Bli med på take-off og landing med bil i Vikersundbakken
I skiflyvningsbakken i Buskerud handler det om å være «hjernedød», enten du står på ski eller sitter bak et ratt.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel.
Parc Fermé tar høyde for at du kjenner til konseptet bakkeløp i norsk bilsport, så vi går ikke mer inn på det, og bildegalleriet nederst i saken kan tale for seg selv hva gjelder enkelte høydepunkter som et tusentalls tilskuere fikk med seg under åpningen av bakkeløps-NM i Vikersund.
Komplett resultatliste finnes forøvrig her.
Men i skiflyvningsbakken i Vikersund ble vi altså vitne til langsvevende biler på nivå med minst Colin’s Crest og Høljes-hoppet, for dem som er mer «into» rally og rallycross. Men siden bakkeløpstradisjonene så dagens lys - igjen - i Vikersundbakken for tre år siden, så er det et sikkert vårtegn å se biler både fly og bryte sammen i beinharde landinger som ikke er laget for dempere og understell på de fleste rally- og rallycrossbiler.
De setter riktig nok ikke utfor unnarennet som i vinter kunne tegne en ny verdensrekord i skihopp på 253,5 meter. Men på vei inn på arenaen er det tilnærmet designet et eget hopp for biler, og der har vi ingen problemer med å fordøye mer enn 30 meter lange svev (med svært høy bakkeklaring for å si det mildt...).
LES OGSÅ: Seks klassiske bortforklaringer du hører i rallycross-depotet
LES OGSÅ: Østberg helt i toppen etter innholdsrik åpning i Argentina
Og arrangementet gikk denne gang knirkefritt, med «bare» tre omganger uten en ordinær finaleomgang slik vi er vant til i bakkeløp, og i år kjøres det to runder i Vikersund og to runder i Larvik senere i år fordelt på to dager hver.
PS! Bilder fra Parc Fermé kan ikke benyttes videre uten avtale med Næss Hagen Multimedia. Dette er også bare et utdrag fra bakkeløps-runden. Ved interesse for flere bilder, ta kontakt på post@parcferme.no for tilbud.