Forventet lav deltakelse og avlyste - slik skal Bakkeløp-NM berges

Samtlige fire terminfestede NM-runder i bakkeløp er avlyst og reddet av andre arrangører. Nå trenger Norges Bilsportforbund nye innspill og ideer om mesterskapet skal berges.

Publisert

I vinter kom det fram at NMK Modum og Sigdal trekker seg om NM-arrangør av årets to første NM-runder, etter flere år med sportslige vellykkede arrangementer ved skiflyvningsanlegget i Vikersund.

NM-runden på Hunderfossen, her ved Hans-Jøran Østreng, reddet Vikersund-runden. Nå redder KNA Eiker norgesmesterskapet etter avlysningen fra NMK Larvik. (Foto: Sondre Sundstuen/SHS Motorfoto)

I vinter kom det fram at NMK Modum og Sigdal trekker seg om NM-arrangør av årets to første NM-runder, etter flere år med sportslige vellykkede arrangementer ved skiflyvningsanlegget i Vikersund.

Her ble NMK Sør-Gudbrandsdal redningen og stelte i stand bakkeløp ved bob-banen på Hunderfossen utenfor Lillehammer, også dette sportslig vellykket selv om Klasse 1 og 2 mistet NM-statusen grunnet flere avmeldinger.

Fryktet underskudd

Forrige uke ble det også klart at Hegdalsløpet i regi av NMK Larvik utgår på NM-kalenderen, for andre året på rad. Dette én måned før arrangementet skulle vært avviklet, med hovedgrunn i at arrangøren forventet altfor lav deltakelse til at det kunne vært økonomisk forsvarlig å gjennomføre løpet.

NM-runden ble også avlyst i fjor etter at påmeldingen viste lav deltakelse og dermed rørte ved hele NM-statusen i bakkeløpsgrenen.

– På bakgrunn av lav deltakelse på de to første rundene på Hunderfossen, søkte vi Bilsportforbundet om NM-status i alle klasser. Det fikk vi dessverre avslag på. Vi kan dessverre ikke arrangere med et stort underskudd for å tilfredsstille noen få. Og erfaringsmessig de siste årene er ikke deltakelsen stor, sier leder Trude Marthinsen på vegne av NMK Larvik, til Parc Fermé.

– Burde dere ikke åpnet for påmelding først for å se an interessen før dere avlyste?

– Vi arrangerer Hegdalsløpet på et industriområde med mange bedrifter som berøres. Det er en stor kabal i forkant for å få det til å fungere da mange av bedriftene jobber på lørdag. Vi må også leie inn mye utstyr da klubben ikke eier så mye selv. Det var ikke populært i fjor da vi måtte avbestille alt rett før. Denne jobben frister ikke igjen etter all innsats vi la ned for å få deltakere, sier Marthinsen.

Hun syns det er synd at interessen framstår som laber blant deltakerne, men holder fast ved at det ikke er arrangørens ansvar å oppsøke alle potensielle deltakere for å forsikre seg om at de stiller opp.

– Jeg tenker at det ikke er vår jobb som arrangør å mase, trygle og be for at det skal være attraktivt å kjøre NM. På bakgrunn av dette valgte vi derfor å avlyse før vi åpnet påmeldingen, svarer hun.

Kan ikke tvinge arrangører

Rallycrosseksjonen i Norges Bilsportforbund, som også håndterer bakkeløp for forbundet, synes at begrunnelsen fra NMK Larvik er noe tynn, men kunne samtidig ikke nekte dem å trekke seg på bakgrunn av deres forklaring. Spesielt ettersom de hadde redningen i KNA Eiker klar.

– Det er veldig vanskelig å tvinge noen til å arrangere, skriver rallycrosseksjonen i en e-post til Parc Fermé.

– Er det egentlig et godt nok grunnlag å avlyse et løp fordi man «forventer lav deltakelse»?

– Man kan vel si at det ikke er det, men vi har ingen bindende kontrakt med arrangør som gjør at vi kan tvinge dem til å arrangere, svarer seksjonen.

– Begge NM-rundene i år er kansellert og reddet av andre arrangører - hvilke krav stiller dere til bakkeløpsarrangører for neste år med tanke på NM?

– Det har vi ikke diskutert ennå, men det må på agendaen. Det må først og fremst være interesse for bakkeløp blant førere. Kanskje må klubber som søker sette et minimumsantall på et gitt tidspunkt for å kunne forsvare økonomien i et slikt løp.

Ønsker flere innspill

Rallycrosseksjonen er også åpne på at de ønsker mer engasjement og innspill fra miljøet for å finne nye måter å gjøre bakkeløp attraktivt på dersom det skal være en NM-status verdig.

– Vi har endret reglementet flere ganger de siste årene både for å hjelpe arrangører å «sikre» deltagelse, samt etter utøvernes ønsker. Dette har skjedd i samarbeid med aktuelle arrangører og førerforeninger. Vi tror de fleste utøverne er fornøyd med reglementet når det gjelder løpsgjennomføring slik det er nå. Det er iallfall tilbakemeldinger vi fikk senest i helgen. Men seksjonen trenger gode innspill og ideer, skriver de videre.

Samtidig utelukker de ikke at NM i bakkeløp til slutt vil arrangeres kun over én helg, noe som var tilfelle med Vikersund i 2015, da gitt at deltakelsen er såpass stor at de vil tildele arrangementet en NM-status.

Hadde ideen klar

Uansett er KNA Eiker ny brannslukker for Bakkeløp-NM 2018. De har nå helt på tampen klart å sy sammen en bakkeløpshelg som arrangeres samme helg som Hegdalsløpet var tiltenkt, 29. og 30. september.

Selv om det er den Buskerud-baserte motorklubben som står som arrangør, så skal selve arrangementet gjennomføres i Hof i Vestfold. Selv om klubben har hatt planer siden tidligere i år om å arrangere bakkeløp, så er årets versjon framskyndet nettopp på grunn av NMK Larviks avlysning.

– Vi ville egentlig prøve oss som arrangør allerede da det ble klart at det ikke ble noe bakkeløp, men da tapte vi for NMK Sør-Gudbrandsdal. Men nå ringte NBF etter at Larvik trakk seg og spurte om vi ville ta på oss oppgaven om å arrangere NM-finale. Det takket vi ja til, skriver Simen Samuelsen på vegne av hastighetskomiteen i KNA Eiker til Parc Fermé.

– Er årets bakkeløp et engangstilfelle, eller har dere ambisjoner om flere runder i framtiden?

– Om vi får til dette nå, vil vi absolutt vurdere flere løp i fremtiden, sier Samuelsen om arrangementet som også fant sted på 90-tallet.

Hovedbasen for arrangementet vil foregå ved NAFs øvingsbane ved Hof (se kart under). KNA Eiker beskriver traseen slik:

– Løypeprofil og underlag blir 100 prosent på asfalt, og traseen kommer til å være såpass rask at det vil bli oppsatte sjikaner. Lengde på løypa blir cirka 1800 meter.

Powered by Labrador CMS