![Oliver Solberg.](https://image.parcferme.no/178609.webp?imageId=178609&width=960&height=548&format=jpg)
Oliver Solberg blir fabrikkfører - fortsetter med Skoda i 2024:
– Folk har tydeligvis visst mye mer enn meg
Ryktene rundt sin egen karriere har vært popcorn-tid for Oliver Solberg.
Parc Fermés nyhetsbrev
Registrerer deg og få eksklusive oppdateringer og annen nyttig informasjon fra oss direkte i innboksen din.
RALLY: «Alle» har vært sikre på én av to scenarioer; enten skal Oliver Solberg kjøre Rally1 og toppklassen i Rally-VM med en Ford Puma fra M-Sport, eller så skal han over i Toyotas nye storstilte Rally2-program. Noen sjekket til og med flytider utifra hvor han befant seg, utifra poster på sosiale medier, og prøvde å legge en kabal som aldri ville gå opp. Andre sider på sosiale medier var skråsikre i sin sak.
Fasit: Ingen av delene.
Oliver fortsetter i Skoda, som deres bærebjelke og frontfigur i Rally2-klassen og WRC 2-mesterskapet i 2024, blant annet for å stå imot den ventede tøffe konkurransen fra Toyota og deres kundeteam når de nå slipper sin helt nye GR Yaris Rally2.
– Jeg har lest alt, jeg. Og jeg syns det er moro. Det er kult. Moro å se hva folk spekulerer i, og folk skriver om om de veit også. Så tenker jeg; de må jo tydeligvis vite mye mer enn meg, i så fall. Så jeg syns det er moro. Og hyggelig, sier Oliver Solberg til Parc Fermé.
10 av 13 løp
Han har om mulig helt litt bensin på bålet selv. Bevisst eller ei.
– Jeg la jo ut på Instagram at jeg kjørte Toyota på WRC-spillet. Da begynte folk å sette igang, ler 22-åringen.
– Men «ingen» på ryktebørsen har vært bastant på at det blir Skoda?
– Nei, ingen regner vel med at jeg skal gjøre akkurat det jeg gjorde i fjor (i 2023, red.anm.). Alle tror jeg skal noe bedre eller noe annet. Men jeg er fornøyd med programmet som kommer, sier Oliver.
![Oliver Solberg har levert en sterk sesong med Skodas nye Fabia RS Rally2 i 2023, da som privatfører under Toksport WRT sitt ansvar, og nå fortsetter han for bilmerket med fabrikkstatus hvor Skoda selv også står for drift av bilen.](https://image.parcferme.no/186113.webp?imageId=186113&width=960&height=548&format=jpg)
10 av 13 løp er spikret, og han får en fabrikkstatus hos Skoda. De drifter satsingen som innebærer full sesong i WRC 2, pluss tre løp til. De tre gjenværende løpene kan Solberg selv få kjørt med egen finansiering om han ønsker og prioriterer det. Han har full sponsorfrihet utover fabrikkstatusen i Skoda, hvor Skoda sammen med Monster blir hans største synlige partnere.
– Jeg fikk et tilbud av Skoda om å kjøre fabrikkbil, samt at vi kan gjøre ting litt mer med meg og Monster og så videre, sier Oliver.
Var i dialog
Men vi må likevel tilbake til de to hovedteoriene. Toyota eller M-Sport. Var det egentlig noe reelt og aktuelt med dette?
– Det ble jo litt komplisert, egentlig, sier Solberg, som ikke legger skjul på at han har vært i kontakt med alle team og sjekket ut alle alternativer.
M-Sport har en tett tilknytning til Red Bull, og det legges ikke skjul på at en Monster-dekorert bil vil kunne være problematisk. Solberg går ikke spesifikt inn på hvorfor det ikke ble noe av M-Sport, men han benekter ikke at det var på blokka.
– Det passet bare ikke. Vi har jo snakket sammen, og så klart har jeg snakket med alle. Men det var aldri noe konkret, understreker han.
Ikke noe Rally1-panikk
Han stresser ikke med å komme seg tilbake til toppklassen etter at han kjørte full sesong i 2022, med flere nedturer kontra oppturer. Overgangen til WRC 2 i 2023 var tung å svelge innledningsvis, men han innser nå at han trives godt og er komfortabel med å være på dette nivået enn så lenge.
– Jeg er lojal mot sponsorene jeg har, og med Monster så ser jeg lengre frem. Og jeg har ikke noe panikk om å komme inn i WRC igjen. Jeg vil heller gjøre det ordentlig, enn å få panikk rundt det. Så da venter jeg heller et år til, i alle fall, konstaterer han, og legger til:
– Når du ser alle som er i WRC, så føler jeg ikke noe stress. Alle er over 35 snart. Det er ett fett.