Derfor nekter «Even» å betale førerne sine inn i et WRC-sete
Svenske Pontus Tidemand kan være aktuell for M-Sport neste år, men ikke for enhver pris.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel.

Med Ott Tänak til Toyota eskalerer bare «silly season» mer og mer, og i mulighetene for å få et nytt navn inn i et fullverdig WRC-sete så er det naturlig å tro at svenske Pontus Tidemand, årets WRC 2-mester, vil være en høyaktuell kandidat.
Manager og Even Management-gründer Erik Veiby bekrefter at de er i samtaler med M-Sport om Tidemand, så vel som flere team også, men at det kan kunne åpne seg en mulighet i en Ford Fiesta WRC for neste år. Veiby har også opprettet god kontakt med både Citroën og Hyundai det siste året i kjølvannet av Mikkelsen-sagaen denne sesongen, men han finner det mindre sannsynlig med Tidemand inn i ett av disse teamene.

– Både Pontus selv og vi mener at han er moden nok til å ta steget opp, noe vi har sett hvordan Esapekka Lappi og Teemu Suninen har prestert denne sesongen. Spørsmålet er om vi klarer å finne noen plass til Pontus. Vi klarer ikke trylle. Samtidig var det ikke overraskende at Ott Tänak gikk til Toyota, og det blir spennende å se hva som skjer omkring Sebastien Ogier, sier Erik Veiby til Parc Fermé.
For franskmannen er langt på nær sikret for Ford neste sesong, og det er på det rene at han er ønsket i Citroën-teamet. En avgjørelse rundt Ogiers framtid vil avgjøre hvorvidt det kan være en åpning i Ford-teamet for svenske Tidemand.
– Hvor realistisk er det å se Pontus i en WRC-bil neste år?
– Det er veldig avgjørende hva som skjer hos M-Sport. Dessverre tror jeg ikke sjansen er veldig stor. Det er litt for mange foran ham.
– Blir det da nødvendig å betale ham inn i et sete?
– Vi betaler ikke for WRC-kjøring. Punktum. Jeg mener det at å betale for WRC-kjøring er så dyrt, og hvis man først begynner med det, så vil du alltid bli sett på som en betal-fører. Vi har vært veldig påpasselige med å si, og det er noe jeg mener, at vi aldri har betalt noen for å kjøre WRC. Selv i år med Andreas har vi ikke gjort det, sier Veiby.
Mikkelsen fikk blant annet tilbud før sesongen om å kjøre tredjebilen for Ford, markedsført av DMACK, men de krevde penger fra Mikkelsen og Veiby for å få ham inn. Veiby har overfor teamene gått med på at Mikkelsen kunne få kjøre gratis, noe som ble tilfelle i Citroën og Hyundai denne sesongen.
Parc Fermé har ikke lykkes i å få tak i Pontus Tidemand for en kommentar om hans tanker og ambisjoner for neste sesong.