Derfor mener Andreas at nytt team og ny bil var den beste løsningen for ham

Han kan møte opp til en «all inclusive»-avtale, framfor å være toastmasteren selv. Samtidig forteller Andreas Bakkerud hvorfor han isolerte seg helt fra den digitale omverdenen denne vinteren.

Publisert

Onsdag kom altså meldingen mange norske fans har ventet på. Litt «same procedure» vil mange kanskje mene, om man ser ett år tilbake i tid. Andreas Bakkerud kan med stolthet fortelle at han blir VM-fører i rallycross enda et år. Men at det fortsatt er jobb som gjenstår.

Andreas Bakkerud. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Onsdag kom altså meldingen mange norske fans har ventet på. Litt «same procedure» vil mange kanskje mene, om man ser ett år tilbake i tid. Andreas Bakkerud kan med stolthet fortelle at han blir VM-fører i rallycross enda et år. Men at det fortsatt er jobb som gjenstår.

Men kanskje ikke like mye jobb som i fjor. I 2019 måttet han stå til ansvar og stable alt på plass i forkant så å si aleine. Teamet stod registrert med norsk flagg, gjennom hans eget firma, og det var han som hadde ansvar for både økonomien og det praktiske.

Oppgavene ble riktig nok delegert, men det var bergenseren som var skyteskiven om noe skulle gå galt på veien.

Derfor isolerte han seg fra sosiale medier

Nå blir det meste satt bort. Så lenge han klarer å skaffe budsjettet, så står det et team i Frankrike med en nyutviklet blir klar. En bil Bakkerud mener «alltid har vært potent, men som har manglet jevnhet».

– Jeg håper jeg kan komme og bringe inn noe av det. Det blir spennende å se hvordan sesongen utvikler seg, sier Andreas Bakkerud til Parc Fermé.

Dette er første gang siden samlingen på Olympiatoppen i Oslo at Bakkerud snakker med oss. Verken på telefon, tekstmelding eller sosiale medier har han vært å få tak. Ikke bare for Parc Fermé, men for alle som bare lurer på hvordan det står til. Spesielt fra mediene og andre nysgjerrig.

– Du er ikke alene om det, hehe, sier Bakkerud, på spørsmål om vi har vært de eneste som har søkt svar i vinter.

Men han gjør seg til det han selv kaller for «huleboer». Litt på samme måte som i forkant av VM-finalen i Cape Town i fjor. Isolerer seg fra det meste, både telefon og sosiale medier. Han vil ikke la slike faktorer på virke fokuset og psyken hans.

– Hvorfor tok du egentlig aldri telefonen?

– Jeg visste liksom ikke hva jeg skulle si. Jeg har jo ikke visst før de siste dagene hva som kommer til å skje. Når jeg vet hva folk vil spørre om, og jeg ikke vet hva jeg skal svare, ja hva skal jeg gjøre? Samtidig overlever man ikke uten media og slikt, sant. Da er det ekstra kjipt at man ikke har noen svar å bidra med. Jeg har bare fokusert på de tingene jeg kunne gjøre noe med, sier Bakkerud.

Cirka 10 millioner i budsjett

Anropene som har gått ut fra hans telefon har stort sett kun vært til team og sponsorer. Han får med seg en god avtale med Monster Energy sammen med Liam Doran, og fortsetter derfor under RX Cartel-navnet, selv om politikken i sporten gjør at både hovedsponsoren og GCK-teamet også får sin del av navnekaka.

I Bergen har han 76 partnere som står ved hans side i med- og motgang. Et ansalgsvis budsjett på cirka ti millioner er likevel ikke i havn. Akkurat som i fjor. Men han går likevel på. Tidsfristen var nemlig på fredag.

– I fjor signerte vi avtalen 15 minutter før tidsfristen. I år forhandlet vi fortsatt etter tidsfristen. GCK hadde heldigvis meldt på ett lag. Men vi forhandlet etter midnatt. Kvarter over tolv spratt vi sjampisen, sier han.

Det blir altså ikke mer Audi. Bilen Bakkerud klarte å dra iland én seier med, som han i poenglikhet med Timmy Hansen tapte gullet på en fortsatt omdiskutert hendelse på første runden parallelt med at Timo Scheider brøt finalen.

GCK vs. EKS

Dette er bilen som Andreas Bakkerud skal kjøre i 2020, en Renault Megane bygd av GCK. (Foto: Tom Banks / IMG)

Han har alltid sett opp til Mattias Ekström. Og ville gjerne beholdt bilen sin. Men for bergenserens videre eksistens og realisme for å kjøre i VM så var det lite som ville fungert ved å gå videre med EKS-avtalen.

– Vi snakket med nesten alle teamene, egentlig. Så stod valget til slutt mellom EKS og GCK. Motorsporten er inne i en spennende tid. Jeg tenker også på framtiden, sier Bakkerud, litt motvillig til å si de eksakte årsakene til at han ikke forlenger med EKS.

Men det er ikke vanskelig å tolke at det er snakk om en dyr prislapp for en bil hvor utviklingen har stoppet. En deal med EKS ville også fordret at Bakkerud fortsatte som i fjor, med alt praktisk ansvar ved siden av å være sjåfør.

– Jeg kunne ikke gått på et år til slik jeg gjorde i fjor. Det går bare ikke. Nå trenger jeg ikke være teamsjef lengre. Jeg trenger ikke være med å sette opp teltet og slik lengre. Mye går bort til andre, men fortsatt sitter jeg igjen med sponsorjaget. Men jeg kan leve med det, sier han.

«Den jævla tittelen»

I GCK er det altså «all inclusive», forutsatt at pengene er til stede. Og de er altså på vei. GCK har også utviklet deres Renault Megane, som fortsatt har til gode til å vinne et løp etter at Anton Marklund ble straffet etter finaleseieren på Lånkebanen i fjor.

GCK, som eies av Guerlain Chicherit, har også planer om å se på den elektriske utviklingen i rallycross videre. Håpet er også å få en større fot innenfor Renault-fabrikken ved å vise til gode resultater med bilen.

Andreas Bakkerud vil fortsatt kjempe om VM-tittelen. «Den jævla tittelen», som han selv kaller det. Som altså glapp med minst mulig margin i fjor. Og konkurransen blir neppe mindre i år, nå som Marcus Grönholm har varslet oppgraderinger på deres Hyundai-biler, Johan Kristoffersson er tilbake med bilen han vant VM-overlegent med i 2017 og 2018, og Hansen-brødrene fortsatt blir å finne i deres meget potente Peugeot-biler.

– Å kunne klare VM-gullet i fjor ville vært stort på sin måte, med tanke på alt vi stablet opp på egen hånd. I år vil et VM-gull være enda større å ta sett fra et sportslig perspektiv, sier han.

Powered by Labrador CMS