Duket for en tregere versjon av Rally Finland enn tidligere

De fleste etappene av lynraske Rally Finland er helt eller delvis nye. Derfor vil det neppe settes noen nye rekorder i snitthastigheter ei heller i år.

Publisert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel.

Selv om WRC-bilene fra og med 2017 er raskere og har bedre aerodynamikk, så har FIA vært nøye med å nøytralisere dette i forhold til de raskeste løpene på kalenderen.

(Foto: @World/Red Bull Content Pool)

Selv om WRC-bilene fra og med 2017 er raskere og har bedre aerodynamikk, så har FIA vært nøye med å nøytralisere dette i forhold til de raskeste løpene på kalenderen.

Under fjorårets Rally Finland ble løsningen ofte en avkorting av de lengste og raskeste etappene og sjikaner ble satt opp av den mer provisoriske arten.

Smalere veier med løsgrus

Andreas Mikkelsen. (Foto: Hyundai Motorsport GmbH)

I år er løypenettet lagt om vesentlig, og det merker også VM-gutta.

– Det er mye nytt. Generelt vil det gå saktere i år enn tidligere. Veiene er smalere og det er mer løsgrus, forteller Andreas Mikkelsen til Parc Fermé etter gjennomkjøringen onsdag.

Mads Østberg og Torstein Eriksen. (Foto: Citroën Racing/@World)

Tidenes raskeste totale snitthastighet i Finland ble satt av Kris Meeke i 2016 med 126,62 kilometer i timen over hele løpet. Fjorårets vinner Esapekka Lappi oppnådde 126,16 kilometer i timen, men i år er det altså ventet at dette tallet vil bli lavere.

Citroën-fører Mads Østberg deler Mikkelsens synspunkter, men tror ikke at det blir noe kjedelig utgave av Rally Finland av den grunn.

– Det er en del mer smale veier, så en del saktere vil det nok gå. Men det kommer fortsatt til å være rått, konstaterer Østberg overfor Parc Fermé.

Løpet starter på tradisjonelt vis med byetappen Harju torsdag kveld, mens det er ny Power Stage av året. Ruuhimäki, som har vært en shakedown-gjenganger i flere år, skal avslutte løpet hvor det blant annet skal være stelt i stand en spektakulær avslutningsarena på etappen.

Optimistiske nordmenn

Rally Finland er det løpet Andreas Mikkelsen har kjørt flest ganger sammen med Sardinia, men det er ikke det løpet han har de beste statistikkene på. Faktisk har han aldri vært på pallen i det lynraske løpet sentralt i de finske skoger de åtte gangene han har kjørt her før.

Årets utgave er han i midlertid optimistisk til.

– Nå kjenner jeg at jeg gleder meg til å attakere, og det er ikke alltid at jeg har hatt den følelsen på de finske veiene. For meg har det alltid vært t vanskelig løp, men nå har jeg en god følelsene på denne type veier. Og det kommer til å gå fort, så da trenger du den selvtilliten, sier Mikkelsen.

Mads Østberg kommer til Finland med en annen forutsigbarhet enn tidligere. Resten av sesongen er i boks og han kan kjøre med litt mer senkede skuldre. Nordmannen har erstattet britiske Kris Meeke som fikk sparken etter at teamet så seg lei på alle avkjøringene, og nordmannen håper å levere i helgen.

– I Finland handler det bare om marginer, men følelsen er god. Målet er å kjempe i toppen, men for meg er tempoet viktigere enn om vi skulle bli nummer tre eller fem. Men jevnt blir det uansett, slår Østberg fast.

Powered by Labrador CMS