Elbilen knuste bakkerekordene og vel så det i Pikes Peak

Volkswagens ilddåp i elektrisk bilsport kunne knapt gått bedre.

Publisert

24. juni 2018 vil skrive seg inn i historiebøkene med gullskrift for Volkswagen-fabrikken. Mens de er i ferd med å utvikle den nye elektriske plattformen til bilproduksjonen, er I.D.-begrepet nå i markedsføringsammenhengen til Pikes Peak-bilen de har konstruert i år.

24. juni 2018 vil skrive seg inn i historiebøkene med gullskrift for Volkswagen-fabrikken. Mens de er i ferd med å utvikle den nye elektriske plattformen til bilproduksjonen, er I.D.-begrepet nå i markedsføringsammenhengen til Pikes Peak-bilen de har konstruert i år.

Pikes Peak-bakkeløpet i Denver, Colorado i USA er verdens mest kjente bakkeløp med en bakkeløpstrasé på to mil med målgang på over 4000 meters høyde over havet.

I 2013 satte Sebastien Loeb bakkerekord i en Pikes Peak-skreddersydd Peugeot 208 T16 på tiden 8:13,878, og i 2016 satte Rhys Millen bakkerekord for elbiler med tiden 9:07,222.

Nå er begge disse rekordene slått.

Den franske bilsportprofilen Romain Dumas fikk det ærefulle oppdraget å bringe Volkswagens elbil til toppen av Pikes Peak-fjellet, noe han klarte på 7:57,148.

Da har han ikke bare tatt bakkerekorden i klassen med over ett minutt, men da har han vært den raskeste opp bakken uansett bilklasse - og han er førstemann til å bryte den magiske 8-minuttersgrensa. Det tilsvarer en snittfart på cirka 150 kilometer opp bakken.

– Jeg er så glad på vegne av teamet og jeg er så stolt av alle. Vi har jobbet så hardt for dette, og for Romain var dette helt utrolig. Ikke glem at dette var første gang han kjørte hele bakken opp i denne bilen. På tester har han ikke hatt noen rene runder fra bånn til topp, sier Volkswagen Motorsport-sjef Sven Smeets til Autosport.

Hovedpersonen selv var også glad, men samtidig konstaterer han at det er enda mer å hente.

– Vi kunne kjørt enda fortere om midtre sektor var helt tørr. Det var litt tåke og det var mye luftfuktighet og dugg i den andre sektoren, sier Dumas.

(Foto: Volkswagen Motorsport)
Powered by Labrador CMS