Derfor kjøpte Iver (22) en av Norges mest sagnomsuste rallybiler i nasjonal klasse

Det er få rallyinteresserte nordmenn som ikke kjenner til «Golfen til Kjær». Her er historien om hvorfor den havnet hos en 22-åring fra Hallingdal som aldri hadde kjørt rally før.

Publisert

Mange ble overrasket da Anders Kjær, norgesmesteren fra 2019, la ut sin mye omtalte og tidligere kontroversielle Volkswagen Golf for salg i fjor sommer. Ringen hadde sluttet og Kjær hadde kommet i mål med prosjektet sitt og ønsket nå at denne skulle levere videre hos andre eiere.

Iver Kleven Hilde imponerte i sitt første fullførte rallyløp med en 26. plass totalt og det som ville blitt femteplass i nasjonal klasse. (Foto: Terje Tytlandsvik / TTBilder)

Mange ble overrasket da Anders Kjær, norgesmesteren fra 2019, la ut sin mye omtalte og tidligere kontroversielle Volkswagen Golf for salg i fjor sommer. Ringen hadde sluttet og Kjær hadde kommet i mål med prosjektet sitt og ønsket nå at denne skulle levere videre hos andre eiere.

Men bilen endte altså opp hos en som aldri hadde kjørt rally før, og kun var kjent for det nærmeste bilsportmiljøet i Hallingdal-regionen. Iver Kleven Hilde (22) er mannen som endte opp med det som mange mener er Norges kanskje mest potente tohjulsdrevne nasjonalbil.

Kjærlighet til Golf i mange år

Debuten skjedde egentlig i Aurskog-Høland Rally i fjor, men en «fillefeil» som han selv beskriver det - med en røket vannslange - satte en stopper for den ultimate rallydebuten. Lygnasprinten for en drøy uke siden ble fullført med brask og bram, og går alt etter planen så har Kleven Hilde løst ut C-lisensen om han kommer i mål til helgens Rally Finnskog, som er den første NM-runden for året.

– Hva skal man si. Jeg har sikla på rallybil og vært på tanken i flere år. Det ble lagt på is, men jeg har likt å kjøre Golf i bilcross, så jeg ville ha meg en Golf som rallybil. Også har jeg jo fulgt med på bilen til Kjær i mange år, sier Iver Kleven Hilde til Parc Fermé.

Det tok med andre ord ikke mange minuttene fra den lå ute til Iver begynte å mobilisere. 

– Jeg var på ferie med noen kompiser da bilen ble lagt ut for salg. Så jeg våkna litt seint dagen der på, men jeg ringte jo til «gammer’n» (faren, journ.anm.) med en gang. Så det tok ikke lange tiden før vi bestemte oss, forteller Kleven Hilde videre.

Nå sitter altså en av Norges mest uerfarne rallyførere med en av Norges mest omtalte og velbygde rallybiler i nasjonal klasse. På et gammelt chassis er det benyttet flerfoldige timer og kroner med deler og kompetanse som mest kan forbindes med det du finner i moderne firehjulsdrevne rallybiler etter mer enn fire sesonger med konstant utvikling. Mange har også lurt på hvor god denne bilen vil være utenfor Anders Kjær sine hender etter at han dominerte den nasjonale klassen i Norge når alt var på stell.

Lettkjørt i nye hender

Iver kan bekrefte at bilen virkelig passer ham selv som hånd i hanske. Og det viste forsåvidt resultatene på Lygnasprinten der han ble nummer 25 totalt og femte beste nasjonalbil selv om han formelt stilte til start i debutantklassen. Det i hans aller første fullførte løp som rallyfører.

– Bilen lystrer og gjør som jeg vil. Det er morsomt å sitte bak rattet på en bil du veit fungerer. Du trenger ikke temme den, men det er jo «mye bil» å kjøre. Men så har den vært lettkjørt og fin fra første stund. I tillegg er Anders en superfyr som jeg får veldig mye hjelp av, både tekniske tips med bilen, men også tips og triks til kjøringen, sier 22-åringen.

Ambisjonen er å lære mest mulig gjennom 2021 for så forhåpentligvis å hevde seg godt i nasjonal klasse i 2022. Skulle dette slå til så kommer det altså et helt nytt navn inn i det som kan bli toppen av norsk nasjonalklasse, da det ikke er de største bilsportrøttene i familien.

Iver Kleven Hilde, her fra debutløpet Aurskog-Høland Rally 2020 hvor han dessverre måtte bryte. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

– «Broder’n» kjørte litt bilcross da jeg var ung, men det var egentlig det eneste. Interessen har kommet med åra, og pappa fantes heller ikke interessert før. Så begynte vi å se på litt, også har jeg en del med Bjerknes-familien å gjøre. Så da Steffen kjøpte seg bil så fulgte jeg litt med på han. Også fulgte jeg jo mye med på Kjær fordi han jo kjørte en Golf. Så interessen kom gradvis, sier han.

Han liker at han har en bil så å si alle har en mening om og kjenner historikken til, og har skjønte at folk var spente, for ikke å si skeptiske, når det etterhvert ble mer kjent at en helt uerfaren kar skulle ta over denne bilen.

– Jeg syns det er litt artig. Da vet man hva man begir seg utpå. Du kjøper ikke en slik bil for at den skal tusle rundt med. Det er en bil du vil oppnå resultater med, så får tiden vise hva man får til. Men jeg har jo ambisjoner, understreker han. 

Powered by Labrador CMS