Derfor vurderer norske VM-profiler å kjøre flere NM-runder den kommende vinteren

Mulige endringer på VM-kalenderen kan føre til besøk av enda flere norske rallystjerner på startlistene her hjemme i Norge.

Publisert

Denne helgen gikk Romjulsrally av stabelen, tradisjonen tro femtedag jul, og med relativt lave odds ble det altså Ole Christian Veiby som stakk av med seieren. Romjulsløpet på Elverum kunne riktignok framstå som en fullverdig NM-runde, med over 90 startende utøvere fordelt på nesten 10 mil med fartsetapper.

Ole Christian Veiby. (Foto: Oliver Alfredsen)

Denne helgen gikk Romjulsrally av stabelen, tradisjonen tro femtedag jul, og med relativt lave odds ble det altså Ole Christian Veiby som stakk av med seieren. Romjulsløpet på Elverum kunne riktignok framstå som en fullverdig NM-runde, med over 90 startende utøvere fordelt på nesten 10 mil med fartsetapper.

Men Romjulsrally markerer både slutten på én sesong og starten på en ny sesong, der det følges opp førstkommende helg med Smådølsprinten i Numedal. Første NM-runde går derimot ikke før 16. januar på Sigdal.

Påmeldingene har allerede begynt å renne inn til Sigdalsrally, og der står Ole Christian Veiby påmeldt. Han har hatt tradisjon for å kjøre flere av vinterløpene, først og fremst som forberedelser til VM-runden i Sverige i tillegg til at det også hjelper at Rally Finnskog er hjemmebane for Kongsvinger-gutten.

Nå er imidlertid Rally Sweden avlyst som følge av koronapandemien. Parc Fermé vet imidlertid at det jobbes i Finland med at populære Arctic Lapland Rally kan få innvilget VM-status for å erstatte den svenske runden for å opperettholde ett vinterrally på VM-kalenderen. Etter det Parc Fermé forstår er det snakk om at det opprinnelige løpet kjøres som vanlig 16. januar, men at det blir laget en ny VM-utgave siste helgen i februar.

Dersom det blir tilfelle vil norske NM-runder være attraktive for flere av de norske VM-førerne. Veiby selv bekrefter at han er i tenkeboksen på hva han gjør over nyåret, ettersom det opprinnelige Arctic Lapland Rally uten VM-status går samme helg som Sigdalsrally.

– Dersom det ender opp med en ekstra runde i Finland utenom det opprinnelige Arctic-rallyet, så vil vi nok vurdere å kjøre der borte i stedet for Sigdal, sier Veiby til Parc Fermé, som svarer «absolutt» på spørsmål om Rally Finnskog og Numedalsrally også vurderes.

Veiby er nok ikke den eneste nordmannen som har tradisjon for å varme opp med NM-runder. Det er ventet at Mads Østberg forlenger med Citroën, selv om det ikke er offentliggjort noen nysignering der riktig enda. Men årets WRC 2-mester er som alltid positiv til å kjøre norske runder.

– Det er ingen planer for Sigdalsrally enda, men vi ser på løsninger for Rally Finnskog dersom det blir snøplog i VM, sier Østberg til Parc Fermé.

En som ikke har kjørt noe særlig med NM-runder de siste årene er derimot Andreas Mikkelsen. Nordmannen har nylig signert med Skoda Motorsport for WRC 2 og Rally-EM i 2021, med en bil driftet av Toksport WRT. Og Mikkelsen er også med på notene nå hva gjelder å tiltrekke seg norske runder til vinteren - spesielt hvis Arctic Lapland Rally får VM-status i slutten av februar.

Andreas Mikkelsen. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

– Først må vi se når dette vinterløpet i så fall blir, også får vi se hvilke løp som går i forkant. Vi får eventuelt se på Finnskog eller Numedal, sier Mikkelsen til Parc Fermé.

Oliver Solberg, som er halvt norsk og kjører med svensk flagg, utelukker i utgangspunktet noe kjøring i Norge i det hele tatt. Årsaken er først og fremst karanteneplikten som hører med.

– Det blir nok ikke noe kjøring i Norge nei, men det er noen løp jeg gjerne skulle kjørt. Samtidig er det kjøring hver eneste helg, nesten hver eneste dag, med Hyundai. Så det blir mer enn nok nå i vinter. Så kan det hende at vi kjører Arctic-rallyet i Finland, da jeg mener det blir lettere å komme inn der for oss i Sverige, sier Solberg til Parc Fermé.

Powered by Labrador CMS