Derfor er Andreas fortsatt frustrert bak Hyundai-rattet på asfalt

– Sordo og Neuville får det jo til - men så har jeg kjørt sånn i 10 år. Så det er vanskelig å endre på, sier en frustrert Andreas Mikkelsen etter nok en vanskelig asfaltdag på jobben.

Publisert

To av tre dager av Rally Tyskland er gjennomført, og Andreas Mikkelsen fortsetter å slite på fast underlag i sin andre fulle sesong med Hyundai. Tidligere i år ble han vraket i Rally Korsika nettopp på grunn av manglende resultater på asfalt - og historien ser foreløpig ut til å gjenta seg på dette underlaget.

Andreas Mikkelsen. (Foto: Fabien Dufour / Hyundai Motorsport GmbH)

To av tre dager av Rally Tyskland er gjennomført, og Andreas Mikkelsen fortsetter å slite på fast underlag i sin andre fulle sesong med Hyundai. Tidligere i år ble han vraket i Rally Korsika nettopp på grunn av manglende resultater på asfalt - og historien ser foreløpig ut til å gjenta seg på dette underlaget.

– Veldig frustrerende. Jeg hadde selvfølgelig håpet på bedre, sier Andreas Mikkelsen til Parc Fermé.

Småtilbud hele veien

En syvendeplass på Panzerplatte er lørdagens bestenotering, mens han klarte en tredjeplass som fredagens beste etappeplassering. Ellers har det stort sett ligget i åttendeplasser på etappene, men uhell fra konkurrenter har plassert ham opp på en sjetteplass før siste dag.

Selv om han ligger vesentlig lengre bak enn hva han selv hadde håpet, så forteller selve kjøringen noe annet.

– Vi føler vi har pushet som bare det i dag. Men vi får ingen tider ut av det. Vi har hatt noen småtilbud og nesten vært av et par ganger. Så det satses, men jeg føler ikke at jeg har tatt én sving perfekt gjennom hele helgen, sier en småfrustrert Mikkelsen.

Samme problem som tidligere

Han står fortsatt ved det han sa før helgen; at bilen skal ha blitt bedre tilpasset hans kjørestil. Helt siden dag én som Hyundai-fører har bilens kjøreegenskaper jobbet mot Mikkelsens filosofi å kjøre på asfalt. Og det mest fundamentale ser er fortsatt ut til å være forandret på.

– Jeg klarer fortsatt ikke å «trailbrake» (bremse med sving på hjulene, journ.anm.), slik jeg vil ha det på asfalt. Jeg må bremse med rett bil, rulle, og gå på gass. Det er en annen måte å kjøre bil på. Men det er ikke så mye annet å gjøre. Må bare studere mest mulig og prøve igjen å kjøre med høyere tempo, sier 30-åringen.

Dog er han klar på at han har en vei å gå selv, og at det er begrenset hvor mye i pose og sekk han kan få med tanke på bilens oppførsel. Begge teamkompisene, Thierry Neuville og Dani Sordo, ligger foran ham på totallisten selv om de har hatt sine store tidstap gjennom helgen.

– Ja, de klarer det jo. Så det er bare noe jeg sliter med. Men jeg har kjørt på min måte i 10 år, så det er vanskelig å endre på. Men jeg hadde helt klart håpet på bedre, sier Mikkelsen.

Det er trippel Toyota i tet, med Ott Tänak 32,8 sekunder foran Kris Meeke, som igjen bare har 9,4 sekunder ned til Jari-Matti Latvala. Mads Østberg har hatt nok en vanskelig dag i WRC 2 Pro, som toppet seg med en punktering. Blant samtlige R5-biler er han helt nede på en niendeplass.

Powered by Labrador CMS