
Bratt fall og eventyrlig økning – slik har norsk rallycross utviklet seg siden pandemien
Flere av klassene er ikke til å kjenne igjen fra tidligere. Sjekk ut de store vinnerne og de store taperne blant deltakelsen i norsk rallycross de siste fem sesongene.
RALLYCROSS: Rallycross-NM har vært i en rivende utvikling de siste årene, og Parc Fermé har med tilgjengelig data fra 2020 samlet alt fra NM-rundene og satt i system. Mye av dette er allerede forvaltet gjennom vår unike tjeneste RX Stats.
Men vi har nå sett nærmere på data tilknyttet deltakelsen i norsk rallycross siden pandemi-sesongen. Og det er liten tvil om at det har vært vekst, med et spesielt byks fra 2022-sesongen.
Samtidig har noen av klassene, spesifikt de med forhjulsdrevne biler i henholdsvis junior og klasse 1, hatt en markant nedgang. Hva har i så fall balansert opp den totalt sett økende deltakelsen?

Kraftig nedgang i forhjulstrekk
Vedlagt i denne saken har vi satt sammen en interaktiv grafikk og diagram som gir full oversikt over hvordan utviklingen av deltakelsen i Rallycross-NM, inkludert norgescup, har utviklet seg de siste fem sesongene - samt utviklingen i årets tre av fem NM-runder.
Juniorklassen har hatt den mest dramatiske nedgangen, hvor første og siste løp i denne statistikken også utgjør ytterpunktene. På Gardermoen i 2020 var det hele 21 juniorer til start. Hittil i år har samtlige tre norgescuprunder for de yngste hatt en deltakelse på seks utøvere, altså bare så vidt én finale totalt.
Samme utvikling har vi også sett i Supernasjonal klasse 1. Også der med ytterpunkter fra start til slutt i vårt statistikkgrunnlag. Gardermoen 2020 hadde 17 klasse 1-biler til start. NM-runden på Finnskogbanen sist helg hadde også her bare én finale totalt i form av seks startende biler. Så skal det sies at det har vært en lengre nedadgående trend i denne klassen, med blant annet seks biler til start helt tilbake til Verdal i 2022, men siden finaleløpet i 2023 på Finnskogbanen har det ikke vært tosifret antall klasse 1-biler til start.

Men - denne saken handler jo om vekst i Rallycross-NM. Hvor er denne veksten hetet inn?
Vinnere: «Store Super» og Historisk
Alle de øvrige klassene har en stigende trend sammenliknet med 2020. Den som har holdt seg mest stabil er Supernasjonal klasse 3 som alltid har hatt solid deltakelse, og som oftest over 20 biler. Klassen «peaket» på Gardermoen i 2022 med hele 27 biler til start, men klassen holder seg fortsatt på rundt 20 biler til tross for at flere også har tatt steget opp med samme biler.
For Supernasjonal klasse 4 er én av to vinnere. med 11 biler til start på Gardermoen i 2020 satte klassen rekord for inneværende periode på Lånkebanen med 24 biler til start. På Finnskogbanen var det 21 biler, men snittet på fem sesonger har mer eller mindre doblet seg i denne klassen. Dog forventet, og det var snakk om enda høyere tall i denne klassen i forkant av årets sesong, men like fullt en enorm økning.
Den største vinneren er derimot historisk klasse, som gradvis ble innført fra starten av denne dataperioden, og har vært fast innslag på samtlige NM-runder siden 2023. Fra å være énsifret antall biler de to første sesongene, så fikk klassen et voldsomt hopp på Fuglehaugen i 2022 - men sist helg nå var det ny deltakelserekord med hele 24 biler til start, og med det var historisk klasse også den aller største klassen på startlistene.
Økning på over 12 prosent
Totalt sett har snittet for deltakere økt fra 82,7 i 2020 til 93 i 2025, det vil si mer enn 12 prosent. Totalsnittet har holdt seg jevnt, da den faktisk var på 93,8 i 2023, men baner som Momarken og Gardermoen har tradisjoner for å tiltrekke seg store startfelt - så etter alt å dømme vil 2025 bli en definitivt topp i deltakelse i norsk rallycross på mange år.
Under kan du klikke deg gjennom og bla deg rundt samtlige detaljer rundt deltakelsen i Rallycross-NM pluss norgescupklasser siden 2020.