Denne mannen sier ikke nei til å vise seg fram en siste gang

Men Sverre Isachsen føler han har fått oppleve mer enn nok på rallycrossbanen.

Publisert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel.

Han var den store eneren i Norge i veiskillet mellom det «gode gamle» europamesterskapet i sitt format mer eller mindre uendret siden 70-tallet, og den moderne rallycrossen med semifinaler og nytt poengsystem.

Sverre Isachsen levde godt av rallycrossen i USA de siste årene i sin karriere. Men han er fortsatt glad i å kjøre bil... (Foto: Simen Næss Hagen)

Han var den store eneren i Norge i veiskillet mellom det «gode gamle» europamesterskapet i sitt format mer eller mindre uendret siden 70-tallet, og den moderne rallycrossen med semifinaler og nytt poengsystem.

Tre EM-gull på rad i 2009, 2010 og 2011 sendte ham «over dammen» for å prøve den amerikanske lykken, og selv om dette ikke ble noen sportslig opptur, så kunne Isachsen leve godt av å være rallycrossfører på heltid under vingene til Subaru Rally Team USA.

Viser seg gjerne fram

Nå er hjelmen lagt på hylla - om ikke for godt, så i hvert fall såpass mye støv å børste av den at det spørs hvorvidt han er interessert i å ta opp en heltidskarriere igjen i rallycross.

– Nei, det blir ikke noe stort comeback, kan Isachsen tydelig bekrefte overfor Parc Fermé.

Men at han er glad i å kjøre bil fort på bane, det legger han ikke skjul på.

– Njææ, altså, jeg vil gjerne kjøre ett løp nå, for å ha det moro, og bare for å se om jeg kan hevde meg. Men utgangspunktet er det det går i. Jeg har ingen intensjoner om noe - i så fall får det komme et ordentlig tilbud på bordet, sier Isachsen.

Han fyller 48 år til høsten og føler - i likhet med det Tommy Rustad uttrykte overfor oss tidligere denne uka - at han på mange måter har gjort sitt. Men han er fortsatt en attraktiv herremann.

– Det er stadig noen tilbud, men nå er jeg så gammel og vrang at jeg må ha det på min måte. Det var et opplegg jeg kunne være med på i England, men det virket som de heller trodde på julenissen, sier en dønn ærlig Isachsen, som i sine aktive dager var både elsket og hatet i depotet.

Blandede følelser om VM

Han følger godt med på rallycrossen, og er av den «gamle skolen» som kanskje ikke er like positiv til all utvikling som har skjedd etter at sporten fikk VM-status. Men han har stor forståelse og aksept for at sporten utvikler seg.

Sverre Isachsen fra sin GRC-karriere i USA. (Foto: Lars Gange, subaru.com/rally)

– Mye er bra, men det er ting som er skremmende også. Det blir litt for pampete, litt for stivt og man glemmer publikum, føler jeg. Litt Rally-VM-syndromet, men det er samtidig bra. Du får jo satt rallycrossen på kartet, og det varmer jo et rallycrosshjerte, sier Isachsen.

Han gjorde seg for alvor bemerket i disse tre sesongene på rad hvor han dominerte europamesterskapet. På den tiden var det ingen fabrikker inne, alt var hjemmelaget og teamene var privat driftet gjennom sponsorer og investorer.

Mange forbinder Sverre med «Stina», navnet på hans hjemmebygde Ford Focus som sto ny før 2008-sesongen. Og statistikken er like tydelig som den er enkel: Tre EM-titler, 22 pallplasser hvorav 14 er A-finale-seire i europamesterskapet på disse sesongene. Slik blir husket.

– Med alle seire vi ellers hadde, 27 til sammen tror jeg det ble, så er det den desidert mestvinnende bilen i Europa. Det kostet vel 5,5 millioner kroner å bygge bilen, og det var den dyreste bilen den gang. I dag koster vel bilene opp imot 10 til 15 millioner kroner, har jeg hørt, sier Isachsen.

Positive sponsorer

Sverre Isachsen, her i tett duell med Andreas Eriksson fra A-finalen på Höljes i 2010. (Foto: Simen Næss Hagen)

Men dette med comeback altså, han kjenner på at han har lyst til å kjøre selv om han etter flere år som profesjonell fører i USA ikke føler for å jakte sponsorer til å finansiere en satsing igjen.

– Helt umulig er det ikke, for det er noen gamle sponsorer som har ringt meg noen ganger og har ønska å dra igang å kjøre EM igjen og finne litt til tilbake til røttene hvor vi kan grille pølser og ta en øl. Vi får se hva som skjer, men som jeg sier, så må jeg ha litt mer kjøtt på beinet. Skal jeg kjøre EM igjen, så skal jeg ikke kjøre med noe bakpå.

– Men om vi ser deg i et VM-løp, hvordan ville du hevdet deg?

– Jeg vil tro at jeg i hvert fall ville satt et preg på løpet, sier Isachsen.

Powered by Labrador CMS