Delte meninger i rallymiljøet om hele vintersesongen bør avlyses eller ikke

Er det i det hele tatt mulig å avvikle noen NM-runder i rally denne vinteren? Tankene er delte, og usikre, blant de som er involvert i norsk rallysport.

Publisert

En etter en har løpene blitt utsatte eller avlyste som følge av den fortsatt usikre koronasituasjonen i landet. Romjulsrally ble gjennomført under tradisjonelle strenge smittevernstiltak, men bare uken etterpå ble Smådølsprinten avlyst.

Håkon Sveen Frøslid under Sigdalsrally. Han uttrykker stor forståelse for at arrangørene enn så lenge har gjort knallharde prioriteringer i år. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

En etter en har løpene blitt utsatte eller avlyste som følge av den fortsatt usikre koronasituasjonen i landet. Romjulsrally ble gjennomført under tradisjonelle strenge smittevernstiltak, men bare uken etterpå ble Smådølsprinten avlyst.

Så ble NM-åpningen Sigdalsrally utsatt, Numedalsrally avlyst i sin helhet, og deretter er Rally Finnskog også foreløpig utsatt - men med et åpent forbehold om at det tradisjonsrike vinterløpet rundt Kongsvinger må avlyses for andre år på rad. Sigdalsrally har også tatt en kalkulert risiko med tanke på sin mars-dato i forhold til værutviklingen, selv om Sigdal i så måte nok har vesentlig større sjanse for snø enn mange andre lavereliggende steder på Østlandet.

Uansett, det er blant aktive utøvere og andre sentrale profiler i det norske rallymiljøet relativt delte meninger om hvordan man skal håndtere samfunssitasjonen, med en ellers gjensidig forståelse for at det ikke er lett for verken arrangører eller utøvere å planlegge noe som helst denne vinteren.

Derfor har Parc Fermé stilt det dristige åpne spørsmålet; skulle man like gjerne avlyst hele vintersesongen? Eller er det en altfor rask utvei med tanke på hvor mye tid og energi som er lagt ned hos utøvere og arrangører?

– For min del blir hele greia, som det er nå, et stort uromoment i hverdagen. Man går egentlig bare og venter på at neste løp blir avlyst. Syns sesongen skulle blitt satt på vent på ubestemt tid, frem til det ikke var noen tvil om at det skulle være mulig å arrangere billøp igjen.

Det sier R2-føreren Morten Storsveen i en klar tale da Parc Fermé spør hva hans tanker og meninger er.

– Jeg tror utsettelser av vinterløpene bare vil genere mer skuffelse, når disse sikkert heller ikke lar seg gjennomføre, sier Østfold-mannen.

Frank Tore Larsen, som denne vinteren satser for fullt i en nyinnkjøpt Volkswagen Polo GTI R5, har et åpent syn på situasjonen og har like stor forståelse for de som velger å avlyse som de som fortsatt jobber i et håp om å få gjennomført løp.

– Det er et veldig vanskelig spørsmål å svare på. Jeg tenker at det viktigste er at arrangørene lytter til de lokale og nasjonale retningslinjene og tar avgjørelser som er innenfor disse og de selv er komfortable med. I denne settingen er ikke rally det viktigste. Samtidig tenker jeg at det er viktig å ha noen lyspunkt å se frem til og jobbe mot i den hverdagen vi befinner oss i nå. Om det kommer til et punkt i vinter hvor det er trygt og forsvarlig å arrangere løp er jeg åpen for det, sier 30-åringen.

Samme holdning deler Steve Røkland, også på lik linje med mange andre i miljøet som Parc Fermé har spurt åpent på Norsk Rally-Forum-siden på Facebook, hvor en stor del av det norske rallymiljøet befinner seg.

Morten Storsveen synes det er helt greit om vintersesongen avlyses i sin helhet. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

– Jeg håper selvfølgelig at det blir løp i vinter. Det ser jo ut som at det kan bli helt råe forhold på skogen. Men jeg forstår at det er vanskelig å få til løp om dagen, men jeg tror de fleste er klare for løp bare det blir arrangert. Det viser påmeldingslistene. Selv har jeg ikke kjørt noe trening før jeg vet at det blir noe løp, men det ordner seg samme uken som løpet eventuelt, så jeg håper det blir noe NM løp i vinter, sier Røkland, som skal forsvare gullet for nyere tohjulsdrevne biler fra i fjor.

En av favorittene til å ta gull for eldre firehjulsdrevne rallybiler, Håkon Sveen Frøslid, syns ikke rallykjøringen skal gå på bekostning av folkehelsen, og støtter de prioriteringene som har vært så langt denne sesongen.

– Jeg håper selvfølgelig på at smittetallene går ned og temperaturen holder seg lav slik at vi kan sikte oss inn på å kjøre rally igjen i slutten av vinteren, men jeg har full forståelse for arrangørene dersom de mener det blir for uforutsigbart å følge restriksjonene og dermed velger å avlyse, sier 22-åringen, før han åpent stiller spørsmålet:

– Hvor rått hadde det ikke vært med Sigdalsrally på sommeren?

Parc Fermé har spurt Norges Bilsportforbund ved rallyseksjonen om hvilke tanker de gjør seg om den usikre situasjonen, og temaet i denne diskusjonen. Verken seksjonsleder Arne-Ingar Stulen eller sekretær Jan Egil Jenssen har besvart oss enn så lenge.

Over 70 kommentarer har kommet etter at Parc Fermé spurte hele miljøet åpent om deres synspunkter. Her er noen av deres tanker.

Ole-Martin Lundefaret: – Tenker det er alt for passivt å avlyse vintersesongen. Vi må prøve å arrangøren så mange løp og treninger som det går an, innenfor rammene som gjelder.Vi må ikke glemme at Rally ikke er Langrenn. Du kan trene Langrenn selv om det ikke er offisielle løp og treninger, det kan du ikke med rally.Så selv om vi må respektere at noen klubber velger å avlyse og utsette, og at sesongen mangler forutsigbarhet, så må vi ikke gi opp alt. Nei, det blir for passivt.

Olav Fredriksen: – Jeg tenker på forutsigbarhet i forhold til jobb etc. Jeg er med og tar min del av dugnaden som vi nå står i. Viktigste for alle nå er og komme mest mulig tilbake til normalen så vi kan gi gass framover. Håper det blir full gass til sommeren og at vi like gjerne starter NM da.

Erik Svartås: – Blir med på dugnad, blir med på løp. Håper på det beste

Eyvind Brynildsen: – Det blir gått skirenn over en lav skisko! Så jeg tenker at vi burde få det til vi også. Har en 740 som står å dunker plastfangeren i porten og vil ut!

Espen Ekelund: – Bare tanken på å stenge muligheten for å kjøre rally pga Corona, høres helt vilt ut ! Både sjåfør og kartleser sitter i bilen så godt som hele dagen, og ved service bør selvfølgelig alle bruke munnbind, løypevakter og tidtakere er ute hele dagen, og trenger ikke samles, selv om det er veldig hyggelig ! Arrangør må ikke ha sjåfører og kartlesere inn til seketæriatet for å levere papirer el lignende, dette kan gjøres via en luke på en dør ell lignende ! Samme ved utleveringer av kart og nummer ++++ ! Trenger man noe eller har spørsmål, bruk tlf ! ELLER er det mye annet som gjør at det ikke går ??

Flere kommentarer og diskusjoner kan du lese på denne linken!

Powered by Labrador CMS