Derfor er Ole Christian Hyundai-aktuell for 2020

Far og manager Erik Veiby er spent på svarene de får med den nyeste oppgraderingen på Hyundais R5-bil.

Publisert

2019 ble det heltprivat år for Ole Christian Veiby etter at han skilte lag med Skoda i fjor. Dermed måtte det investeres i resultater på nytt, og målet har vært - som de selv sier - «å vise speed», selv om det sammenlagt sett ikke ble noen vellykket sesong internasjonalt.

Ole Christian Veiby i forbindelse med oppkjøringen til Rallye du Var denne helgen. (Foto: EVEN Management)

2019 ble det heltprivat år for Ole Christian Veiby etter at han skilte lag med Skoda i fjor. Dermed måtte det investeres i resultater på nytt, og målet har vært - som de selv sier - «å vise speed», selv om det sammenlagt sett ikke ble noen vellykket sesong internasjonalt.

Men far og sønn Veiby er klare på at R5-bil i privat ikke skal bli noen sovepute, selv om det må jobbes på nytt for å få ham inn i en fabrikk. At det er blitt testet Hyundai i20 R5 i år, der Veiby førstkommende helg skal kjøre franske Rallye du Var, har heller ikke vært noen tilfeldighet.

– Hyundai er i hvert fall et bra alternativ, i alle fall med tanke på det de sier de har tenkt til å gjøre framover, sier Erik Veiby til Parc Fermé.

Kortere vei til WRC-testing

Hyundai har nylig gått ut og presentert hvordan de skal intensivere sitt eget R5-prosjekt. Deres første forsøk på R5-markedet har ikke vært en nevneverdig suksess, og i år avstod også Hyundai fra å stille eget team i WRC 2 Pro.

Parc Fermé har forsøkt å få en kommentar fra Hyundai-teamsjef Andrea Adamo vedrørende deres interesse for Veiby, ettersom de nå har brukt ham som testfører ved flere anledninger. Adamo og Hyundai-teamet har ikke besvart vår henvendelse foreløpig.

Neste år blir WRC 2 Pro til WRC 2, mens årets WRC 2 for private førere blir kalt WRC 3 neste år. Og noe av det de sikter seg inn på nå er å få plassert Veiby i et WRC 2-sete for Hyundai Motorsport, i regi av deres egen fabrikk og ikke i privat regi.

– Vi legger ikke skjul på at det er vel så interessant å komme seg nærmere et fabrikkteam, med tanke på tilgjengeligheten for å få kjøre WRC-bil. Noe av det som ofte ligger i pakka er å kjøre litt «roll outs» og få vært med på testing, sier Veiby.

Vil lande et program innen kort tid

Ole Christian Veiby og kartleser Jonas Andersson testet Hyundai i20 R5 for første gang under Ypres Rally i sommer, som endte med en brann i bilen. (Foto: EVL / EVEN Management)

Veiby uttalte allerede tidligere i år hvilke tanker og ønsker de hadde om å få Ole Christian inn i en fabrikk, men at de i stedet valgte å satse privat med en bil som har vist seg å være i toppen. Manglende resultater og konkurransedyktighet med Hyundais R5-bil har gjort at de har stått på sidelinjen - fram til nå hvor Hyundai har lovet større satsing på denne klassen.

«Plan B» er fortsatt å bruke KMS-basen de har i Sverige, hvor eierskapet til Poloen ligger, selv om det ikke virker mest aktuelt å stifte eget team for WRC 2 i kampen mot fabrikkene.

– Vi får litt svar til helgen nå. Bilen skal nå være vesentlig teknisk oppgradert. Men selv om Hyundai kan være et godt alternativ, så har vi fortsatt flere alternativer. Vi må lande noe snart om vi skal forberede oss til Monte Carlo, sier manageren.

– Er det aktuelt å stifte eget privat team i WRC 2?

– Nei, i utgangspunktet ikke. Regla er jo litt sånn at WRC 2 er forholdsvis dyrt. Fabrikkene som er inne i WRC betaler egentlig ingenting for å være med i WRC 2, men fabrikker utenom med R5-biler, som Skoda, Volkswagen og nå Citroën må betale en ganske dyr avgift om man skal ha eget team i WRC 2, sier han.

Powered by Labrador CMS