Det svenske bilsportforbundet stenger krana – det kan bety kroken på døra for Rally Sweden

Den dramatiske utviklingen i svensk bilsport den siste uken kan få store konsekvenser for den tradisjonsrike VM-runden i rally på snø.

Publisert

De siste fem årene har vært kaotiske og turbulente for Rally Sweden. I 2016 måtte flere etapper kanselleres og løpet var nær ved å bli avlyst, og tilsvarende situasjon i enda verre grad skjedde under fjorårets VM-runde. I år var det koronapandemien som satte en stopper for Rally Sweden - som hadde respondert på den mer hyppige snømangelen ved å legge flere etapper lenger nord.

(Foto: Benjamin A. Ward / Parc Fermé)

De siste fem årene har vært kaotiske og turbulente for Rally Sweden. I 2016 måtte flere etapper kanselleres og løpet var nær ved å bli avlyst, og tilsvarende situasjon i enda verre grad skjedde under fjorårets VM-runde. I år var det koronapandemien som satte en stopper for Rally Sweden - som hadde respondert på den mer hyppige snømangelen ved å legge flere etapper lenger nord.

Men selv om Rally Sweden i utgangspunktet skulle få en ny sjanse neste år, så kan dramatikken i kulissene hos det svenske bilsportforbundet nå føre til at hele selskapet bak VM-runden går konkurs. Det vil i så fall bety at avtalen for 2022 ikke blir noe av, og med det kan Rally Sweden forsvinne fra Rally-VM på ubestemt tid, hvis ikke for godt.

Hårfint flertall for pengestopp

Bakteppet i dette ligger i en konflikt med daværende president Magnus Berthling, som nylig gikk av med umiddelbar virkning etter at han ble valgt inn så sent som i 2020. Rally Sweden eies 50/50 av bilsportforbundet og Uvåns Næringslivscenter, og etter votering i styret ble det med én stemme i flertall vedtatt at forbundet ikke lenger skal skyte mer penger inn i den svenske VM-runden.

Det forklarte visepresident Urban Wahlberg til SVT i kjølvannet av bråket som førte til at president Berthling gikk av med umiddelbar virkning.

– Jeg mener at vi hadde lovet forbundsmøtet og våre distriktsledere at vi ikke går med mer penger i Rally Sweden. Vi håndterer våre medlemmers penger, og et sted må grensen gå, og nå var den passert. I demokratisk ordning stemte vi i styret om hva vi skulle gjøre, og det resulterte i 4-3 med at vi ikke skulle gå inn med mer penger til Rally Sweden, sier Wahlberg til SVT.

Og det er dette som får den avtroppende presidenten til å se rødt. Rally Sweden har slitt hardt økonomisk i flere år, og Berthling mener at man kjører VM-runden på konkursens rand hvis ikke det svenske bilsportforbundet tar ansvaret og sikrer friske midler i VM-runden.

– Flertallets forslag som ble stemt fram, å sende selskapet i konkurs, betyr et stort økonomisk tap for det svenske bilsportforbundet, og man hadde sannsynligvis også mistet retten til å kjøre rally i framtiden. Slik jeg vurderer det var det et ekstremt ugunstig forslag for forbundet og sporten. Det er umulig for meg å stille meg bak og behandle et slikt forslag, sier Berthling.

Foreslo salg av selskapet

Han mener selskapet bak Rally Sweden skulle blitt solgt til en nasjonal promotor som kunne investert i VM-runden som en løsning på både de økonomiske utfordringene for løpet, samt få mer kontroll på pengestrømmen ut fra forbundet.

– Hadde mitt alternativ fått flertall, så hadde løsningen vært klar. I fellesskap ville forbundet og Uvån solgt selskapet til en nasjonal promotor. Selskapet og organisasjonen hadde fortsatt eksistert, og vi kunne startet opp forberedelsene til 2022, sier Berthling videre til SVT Sport.

Daglig leder Glenn Olsson har naturlig nok fått med seg bråket og striden fra det svenske bilsportforbundet. Han er oppriktig bekymret hvor utviklingen som har foregått, og ser ikke annet enn at dette framstår som særdeles dårlig reklame for Rally Sweden.

Glenn Olsson, daglig leder for Rally Sweden, har hatt mye å tenke på for VM-runde de siste årene. Den siste ukas utvikling har ikke gjort saken noe bedre. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Olsson har hatt mang en utfordring med løpet de siste årene og har måttet håndtere både snømangel, sviktende inntekter - og nå også koronapandemien. At selskapet i seg selv nå er sterkt truet, gjør at Olsson frykter for løpets framtid.

– Om vi ikke får holdt selskapet igang, så overholder vi ikke avtalen med promotoren. Det betyr at vi står utenfor VM. Om selskapet blir slått konkurs, så heves VM-avtalen. Da har vi ingen avtale for VM i 2022, og ingen VM-runde i Sverige, sier Olsson.

Powered by Labrador CMS