Derfor velger Skoda Motorsport å signere Oliver etter bare ett år med firehjulstrekk

Derfor velger Skoda Motorsport å signere Oliver etter bare ett år med firehjulstrekk

Publisert

Derfor gir de han altså sjansen til å kjøre flere WRC 3-løp denne sesongen. WRC 3 er kjent som gamle WRC 2, et mesterskap kun for private R5-førere, mens WRC 2-begrepet nå er forbeholdt fabrikker og andre etablerte team.

Oliver Solberg og kartleser Aaron Johnston er klare for flere WRC 3-løp sammen med Skoda i år. (Foto: Skoda Auto)
Oliver Solberg og kartleser Aaron Johnston er klare for flere WRC 3-løp sammen med Skoda i år. (Foto: Skoda Auto)

Derfor gir de han altså sjansen til å kjøre flere WRC 3-løp denne sesongen. WRC 3 er kjent som gamle WRC 2, et mesterskap kun for private R5-førere, mens WRC 2-begrepet nå er forbeholdt fabrikker og andre etablerte team.

Ryktene og spekulasjonene som at Skoda og Oliver Solberg inngår et samarbeid har ligget i lufta ganske lenge, og mandag ble det altså klart hva denne avtalen innebærer. Skoda vil hjelpe Oliver med tung støtte, hva gjelder både bil, mannskap, testing og utvikling. Nyheten kommer dagen etter at Solberg fullførte sitt første Rally Monte-Carlo.

LES OGSÅ: Sjokkert over seg selv da han spiste kirsebær med R5-eliten

Mye testing inkludert

I praksis signeres han som en fabrikkfører, bare at han formelt meldes på under sitt eget teamnavn og at han selv har sponsorer å promotere med tanke på de løpene han selv må ordne på egenhånd med sin Volkswagen Polo GTI R5.

– Jeg får kjøre mye løp, men også ekstremt mye testing. Så det er klart, all kjøring kommer jo veldig godt med. Og det er fantastisk å få en slik prioritet hel aleine. Full fabrikkstøtte, men under mitt telt, sier en stolt Oliver Solberg til Parc Fermé.

– Hvorfor velger Skoda å satse på deg, tror du?

– Nja, nei jeg vet ikke jeg. Jeg har jo kjørt ganske fort da, kanskje? Neida, de tok kontakt med oss allerede i Wales, og ga klart ønske for at de ville ha meg. Jeg har jo fått mange andre tilbud også. Jeg syns det er ganske sjukt med tanke på at jeg bare har ett år i R5. Så jeg er litt sjokkert, egentlig. Det er jo skikkelig kult, sier 18-åringen.

Han kjørte sitt første R5-løp med Volkswagen Polo i Latvia i fjor, og kombinerte hele fjoråret med å kjøre Subaru i USA. Fra før har Oliver to latviske sesonger bak seg i en Peugeot 208 R2.

Spent på Olivers utvikling

Oliver Solberg testet Skoda på snøføre uka før Rally Monte-Carlo. Nå står Rally Sweden for tur. (Foto: Skoda Auto)
Oliver Solberg testet Skoda på snøføre uka før Rally Monte-Carlo. Nå står Rally Sweden for tur. (Foto: Skoda Auto)

Skoda sendte ut en pressemelding mandag ettermiddag for å kunngjøre nyheten. Der sier teamsjef Michal Hrabánek følgende:

– For 2020 vil vi fokusere mer på kundeteamene og på utvikling av unge og lovende førere. Vi er veldig glade for å samarbeide med Oliver og hans team for WRC 3-mesterskapet i 2020. Han har allerede bevist at han har farten, så nå er vi gira på å se utviklingen hans gjennom sesongen, sier Hrabanek.

Solberg har planer om å kjøre samtlige løp, utenom ett, denne sesongen. Hans Polo er allerede på vei til Mexico, mens WRC 3-mesterskapet i hovedsak kjøres i Europa. Skoda har foreløpig formelt presentert Rally Sweden som hans første løp, mens det er ventet å se Oliver i en Skoda i flere andre europeiske VM-løp senere.

Slik Parc Fermé også forstår det, så får Oliver bidra til å sette et enda større preg på bilen utover året. Han ser på Fabiaen og Poloen med ulike øyne, og mener de har sine fordeler og ulemper uavhengig av hverandre.

– Du har jo bedre ting på de ulike bilene, så jeg skal prøve å få til det beste fra Poloen og over på Skodaen. Men i bunn og grunn er jo bilen veldig bra, og den er veldig lett å kjøre etter testen vi hadde. Så nå skal vi jobbe med å få den så lettkjørt som mulig over alle forhold, sier Solberg.

Skoda har en rekke sterke titler bak seg. I 2011 og 2012 tok Andreas Mikkelsen blant annet to titler i det den gang prestisjefylte IRC-mesterskapet, finske Juho Hänninen vant IRC i 2010, SWRC (forgjengeren til WRC 2) i 2011 og Rally-EM i 2012 med deres Fabia S2000. Jan Kopecky og Esapekka Lappi tok EM-gull i henholdsvis 2013 og 2014, og ikke minst har både Lappi og Pontus Tidemand også tatt WRC 2-gull sammen med Skoda Motorsport.

2019 var deres siste år med satsing på fullt fabrikkteam, som endte med WRC 2 Pro-gull individuelt med Kalle Rovanperä og som team i konkurranse mot M-Sport og Citroën.

Nå blir altså Oliver Solberg føreren de velger å satse tyngst på, med så nære et fabrikkteam som mulig du kommer til at de formelt meldes på som et privatteam.

Powered by Labrador CMS