FIA skal vurdere nye sikkerhetstiltak uavhengig av snitthastighet

Rallyførerne har ønsket andre tiltak enn mer knotete veier og kunstige sjikaner for å få rallyetappene sikrere. Nå skal FIA sette seg ned og se på framtidige løsninger.

Publisert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel.

Etter at WRC fikk nytt teknisk regelverk før 2017 som betød bedre aerodynamikk og generelt raskere biler, har også flere etapper utfordret den magiske 130-grensa, som en veiledende grense for høyst tillat snitthastighet på en fartsprøve.

(Foto: Red Bull Content Pool)

Etter at WRC fikk nytt teknisk regelverk før 2017 som betød bedre aerodynamikk og generelt raskere biler, har også flere etapper utfordret den magiske 130-grensa, som en veiledende grense for høyst tillat snitthastighet på en fartsprøve.

Allerede i Rally Sweden samme år brøt Ott Tänak og resten av WRC-gutta denne grensa, der estlenderen satte en snittfart på 137 kilometer etappen på Knon-etappen, som umiddelbart ble strøket på grunn av for høy snitthastighet.

– Hastighet ikke farlig i seg selv

Anders Grøndal. (Foto: Simen Næss Hagen)

I år ble det iverksatt nye tiltak for Rally Finland ved å innføre smalere og mer steinete veier. Men veiene er fortsatt raske i Finland, og vinner Tänak tilbakela en samlet snittfart på 122 kilometer i timen dette løpet.

Likevel mener førerne at generelt raske etapper ikke er ensbetydende med at de er farligere enn andre etapper.

– Etappen i Sverige var kanskje den sikreste etappen i hele mesterskapet. Hastighet er ikke det eneste farlige elementet, man må se på detaljene og se at «der er det farlig, enten det er en sving, et område eller hva det måtte være», sa Citroën-fører Craig Breen til Autosport i etterkant av Rally Finland.

Rally Finland-vinner Tänak føler heller ikke at det finske VM-løpet føles spesielt farlig ettersom om bilene også er dimensjonert for høyere hastigheter, i tillegg til at sikkerheten er utbedret på flere måter.

– Finland er et raskt løp, det vet vi, men med disse bilene så er de stabile og fine å kjøre. Jeg har aldri følt at det har vært nødt å sette spørsmålstegn ved sikkerheten på løpet, sier Tänak til avisen.

FIA har nå respondert på førernes kommentarer vedrørende sikkerhet satt opp mot fart. FIAs rallysjef Yves Matton fastholder fortsatt at fart er et viktig sikkerhetselement og at 130-grensa fortsatt står høyt.

– Når snittfarten er såpass høy, så er det ubestridt at jo raskere veien er, jo farligere er det. Men vi vil diskutere hvordan vi kan gjøre dette bedre ved å holde etappene så naturlige og morsomme som mulig for førerne og samtidig styre unna de farlige plassene, sier Matton til Autosport.

Ser fram til nye tiltak

En som ønsker disse diskusjonene hjertelig velkommen, er rallyfører og TV 2s rallyekspert Anders Grøndal. Han er klar på at FIA trenger å se på elementer ute på etappene framfor snittfarta isolert sett.

– Det syns jeg er på tide. Helt fantastisk om de endelig har skjønt det, sier Grøndal til Parc Fermé.

Han lister opp flere elementer som han mener FIA bør vie mer oppmerksomhet til enn farten i seg selv.

– Det de må se etter er skumle og blinde svinger etter høy fart. De må se der det er lange sletter og hvorvidt en sving kan ende med full gass eller ikke. Om du går fullt og tjener to sekunder, eller om det blir skrot om det ikke går, sier Grøndal.

Samtidig vil han sette spørsmålstegn til hvorfor enkelte etapper i for eksempel Rally Tyskland får kjøres.

– Farlige objekter langs prøvene bør man vurdere minst like sterkt. For eksempel i Tyskland så vil jeg si at hinkelsteinene er ganske så farlige. Petter Solberg og Stephane Lefebvre har jo fått smake på det. Så kan du jo spørre deg om det er nødvendig å kjøre på etapper hvor veiene er ment for å stoppe tanks, oppsummerer den norske rallyprofilen.

Powered by Labrador CMS