EM er historie - bakhjulstrekkerne skal få egen klasse i RallyX Nordic

Neste helg skal Touringcar samkjøres med det nordiske mesterskapet, med planer om full serie fra neste år.

Publisert

I fjor ble det kjent at klassen for bakhjulsdrevne biler, Touringcar-klassen, skal fases ut av europamesterskapet grunnet altfor skjev deltakelse og dominanse fra Norden og primært Norge.

(Foto: Simen Næss Hagen)

I fjor ble det kjent at klassen for bakhjulsdrevne biler, Touringcar-klassen, skal fases ut av europamesterskapet grunnet altfor skjev deltakelse og dominanse fra Norden og primært Norge.

Dermed ble det kjørt tre runder denne sesongen, med Höljes som finaleløp, der det nylig ble kjent at Fredrik Magnussen utropes til den siste europamester etter at Sivert Svardal ble utelukket på grunn av en positiv bensinprøve.

For at bilene ikke skal forfalle og bli verdiløse, er ideen nå at RallyX Nordic innlemmer en egen klasse for disse bilene. I forbindelse med runden på Nysumbanen i Danmark neste helg skal et prøveløp under klassen «Super Touring RXN» arrangeres med 10 biler til start. Touringcar er forøvrig kjent under Supernasjonal Klasse 2-reglementet i Norge, noe som også er grunnen til at det er et stort tilfang av nordmenn i denne klassen.

– Det er med stor glede at vi kan åpne opp en ny plattform for denne konkurransedyktige klassen. Å inkludere Super Touring RXN demonstrerer RallyX Nordics forpliktelse til å levere god bredde for rallycrossførerne med tanke på TV-tid i tillegg til at fansen får mer høykvalitets-racing for pengene, sier RallyX Nordic-manager Ian Davies i en pressemelding.

Følgende førere er påmeldt under prøveløpet på Nysumbanen 11.-12. august:

5 – Per Magne Røyrås, Norge

8 – Jan-Emil Wilsberg, Norge

9 – Sivert Svardal, Norge

19 – Daniel Lundh, Sverige

22 – Veronica Salsten, Sverige

40 – Sebastian Høidalen, Norge

83 – Søren Hedlund, Sverige

88 – Ole Henry Steinsholt, Norge

93 – Tobias Daabak, Danmark

94 – Ole Morten Tangen, Norge

Powered by Labrador CMS