette var dekkskift på ordinært og gammeldags vis, og ikke med lynraske muttertrekkere og få bolter slik de er vant til. Fasiten her ble tre minutter og 54 sekunder.

Tommy Rustad var tilbake igjen og fikk i oppdrag å sette en rundetid rundt Rudskogen med en campingvogn på slep. På en klissvåt bane i en Porsche Panamera var den opprinnelige tiden uten vogn på 2:06. Fasiten med campingvogn ble 2:18.

Formula Offroad-fører Tor-Egil Thorland skulle kjøre med en boks bestående av 200 sprettballer på taket med en sylinder i midten for å se hvor mange baller som havnet oppi denne etter ei runde opp sløyfa. Av 200 baller havnet 12 stykk i sylinderen.

Rudskogen var representert sammen med familien Rustad igjen der datter Isabell Rustad satte en benchmark-tid på 1:02 rundt gokartbanen. Oppdraget gikk dog ut på at Thomas Engeset skulle sette en tid med elektrisk skateboard, der han endte opp med 2:22.

Sesong 4 - 2021

Isabell Rustad under «Mario Kart»-utfordringa i den fjerde sesongen. (Foto: NRK TV)

Og bilsportens representasjon i fjerde sesong fortsatte der sesong tre slapp med Isabell Rustad på Rudskogen. Denne gang skulle hun kjøre «Mario Kart» ved å plukke ballonger - tilsvarende mynter fra det kjente spillet - underveis innenfor sin benchmarktid på 1:02. Av 57 ballonger plassert rundt banen endte hun opp med 37 ballonger innenfor denne tiden.

Uken etter skulle bilsporten igjen representeres, men ikke direkte gjennom en oppgave. Rallyfører Eyvind Brynildsen fikk dog vise fram sine bobcat-skills der han skulle flytte tre brett med klær balansert på framhjulene opp i en kommode. Hele seansen tok 4:56.

Powered by Labrador CMS