Frank Tore Larsen, Espen Isaksætre og Herbjørn Haug var tilstede tirsdag for å motta «Gullrattet», en markant hedersbetegnelse fra norsk bilsport etter å ha utrettet sterke resultater fra bilsportens arena over flere år.

Disse fem fikk «Gullrattet» – og dette har de oppnådd i sine karrierer

Etter flere sesonger «i brakk» var det duket for nye utdelinger av norsk bilsports hederbetegnelse «Gullrattet».

Publisert

BILSPORT: I år er det 20 år siden Norges Bilsportforbund innførte hederbetegnelsen «Gullrattet», som tildeles utøvere som har utmerket seg i bilsporten over flere år, fortrinnsvis som følge av sterke resultater både nasjonalt og internasjonalt. Etter en viss score basert på hva man har prestert vil man altså tildeles Gullrattet som betyr følgende:

BILSPORT: I år er det 20 år siden Norges Bilsportforbund innførte hederbetegnelsen «Gullrattet», som tildeles utøvere som har utmerket seg i bilsporten over flere år, fortrinnsvis som følge av sterke resultater både nasjonalt og internasjonalt. Etter en viss score basert på hva man har prestert vil man altså tildeles Gullrattet som betyr følgende:

Hedersprisen utdeles ved passende anledning og omfatter jakkemerke, samt plakett. Innehavere av GULLRATTET tildeles videre NBFs VIP-kort som gir fri adgang til alle norske bilsportsarrangementer inklusive banedepot og tribuner/publikumsplass.

Men siden 2019 har det stått stille fra utdelingene før komiteen nå, med den nyinnsatte lederen Roger Moen, gikk tilbake for å se hvilke utøvere som nå er kvalifisert til å motta denne oppmerksomheten.

For 2020-sesongen fikk den den etterhvert svært rutinerte og meritterte kartleseren Torstein Eriksen sin utmerkelse, etterfulgt av rallycrossfører Fredrik Ågedal for 2021. Disse fikk imidlertid dessverre ikke vært til stede under utdelingen tirsdag kveld.

Til stede var i stedet Espen Isaksætre som fikk sin utmerkelse etter hva han oppnådde ette 2021-sesongen, mens det for 2022 og 2023 ble delt ut gullratt til henholdsvis rallyfører Frank Tore Larsen og multiutøveren Herbjørn Haug.

Bilsportlegenden Holm Jacob Matheson har vært primus motor og komitéleder for Gullratt-utdelingen siden den ble opprettet i 2004. Nå har «Mathis» trådt til side og Roger Moen tatt over rollen. Tirsdag ble «Mathis» takket av for jobben han har lagt ned her ved NBFs president Glenn Mellegaard.

Det betyr at totalt 137 norske bilsportutøvere har mottatt denne utmerkelsen siden tildelingen startet i 2004. Under utdelingen ble også Holm Jacob Matheson hedret for å ha ledet Gullrattkomiteen i 20 år. Han ble takket av NBFs president Glenn Mellegaard, men det er Roger Moen som nå har tatt over lederstolen i komiteen.

Listen over alle gullrattinnehavere med tilhørende statistikkprofiler kan du se på «Bilsportbiblioteket».

Men hvem er så disse fem nye som har mottatt hedersbetegnelsen fra Norges Bilsportforbund? Vi gir deg et aldri så lite innblikk her:

Torstein Eriksen

Torstein Eriksen er 33 år kommer fra Steinberg mellom Mjøndalen og Drammen. Han begynte sin rallykarriere som kartleser for barndomskompisen Frank Tore Larsen på slutten av 2000-tallets første tiår.

Denne karrieren skjøt etterhvert fart både med Larsens progresjon i rallyløypa, samt at Eriksens aktive nettverksbygging resulterte i flere frilansoppdrag som kartleser, før hans søken etter en internasjonal karriere har resultert i helprofesjonelle seter, fortrinnsvis gjennom Norges to største rallyprofiler det siste tiåret - Mads Østberg og Andreas Mikkelsen.

To NM-gull og to NM-bronse i norsk målestokk, men også tre gull i WRC 2-klassen som kartleser gjør at Eriksen anses som en av verdens klart beste kartlesere. Eriksen ble også tidenes første kartleser med landslagsstatus hos Norges Bilsportforbund, der han har vært en del av elitelandslaget siden 2021.

