FIA legger fram brutale detaljer fra etterforskningen av Formel 2-ulykken

Anthoine Hubert ble truffet i siden i 218 kilometer i timen, med 81,8 G, da han mistet livet på Spa-Francorchamps i fjor.

Publisert

Det kommer fram i rapporten fra FIA som de offentliggjorte fredag kveld. Parc Fermé har fått tilgang på rapporten, og oversatt rapporten i sin helhet til norsk.

Anthoine Hubert kjørte for BWT Arden i 2019-sesong før han omkom under den tragiske ulykken på Spa-Francorchamps 31. august i fjor. (Foto: FIA Formula 2)

Det kommer fram i rapporten fra FIA som de offentliggjorte fredag kveld. Parc Fermé har fått tilgang på rapporten, og oversatt rapporten i sin helhet til norsk.

Franske Anthoine Hubert gjorde sin sesongdebut i Formel 2 i 2019 som regjerende Formel 3-mester. Hubert hadde også rukket å vinne to løp i sin første sesong, under sprintløpene i Monaco og på Paul Ricard, og endte post mortem på en 10. plass i Formel 2-seosngen 2019.

Hubert kjørte for BWT Arden, og var også under kontrakt med Renault-stallen som en av deres juniorførere. Hubert hadde tidligere kjørt for blant annet Van Amersfort Racing under Formel 3-EM i 2016, der han årene før kjørte Formel Renault 2-liter, blant annet mot norske Dennis Olsen.

Anthoine Hubert ble bare 22 år gammel. (Foto: Renault Sport F1)

Under følger rapporten over den fatale ulykken 31. august 2019 i sin helhet overlevert FIA, oversatt av Parc Fermé til norsk:

Undersøkelsen har bestått av intervjuer med de involverte, inspeksjon av fysiske bevis, analyse av tilgjengelig videomateriell så vel som undersøkelse av data fra Data Logger og Accident Data Recorder. 

Etterforskningen har blitt faglig vurdert av FIAs arbeidsgruppe for undersøkelser, ledet av Professor Gérard Saillant. Funnene er godkjent av FIAs sikkerhetskommisjon, ledet av president Sir Patrick Head, og overlevert til den internasjonale motorsportforsamlingen.

Etterforskningen har hatt fokus på de fire bilene som var involvert i ulykken - #19 kjørt av Anthoine Hubert, #12 kjørt av Juan Manuel Correa, #20 kjørt av franske Giuliano Alesi, og #21 kjørt av sveitsiske Ralph Boschung.

Under den første runden oppstod det ulykke, irrelevant i denne sammenheng, bestående av en saktegående bil forårsaket gulflagg i sving 12 og 13 (Fagnes). Løpets leder startet på andre runde, der første sektor hadde grønnflagg.

Ulykkesforløpet, som varte over totalt 14,6 sekunder, skjedde under andre runde da Giuliano Alesi mistet kontrollen på sin bil i utgangen av sving 3 (Eau Rouge), der han først snurret og forlot banen på venstre side, videre der han traff barrieren baklengs 1,9 sekunder etter at han mistet kontroll, før han spratt tilbake på banen etter sving 4 (Raidillon). Undersøkelsen har kommet fram til en rimelig sannsynlighet for tap av dekktrykk på indre side av høyre bakdekk, som medførte tapet av kontrollen over Giuliano Alesis bil.

Som følge av sammenstøtet for Giuliano Alesis bil i barrieren, så ble vrakrester fra ødelagte deler spredd utover banen. I et forsøk på å unngå Giuliano Alesi og vrakrestene, forsøkte først Ralphh Boschung og deretter Anthoine Hubert å kjøre ut mot høyre, der de havnet utenfor banen og entret avkjøringssonen i sving 4. Reaksjonen til Ralph Boschung og Anthoine Hubert på ulykken til bil #20 skjedde før gulflagget ble utplassert som følge av at bilene var svært nære hverandre på dette tidspunktet av ulykken. Gulflagget ble utplassert av vaktene på flaggpost 5 (Sving 4) 1,8 sekunder etter Giuliano Alesis krasj med barrieren.

Under denne manøvren sakket Ralph Boschung ned farten mer brått enn Anthoine Hubert, som tok grep for å unngå sammenstøt ved å kjøre mer ut mot høyre. Til tross for denne manøveren traff Anthoine Hubert bakenden på Ralph Boschungs bil, der han mistet frontvingen og forårsaket punktering på høyre bakhjul til Ralph Boschung.

