Derfor er det en god grunn til at alle rallybiler har veltebur
Hvis det noen gang har vært satt spørsmålstegn til hvorfor, skal sies.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel.
Det blir jo tatt som en selvfølge at man skal komme unna de fleste krasjer uten særlig til fysiske skader og varige men, uansett hvor ofte de større og kanskje mer uvitende mediene sensasjonspresenterer hvordan enhver bilsportutøver på «mirakuløst vis» som seg fra en rundvelt uskadd.
Enten det er snakk om rally, rallycross, baneracing eller annen form for bilsport, så vet vi godt hvilken funksjon velteburet har, og hvordan denne beskytter oss fra både store og små smeller.
LES OGSÅ: Denne supportklassen er minst like spektakulær som hovedattraksjonen
LES OGSÅ: «Sideways» i 140 kilometer i timen med svensk rallyprofil
Da flere i Parc Fermés kontaktnett på sosiale medier delte følgende video fra Facebook-siden Locos DeRally fra desember i fjor, så tenkte vi å benytte anledningen til å dele denne på våre redaksjonelle flater.
Veltebur blir tatt som en selvfølge, men så er det også den som gjør at vi finner det svært lite sensasjonelt å komme unna heftige smeller - stort sett - uten fysiske skader og skrammer.