Et kamikazeløp av dimensjoner med Red Bull-klimaks uten sidestykke
Aserbajdsjan Grand Prix levde opp til forventningene, og vel så det. Hvem bryr seg da egentlig hvem som vinner.
Først smalt det i starten, som forventet. Kimi Räikkönen og Esteban Ocon gikk i siden på hverandre inn mot sving fire, hvilket resulterte i brutt løp for Ocon.
Renault-gutta lå også meget godt an etterhvert men Nico Hülkenberg klarte på egenhånd å krasje seg ut av løpet.
Det fortsatte sin gang med sikkerhetsbilen i mellomtiden, før Sebastian Vettel bygde opp en solid ledelse. Spenningen lå i en eviglang duell mellom Red Bull-gutta Daniel Ricciardo og Max Verstappen, og dette skulle utvikle seg til løpets desidert største klimaks.
Etter å ha byttet på i posisjonene, uten å gi spesielt mye ved dørene eller utvise tilsynelatende stor nok spillerom og respekt for hverandre, skulle det gå virkelig galt inn mot første sving på runde 40.
Ricciardo treffer Verstappen bakfra i enorm hastighet og tar både seg selv og lagkameraten ut av løpet - noe som forårsaket nok en sikkerhetsbil ut på banen.
Dette stokket også om rekkefølgen i topp, da Valtteri Bottas rakk å gjøre et pitstop under sikkerhetsbil og komme seg foran Vettel som i praksis var den soleklare lederen - med ett pitstop mer enn finnen på dette pitstoppet.
Løpet ble ikke noe mindre spektakulært da Romain Grosjean presterte å krasje bak sikkerhetsbilen, noe som forlenget sikkerhetsbilperioden ytterligere. Med samtlige biler i front på ferske ultrasoft ble det dermed noen superhektiske runder helt på tampen.
I de siste fire rundene bak safetycar skulle det by på ny dramatikk da Sebastian Vettel i desperat forsøk på å ta tilbake ledelsen bremser altfor sent og detter i stedet ned til fjerdeplass.
Fører | Team | Pit | Tid | Grid | |
1) | Lewis Hamilton | Mercedes | 2 | 1:32:01,940 | 2 |
2) | Kimi Räikkönen | Ferrari | 2 | +2,460 | 6 |
3) | Sergio Perez | Force India | 2 | +4,024 | 8 |
4) | Sebastian Vettel | Ferrari | 2 | +5,329 | 1 |
5) | Carlos Sainz jr. | Renault | 2 | +7,515 | 9 |
6) | Charles Leclerc | Sauber | 2 | +9,158 | 13 |
7) | Fernando Alonso | McLaren | 2 | +10,931 | 12 |
8) | Lance Stroll | Williams | 2 | +12,546 | 19 |
9) | Stoffel Vandoorne | McLaren | 4 | +14,152 | 16 |
10) | Brendon Hartley | Toro Rosso | 3 | +18,030 | 19 |
Og ikke nok med det - Valtteri Bottas punkterer i ledelse etter å ha kjørt på karbonrester på langstrekka, og da er det plutselig Lewis Hamilton i ledelse foran Kimi Räikkönen og Sergio Perez - en stor fjær i hatten for Force India som har hatt en tøff sesong så langt. Og slik ble altså pallen til slutt etter løpet, og dermed kan Lewis Hamilton endelig innkassere årets første seier, og den første seieren siden USAs Grand Prix i fjor.
– Emosjonelt løp. Valtteri gjorde en fantastisk jobb og han fortjente seieren. Også Sebastian. Det føles veldig rart, men jeg tar den. Jeg ga aldri opp, sier Lewis Hamilton noe beveget i intervjuet med.
Kimi Räikkönen tok til slutt en god andreplass etter nok en tøff utvikling på løpet.
– Ingen ideell start for meg, men jeg var heldig, sier Räikkönen om starten der han krasjet med Ocon.
– Det ble et vanskelig løp etter det og vanskelig å komme tilbake. Det føltes bra til tider men jeg slet med å få varme i dekkene. Det betalte seg til slutt, men det var ikke lett, sier Räikkönen.
Sergio Perez tok en tredjeplass er for to år siden, og er glad for at han klarte å gjenta bedriften også i år etter hvordan løpet utviklet seg. Og han følte presset fra Vettel.
– Jeg gjorde to beste rundene i hele min karriere de to siste rundene. Det var så vanskelig med kalde dekk. Jeg er målløs, sier Sergio Perez.
Dette løpet førte også til nye spektakulære poengplukkere som hadde ellers høye odds for dette før løpet.
Mest av alt er sjetteplassen til Charles Leclerc det mest spektakulære, og teamkamerat Marcus Ericsson klarte akkurat ikke poeng dette løpet, kun fire tideler bak Brendon Hartley som dermed tok karrierens første poeng.