Finland skal utforske fartsgrenser for å redusere snitthastighetene
FIA har ønsket seg virtuelle sjikaner, og nå skal det finske forbundet sjekke ut to muligheter.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel.

2017-oppgraderingene på WRC-bilene har ved siden av å være spektakulære både i utseende og fart også bidratt med hodebry for dem som tenker ekstra på sikkerheten i rally.
Spesielt Rally Finland har stått sentralt i hvordan FIA tenker at fart og sikkerhet ikke skal gå over alle støvleskaft i deres øyne. Nasjonale løp i Finland kan nå bli prøvekaniner for nye systemer.
I fjor skal FIA ha kommet med forslag på «virtuelle sjikaner», altså måter å få redusert farta på uten bruk av fysiske elementer, og nå har det finske forbundet kommet med to forslag, skriver australske Rallysport Magazine.
– Målet er å redusere tiden bilene ligger på toppfart på etappene. Det er opp til finske arrangører om de vil delta i forsøkene, men når det kommer til VM-løpet så er det opp til FIA å bestemme, sier forbundssekretær Henrik Frank til avisen.
Det første forslaget skal være å innføre fartskontroller over korte strekninger som kontrolleres elektronisk. Det andre forslaget innebærer at bilene skal stoppe helt opp på gitte kontrollposter, hvor faktadommere med kameradokumentasjon sørger for at reglementet overholdes, ifølge avisen.