Derfor velger Marius (26) å hoppe ut av NM-satsingen i rally

Motivasjonen er borte til å gjøre noe ekstraordinært, men Marius Aasen er klar på at han ikke har lagt opp som rallyfører.

Publisert

2018 skulle være sesongen hvor Hønefoss-gutten skulle gi Anders Grøndal en real kamp om NM-gullet, og etter at førere som Eyvind Brynildsen, Ole Christian Veiby og Frank Tore Larsen trakk seg fra norgesmesterskapet, så var det i utgangspunktet bare Grøndal og Aasen igjen som reelle gullkandidater.

Marius Aasen etter at han måtte bryte Rally Finnskog i februar. (Foto: Simen Næss Hagen)

2018 skulle være sesongen hvor Hønefoss-gutten skulle gi Anders Grøndal en real kamp om NM-gullet, og etter at førere som Eyvind Brynildsen, Ole Christian Veiby og Frank Tore Larsen trakk seg fra norgesmesterskapet, så var det i utgangspunktet bare Grøndal og Aasen igjen som reelle gullkandidater.

En vintersesong med stang ut og tapt forsprang til teten gjør at Aasen nå har solgt rallybilen sin og enn så lenge tilbringer tiden på å være mann og familiefar.

– Innenfor motorsport har jeg så langt ingen planer videre, men om jeg skal kjøre noe må det bli gjort skikkelig. Jeg liker ikke gjøre noe halvveis. Etter å ha drevet med rally i 10 år, og de siste syv årene hvor jeg har gjort det på fulltid og stort sett alene, så har motivasjonen dalt noe, sier Aasen til Parc Fermé.

Familielivet «booster» framfor å begrense

Forrige uke sendte han ut en pressemelding hvor han «ser etter nye muligheter», men at han per i dag ikke er i stand til å konkurrere på nivået han ønsker med ressursene han har tilgjengelig.

Samtidig som motivasjonen akkurat nå ikke er til stede for en full NM-satsing, lyser det fremdeles rallyfører av ham som han ikke ønsker skal slukne nå i en alder av 26 år.

– Per dags dato har jeg ingen konkrete planer å jobbe imot, men om mulighetene byr seg så er jeg villig til å legge ned det arbeidet som må til, sier Aasen.

Han er blitt voksen på kort tid, godeste Marius Aasen. De siste årene har han både fått to barn og giftet seg med Marlene. Han understreker dog at det ikke er den nye familietilværelsen som setter en stopper på karrieren enn så lenge.

Snarere tvert imot.

– Det gir bare positivt å få barn og ha en familie som støtter deg i det du driver med. Da førstemann kom vant jeg DMACK-serien, og da sistemann kom til verden, kom det en Fiesta R5 i garasjen; altså noe positivt har skjedd hver gang. Det morsomme er også at eldstemann er ekstremt opptatt av rally og generelt biler, og det har også gitt meg en «boost» de siste årene, sier 26-åringen.

Marius og Marlene har i dag sønnene Markus (2) og Mikkel (ni måneder), begge født 20. juli i henholdsvis 2015 og 2017.

For høy prislapp med R5

Selv om han understreker at han er motivert til å jobbe for å skaffe finansieringen som kreves for å kjøre rally, så er han samtidig klar på at han ikke finner det verdt å stille opp i Rally-NM. Spesielt ikke når vintersesongen gikk ad undas med to brutte løp i Sigdal og Finnskog, før det ble en andreplass på Numedal.

Kona Marlene har også vært kartleseren for Marius, her fra seier på Rally Hedemarken i 2013. (Foto: Simen Næss Hagen)

– For meg ble det for dumt å brenne av 150-200.000 kroner på et lite NM-løp kun for heder og ære. Samtidig blir det vanskelig med R5-bilene som den gjeveste klassen å få med mange raske sjåfører til, ettersom prislappen er for høy, tror Aasen, som også mener at flere kunne hatt muligheter dersom standardbilene med firehjulsdrift hadde vært toppklassen.

– Bilene du sikter til dør mer og mer ut i internasjonale klasser - er ikke det et tegn på at det kanskje ikke er liv laga for akkurat slik du ser det for deg?

– Hmm, det er vanskelig. Om man skal ha en sjans i NM med R5, så er man avhengig av et budsjett på 1,5 millioner kroner. Det er det dessverre ikke bare-bare å hente inn for alle i Norge for å kjøre NM, påpeker han.

Powered by Labrador CMS