Fredrik Ågedal

Fredrik Ågedal, 28 år fra Konsmo, er en av sørlandets aller raskeste bilsportutøvere uansett klasse, og etterhvert også blitt en av de mest meritterte. Karrieren startet med gokart, hvor hans beste plassering i et norgesmesterskap er sjetteplassen fra Yamaha-klassen i 2010.

Seieren i juniorlandsfinalen i 2013, i en alder av 17 år, var starten på det som har blitt en gullrekke av dimensjoner i bil med tak over hodet. På første forsøk i 2014, kun 18 år gammel, imponerte han med NM-gull i bakkeløp i Supernasjonal klasse 2, og atter en juniorlandsfinaleseier i bilcross.

Året etter ble det norgescupseier i rallycrossklassen under 2,5-liter, og fra 2016 og ut ble det seks sesonger på rad med NM-gull i rallycross og/eller bakkeløp, og totalt har han nå altså åtte NM-gull, ett NM-sølv og ett norgescup-gull i norsk bilsportsammenheng.

Espen Isaksætre

Espen Isaksætre fylte 30 år i år, og har 11 sesonger bak seg både nasjonalt og internasjonalt i rallycross. Han har vokst opp i det aktive bilsportmiljø i Solør i Innlandet, og har på disse 11 sesongene sikret seg totalt 12 NM-medaljer, hvorav seks av dem er gull i bakkeløp og rallycross.

Foruten å ha gjort norsk suksess har Isaksætre også vært tidvis aktiv i europamesterskapet i rallycross i Super1600- og RX3-klassen, biler med forhjulsdrift og 1,6-litere. Der har han vært en jevnlig finaleskikkelse, men gjennombruddet kom først i fjor med EM-sølv totalt og ikke minst totalseieren i Höljes, som rent geografisk er hans soleklare hjemmebane og alle rallycrossføreres drøm å vinne på.

I år har Isaksætre bestemt seg for å trappe ned den internasjonale rallycrossatsingen, men går i stedet på med full styrke i den prestisjefylte Xtreme-klassen i crosskart, springbrettgrenen i norsk bilsport hvor han også følger opp sin nevø Sebastian som kjører juniorklassen.

Frank Tore Larsen

Han er allerede nevnt i presentasjonen til Torstein Eriksen, og der barndomskompisen fikk realisert sin internasjonale drøm så har Frank Tore Larsen markert seg som en av de klart beste førerne i norsk rally de siste ti årene.

For det er i år ti år siden han tok steget opp til toppklassen da han var en av de aller første i Norge til å kjøre den daævrende nye R5-klassen. Det har resultert i totalt fire NM-gull i toppklassen, i tillegg til NM-gullet for nyere tohjulsdrevne biler i 2012. Tre av NM-titlene har kommet på rad de siste tre sesongene.

Larsen slo aldri igjennom internasjonalt, i utgangspunktet, men til tross for totalvraket bil under EM-runden i Sverige i fjor, så ble dette et aldri så lite gjennombrudd for ham i det internasjonale rampelyset. Der han kjempet om pallplasser og utfordret om etappeseire før det endte med et rundkast av dimensjoner, gjorde at han nå forsøker seg med tre EM-runder i 2024 for å bevise sin posisjon og se hvor langt det er mulig å nå for en privatfører fra eikerbygdene.

Herbjørn Haug

52-åringen fra Grinder i Grue er en av norsk bilsportsutøvere som har hatt flest sammenhengede aktive år bak rattet, og i fjor høst talte han sitt 500 løp etter egne beregninger. Karrieren startet på i begynnelsen av 20 årene på 90-tallet, og siden har han ikke sett seg tilbake. Det gjør Haug til en veteran med stor V i norsk bilsportsammenheng, der han fortsatt holder koken og viser at han henger med i toppen der han stiller opp, selv i sitt fjerde tiår som aktiv utøver.

Han har to NM-gull i rallycross, ett NM-gull racing, og et norgescupgull i rally som kom så sent som i fjor, og totalt har han hele 15 NM-medaljer i norsk bilsportsammenheng. Men selv om han har vært trofast inventar også i bakkeløpsammenheng, hvor syv av medaljene hans kommer fra, så mangler han fortsatt gullet i denne grenen.

Men fargeklatten fra Solør gir seg ikke så lenge han selv har motivasjon og ikke minst føler at han har tempo til å henge med de beste, 

Powered by Labrador CMS