Ble fratatt finaleplassen - men Marius angrer ikke på støtet som ga han straff

Dette er Marius Bermingrud sine tanker etter at han fikk kjøre den ubestridt beste bilen i Super 1600-klassen sist helg.

Publisert

For selv om tempoet var der fra første meter, så var det en uvant opplevelse for Norges eneste Super 1600-fører på startstreken sist helg. Marius Bermingrud fikk en gyllen mulighet av Rolf Volland til å kjøre en av hans potente Audi S1-biler, som var helt annerledes satt opp enn det han er vant til.

Marius Bermingrud. (Foto: Jakub Nitka / QNIGAN)

For selv om tempoet var der fra første meter, så var det en uvant opplevelse for Norges eneste Super 1600-fører på startstreken sist helg. Marius Bermingrud fikk en gyllen mulighet av Rolf Volland til å kjøre en av hans potente Audi S1-biler, som var helt annerledes satt opp enn det han er vant til.

Hans erfaring fra både Citroën DS3 og Skoda Fabia var basert på en mykere kjørestil hvor man selv måtte jobbe med vektforflytting og skape sitt eget grep. Audien var stivere og mer responsiv i kjøringen, som tvang Bermingrud til å tenke nytt og annerledes. 

– Det har vært en bratt læringskurve med en helt ny filosofi.. Det er selvsagt snakk om små detaljer, men man kan nesten si at man må lære seg bilen i tre steg, sier Marius Bermingrud til Parc Fermé.

Motstridene filosofi

Han skildrer det på følgende måte:

– Først steget er å kjenne bilen på normal kjøring, men så er det noe helt annet når man begynner å pushe tideler. Til slutt er det fighting og når man virkelig skal ta ut alt. Og jeg føler at desto dypere man måtte gå, desto lenger måtte man gå fra mine tidligere erfaringer. Til slutt fikk vi ikke ut helt det resultatet vi virkelig hadde håpet på, men teamet er fornøyd, og for å være ærlig må jeg være det også, sier 21-åringen.

Den spanske løpshelgen ble delt opp i to frittstående runder slik VM-klassen også har gjort det i de foregående løpshelgene. 

På lørdag klinket han til med tredjeplass etter kvalifiseringen, andreplass i semifinalen og fjerdeplass i finalen. Søndag ble en litt større nedtur, der han først fulgte opp med femteplass etter kvalifiseringen, før han kjempet seg til det som i utgangspunktet var en tredjeplass i semifinalen.

Her kjempet han tappert etter å ha blitt skjøvet til side av Artur Egorov i andre sving. Egorov ble senere straffet, men Bermingrud visste ikke om konkurrenten kom til å bli det etter finalen. Han ga derfor alt, og tok igjen Josef Susta flere ganger - hvor han til slutt klemte seg på innersvingen av tsjekkeren, skjøv han til side og stjal tredjeplassen i nest siste sving.

Tok igjen på konkurrent

(Foto: Jakub Nitka / QNIGAN)

Men det ble altså ingen finalebillett. Bermingrud fikk senere tidsstraff som flyttet ham ned til fjerdeplass i semifinalen. Og det har han litt delte meninger om.

– Alle som har sett inboard og studert videoen, sier det er en «masterclass» av en forbikjøring, og jeg planla det allerede over hoppet, sier Bermingrud om attaket han satte på Susta.

Han har dog forståelse for at han fikk en straff og innrømmer således at han ikke var helt sikker på at finaleplassen var hans selv om han var tredjemann over målstreken i semifinalen. Bermingrud følte også et visst behov for å ta igjen da Susta også gjorde sine tjuvtriks for å gjøre livet surt for Kongsberg-gutten.

– Han dyttet meg inn i dekkene ved to andre rene forbikjøringsforsøk, så dette var den eneste potensielle muligheten jeg hadde, sier 21-åringen.

– Du tenkte ikke som sådan å kalkulere med at Egorov skulle straffes for at han tok deg ut på første runden?

– Det er selvsagt lett å være etterpåklok å si at jeg like gjerne kunne vært bak, og ventet på en straff til Egorov, men dommerene har akseptert slik kjøring i den svingen tidligere. Jeg tror vi alle fortjente straff, men dommerene bestemmer, sier Bermingrud.

Powered by Labrador CMS