Derfor velger han å beholde det svenske flagget inntil videre

Oliver Solberg er foreløpig avventende til å representere Norge når han skal kjøre Rally-VM.

Publisert

18-åringen har i løpet av året bygd seg opp til å bli én av Norges mest populære bilsportutøvere. Foruten at han er sønnen til den største norske bilsportutøveren gjennom tidene, så har Solberg junior selv levert flere sterke resultater i ulike mesterskap og rallyløp gjennom sesongen - i tillegg til at dokumentarfilmen Born2Drive også ble en publikumssuksess.

(Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

18-åringen har i løpet av året bygd seg opp til å bli én av Norges mest populære bilsportutøvere. Foruten at han er sønnen til den største norske bilsportutøveren gjennom tidene, så har Solberg junior selv levert flere sterke resultater i ulike mesterskap og rallyløp gjennom sesongen - i tillegg til at dokumentarfilmen Born2Drive også ble en publikumssuksess.

Men selv om Solberg har fått høy status her i Norge, så blir det fortsatt svensk flagg på sideruten på bilen hans når han etter planen skal kjøre så mange VM-runder i rally som mulig med en R5-bil. Dette til tross for et lite skjult hint fra bilsportpresident Per Madsen i forbindelse med hyllesten av pappa Petter under bilsportgallaen sist helg.

– Denne tegningen håper vi kan henge et sted der Oliver ser den daglig, og slik blir minnet om at alt er mulig med en norsk lisens, sa Madsen til stor latter fra både Petter og de andre i salen.

Påvirker ikke satsingen

Slik reagerte Petter Solberg da Per Madsen ikke så lite hintet om at sønnen Oliver et sterkt ønsket å ha i NBFs lisensregister. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Men selv om Oliver med sitt DNA har forutsetninger for dobbelt statsborgerskap, så besitter han foreløpig kun svensk statsborgerskap og svensk pass. Og med det blir han også pliktig til å kjøre med svensk flagg på sideruta i VM, slik han blant annet måtte i Wales.

– Det er såpass mye papirarbeid med nytt statsborgerskap og pass og alt dette som jeg ikke ønsker å bruke tid og energi på akkurat nå. Hvilket land jeg kjører for har foreløpig ingenting å si for kjøringen. Nå handler alt om å få på plass kjøringen for neste år, og jeg må begynne å forberede meg til Rally Monte-Carlo, sier Oliver Solberg til Parc Fermé.

– Kommer du kun til å kjøre for Sverige, eller vurderer du å «melde overgang» til Norge på et annet tidspunkt?

– Kanskje? Det kan jo hende. Jeg vet ikke, altså. Selv om jeg har skjønt at mange lurer på dette, så har jeg faktisk ikke tenkt så mye på akkurat dette, sier Solberg.

Han har forståelse for at den norske fansen gjerne ville sett ham formelt stille opp i rødt, hvitt og blått, selv om dette bare er en dokumentasjonsmessig formalitet som ikke rokker ved forutsetningene hans for å konkurrere.

Større interesse fra norsk media

Oliver Solberg under VM-debuten i Rally Wales, med svensk flagg på sideruta. Inntil videre velger han å fortsette å kjøre i blå-gult. (Foto: Timo Anis)

Men han innrømmer at han opplever at han har en annen posisjon i Norge enn i Sverige, selv om søknad om norsk statsborgerskap og norsk pass foreløpig settes på vent. Han vil heller ikke ta noe «parti» om hvilket land han har mest følelser for, men at tilknytningen til Norge og Sverige har variert med årene.

– Det har jo skjedd litt de siste par årene, merker jeg. Jeg er mye mer i norsk media enn før, jeg har for det meste norske sponsorer og Born2Drive er jo en norsk film. Selv om jeg har vokst opp med svensk skole, svensk pass, svensk lisens og så videre, så merker jeg at jeg kanskje er «blitt mer norsk» de siste årene. Det blir jo mer prating på norsk nå også enn tidligere, da det er større interesse i norsk media enn svensk media, sier Solberg.

NBF ønsker Oliver velkommen

Sportssjef Atle Gulbrandsen, Dennis Hauger og Oliver Solberg i samtaler under bilsportgallaen sist helg. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

«Kampen» om hvilken nasjon som Oliver Solberg skal representere har også interesserer fra de ulike forbundene. Solberg har riktig nok konkurrert med latvisk lisens de siste sesongene som følge av kravene i Latvia for å kjøre rally før fylte 18 år.

Men karrieren startet i crosskart med svensk lisens, og Oliver har også vært ønsket i det svenske landslaget Sweden National Team. Men også Norges Bilsportforbund og Team Norway har gitt en håndsrekning til den populære 18-åringen.

– Om han selv vil, så er Oliver selvfølgelig velkommen hos oss. Vi har lagt fram for han hvordan Team Norway-programmet fungerer, men vi skal ikke overtale, overbevise eller være en pådriver for at han skal velge norsk lisens. Det er et valg som Oliver må ta akkurat som han selv ønsker, sier sportssjef Atle Gulbrandsen til Parc Fermé.

Powered by Labrador CMS