– De er tydelige på at sirkuset må ha et stabilt løp om vinteren

Rally Sweden-sjef Glenn Olsson innrømmer at de må legge fram en enda mer snøsikker plan skal VM-runden overleve i framtiden.

Publisert

Sist helgs Rally Sweden ble kraftig amputert som følge av den ekstreme mildværsperioden som har preget regionen etter nyttår. Kun fem ulike etappestrekninger ble benyttet over totalt ni fartstetapper, og løpsdistansen ble halvert til cirka 150 kilometer med fart.

Glenn Olsson, daglig leder for Rally Sweden. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)
Glenn Olsson, daglig leder for Rally Sweden. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Sist helgs Rally Sweden ble kraftig amputert som følge av den ekstreme mildværsperioden som har preget regionen etter nyttår. Kun fem ulike etappestrekninger ble benyttet over totalt ni fartstetapper, og løpsdistansen ble halvert til cirka 150 kilometer med fart.

Rally Sweden gjorde grep etter 2016 ved å fjerne flere etapper som den gang ble utsatt for mildvær, og basen i Karlstad ble flyttet nord til Torsby. Men i år klarte heller ikke Torsby-traktene å levere stabile nok snøforhold - mens alle lørdagsetappene rundt Hagfors ble avlyst.

– Det er vanskelig å planlegge et slikt scenario med en så mild vinter over så store områder. Men vi må finne på noe som gir oss enda større snøsikkerhet, sier Rally Sweden-sjef Glenn Olsson til Parc Fermé.

Utakknemlig posisjon

Kalle Rovanperä fra shakedown, som minnet mer om Rally Hedemarken enn Rally Sweden i omgivelsene. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)
Kalle Rovanperä fra shakedown, som minnet mer om Rally Hedemarken enn Rally Sweden i omgivelsene. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Det økonomiske tapet er stort. Tapte billettinntekter fra avlyste etapper er kanskje den største tapsposten. Det økonomiske arret ville vært større om det ikke ble løp overhodet.

Arrangøren har også fått unison skryt og støtte fra miljøet over at det i det hele tatt ble arrangert et løp.

– Vi blir jo tapende økonomisk på dette. Vi fikk berget mye av besøksnæringen, promotoren fikk sine TV-sendinger og teamene har fått sine VM-poeng. Det er vi som sitter igjen med regningen nå, men vi gjør jo dette for at vi også vil at sirkuset skal overleve. Så føles det selvfølgelig veldig utakknemlig å kjempe mot været på denne måten, sier Olsson.

Etter et vellykket løp i 2019 ble kontrakten forlenget med ytterligere tre løp, til og med 2022. Olsson innrømmer at de har presset på seg hvis VM-runden skal overleve i framtiden.

Leter etter mer snøsikre områder

Grus på veiene under Rally Sweden 2020. (Foto: Benjamin A. Ward / Parc Fermé)
Grus på veiene under Rally Sweden 2020. (Foto: Benjamin A. Ward / Parc Fermé)

Etter hva Parc Fermé forstår står land som Russland og Canada klare til å arrangere ordentlige vinterrally på en VM-plakat, selv om det Sverige som har vært den lange tradisjonsbæreren for vinterrally i mange tiår.

– De (FIA og promotoren, journ.anm.) er tydelig på at sirkuset må ha et stabilt vinterrally. Det skjønner jeg også, og vi forventet jo noe litt annet enn dette være. Så vi må ha mer snøsikre etapper, og nå jobbes det en hel del med å se hvor vi kan finne dem, sier Olsson.

Klubber og miljø innenfor rallysporten finnes på begge sider av grensen lengre nord enn Torsby. Rundt Lima-traktene arrangerer de blant annet LBC-Ruschen, et tradisjonsrikt rallyløp som tar imot over 200 deltakere hvert år, og på den norske siden er det etapper og klubber både i Elverum- og Hamar-traktene som i teorien kan være aktuelle for VM-runden.

Olsson vil ikke gå mer spesifikt til verks om hvor de jobber enda.

– Det er et stort sirkus å flytte rundt, og det er ikke bare etapper som skal flyttes. Fire måneder i forveien skal vi ha alt klart av etapper, sikkerhet og annen organisering av løpet, sier Olsson.

Powered by Labrador CMS