Færre dager og kortere løp kan bli framtiden i WRC

Og forslaget får støtte fra teamsjef og rallylegende.

Publisert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel.

For en snau måned siden kunne vi fortelle at rallysjef i FIA, Jarmo Mahonen, åpnet opp for å standardisere Rally-VM til det mer forutsigbare både med tanke på tidsplaner og ikke minst lengde på etapper.

(Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool)

For en snau måned siden kunne vi fortelle at rallysjef i FIA, Jarmo Mahonen, åpnet opp for å standardisere Rally-VM til det mer forutsigbare både med tanke på tidsplaner og ikke minst lengde på etapper.

Nå er også de kommersielle eierne, WRC Promotor, ute og lufter tankene om hvordan framtidens WRC skal se ut.

For få dager siden bekreftet promotor-sjef Oliver Ciesla at Chile er en aktuell kandidat til å komme inn som et 14. løp på kalenderen, og nå er han åpen for å få med enda flere løp - slik vi blant annet hadde fra 2004 til 2007 med hele 16 runder i løpet av et år.

Tommi Mäkinen. (Foto: Simen Næss Hagen)

Sparer to uker med hotell

Men ett kriterie kan i så fall være å korte ned på antall dager. Og argumentet ligger i kostnader. Men da vil han at det skal gjelde over hele fjøla, og ikke bare enkeltløpene som ønsker det.

–  Om vi snakker om å korte ned ett eller to løp, så har det ingen stor effekt. Men hvis vi forkorter alle løpene, så sparer 15-16 dager, og det er mer enn to uker på et hotel. Da begynner vi å snakke, sier Ciesla til Autosport.

Promotor-sjefen får støtte fra Toyota-sjef og rallylegende Tommi Mäkinen.

Han ønsker fremfor alt en makslengde på rallyløpene, som kortes ned i hvert fall 50 til 100 kilometer kontra dagens standard på i overkant av 300 kilometer.

Lettere å kombinere løp

Gjennomsnittet på antall SS-kilometer i 2017 lå på 317.

– Hvis vi ikke overstiger 250 kilometer med fartsetapper, så vil det redusere kostnadene betydelig, sier Mäkinen til finske Ilta-Sanomat.

Med det mener han at bilene kan kjøres opp til to hele VM-løp før de gjennomgår en full overhaling. Dette kan være hensiktsmessig når de skal på langtur med to løpshelger på rad og har begrenset med tid mellom slagene.

– WRC-bilene i dag kan tåle inn til 400 til 500 kilometer med fart. Det vil være mye bedre å kjøre to kortere løp og gjøre en større overhaling etter det. Det vil for eksempel gjøre det lettere å kombinere løpene i Mexico og Argentina, sier verdensmesteren fra 1996 til 1999.

Powered by Labrador CMS