I en fart på 262 kilometer i timen, der frontvingen manglet, mistet Anthoine Hubert kontrollen og ble sendt mot barrieren på høyresiden av sving 4 sin avkjøringssone, et sammenstøt som skjedde i en vinkel på cirka 40 grader med en fart på 216 kilometer i timen, noe som nådde sin energitopp på 33,7 g.

Som følge av sammenstøtet og energiabsorberingen fra barrieren ble bilen kastet ut og fortsatte i banens retning mens den roterte, der venstre side av karosseriet vendte mot møtende biler i avkjøringsområdet på sving 4.

I mellomtiden var Juan Manuel Correa på vei til området der Giuliano Alesi hadde kjørt av. Han kom kjørende omtrent i idealsporet, mot høyresiden av banen i utgangen av sving 4 hvor han traff vrakrester fra Giulano Alesis bil. Kontakten med vrakrestene skjedde omtrent 1,5 sekund etter at gulflagget ble utplassert, noe som resulterte i skader på venstre fremre hjuloppheng og ødelagt frontvinge, noe som sørget for at Juan Manuel Correa mistet kontrollen.

Bilen svingte mot høyre, ut av banen og inn i avkjøringssonen til sving 4, som medførte at han hadde kurs mot et bil-mot-bil-sammenstøt med Anthoine Hubert 1,6 sekunder senere.

Juan Manuel Correa traff venstresiden på Anthoine Huberts bil i en vinkel på cirka 86 grader med en fart på 218 kilometer i timen, mens bilen til Anthoine Hubert stod mer eller mindre helt stille. Bil #12 (Juan Manuel Correa) og bil #19 (Anthoine Hubert) ble utsatt for energi opp til G-krefter på henholdsvis 65,1 og 81,8.

Som følge av bil-mot-bil-sammensøtet, ble Anthoine Huberts bil akselerert opp til 105,4 kilometer i timen, og traff barrieren for andre gang før han spratt tilbake på banen igjen.

Doble gulflagg ble utplassert 2,5 sekunder etter bil-mot-bil-sammensøtet, etterfulgt av rødflagg 2,7 sekunder senere der bil #19 (Anthoine Hubert) endte opp på venstresiden av banen, mens bil #12 (Juan Manuel Correa) stoppet i motsatt retning på banen 2,6 sekunder senere.

Den medisinske og redningsmessige responsen startet 12 sekunder etter det første tapet av kontroll på bil #20 (Giuliano Alesi), umiddelbart etter at det doble gulflagget ble plassert ut og før bil #12 (Juan Manuel Correa) hadde stanset. De første medisinske undersøkelsene av Anthoine Hubert på banen ble gjennomført 54 sekunder etter rødflagget.

16 sekunder etter at rødflagget ble utplassert oppstod det brann under bil #12 (Juan Manuel Correa) som følge av bensinlekkasje. Brannen ble slukket av en vakt innen to sekunder, og de første medisinske undersøkelsene av Juan Manuel Correa ble gjennomført 69 sekunder etter rødflagget.

Den første bergningsgruppen ankom området innen to minutter etter at ulykken hadde skjedd.

Som en oppsummering er disse funnene gjort etter etterforskningen:

• En rekke av hendelser resulterte i en langvarig og kompleks krasj-sekvens som involverer fire førere, som til slutt førte til et høyhastighets «T-bone»-aktig sammenstøt mellom bilene til Juan Manuel Correa og Anthoine Hubert.
• Dynamikken i bil-mot-bil-sammenstøtet, hva gjelder fart og retning, skjedde med ekstrem høy energi, som ble overført og spredd til en ikke-overlevbar traume for Anthoine Hubert og svært alvorlige skader for Juan Manuel Correa.
Det var ingen direkte enkeltårsaker, men flere medvirkende faktorer som sørget for alvorlighetsgraden av ulykken, etterfulgt av en detaljert analyse av de ulike fasene av ulykken.
• Undersøkelsen har avdekket at ingen av førerne ikke reagerte på en ordentlig måte på bakgrunn av gulflagg-varselet og omstendighetene ute på banen.
• Reaksjonen fra vaktene og løpsledelsen ved utplassering av signal- og redningstjenester i sammenheng med ulykken er vurdert som betimelig og god.

Forbedring av sikkerhet er en fortløpende prosess, og derfor vil konklusjonene som er trukket fra denne ulykken så vel som andre ulykker fra andre steder i verden bli tatt med videre i det fortløpende arbeidet til FIA med å utvikle sikkerheten. I 2019 gjennomførte FIAs sikkerhetsavdeling undersøkelser fra 28 alvorlige og dødelige ulykker relatert til baneracing, med støtte fra de nasjonale bilsportforbundene i hvert land.

Powered by Labrador CMS