Nesten ett år hadde gått siden forrige billøp. Men det virket ikke akkurat sånn når vi så resultatlistene med navnet til Mats Lund Heimdahl under NM-runden på Momarken sist helg.

Fra hjertesyk til friskt comeback

For få måneder siden fikk ikke Mats Lund Heimdahl (20) lov til å ha puls på over 100. Når han endelig fikk lov til å konkurrere igjen, så var rett inn og blande seg inn i norgeseliten.

Publisert Sist oppdatert

RALLYCROSS: Bestetid i fjerde omgang, og andre startspor i A-finalen i Supernasjonal klasse 3. Det var fasit for unge Mats Lund Heimdahl, bare noen få måneder etter at han lå hjertesyk med strengt forbud mot å drive med motorsport.

RALLYCROSS: Bestetid i fjerde omgang, og andre startspor i A-finalen i Supernasjonal klasse 3. Det var fasit for unge Mats Lund Heimdahl, bare noen få måneder etter at han lå hjertesyk med strengt forbud mot å drive med motorsport.

Men nærmere ett år siden forrige konkurranse, så viste totningen fingeren til rattrust og slapp form. For nå hadde Heimdahl virkelig våknet fra en lang og ufrivillig dvale.

– Fryktelig moro å kjøre igjen! Endelig å kunne bli med igjen. Det har vært lenge nå, hvor man har måttet holdt seg så rolig, sier 20-åringen fra Lena i Østre Toten.

I sin godt blåfargede Ford Escort stilte han til start igjen på NM-runden i Momarken, og det var nettopp her han sist kjørte en NM-runde, under finalen i september i fjor. Der ble det A-finale og tredjeplass, en tangering av sin personlige bestenotering fra Finnskogbanen året før.

Han hadde knapt rørt bilen siden NM-finalen på nettopp Momarken i fjor. Drøye 11 måneder senere var det ingenting som tydet på at Mats Lund Heimdahl i mellomtiden gått gjennom en skummel hjertesykdom i flere måneder.

Makspuls på 100

Og nå var han altså i posisjon til å kjempe om det samme, uten knapt å ha kjørt et billøp siden. For i vår ble han rammet av en skummel betennelse på hjertemuskelen. En sykdom man må ta på ytterste alvor, hvor den fysiske formen skulle få seg en knekk.

I tre måneder måtte han holde seg helt i ro.

– Jeg har vært mye sliten. Men det begynner å komme seg nå. Men man merker at man er ute av form når man ikke får gjort noe på tre måneder. De tre første månedene var det makspuls på 100, og bare ligge. Det er noe voldsomme greier det der, sier 20-åringen.

Tiden som lærling måtte avbrytes, men han er nå tilbake igjen i 50 prosent syssel. Og i juni fikk han klarsignalet fra legen, som hadde gitt han klar instruks på når han kunne begynne å kjøre billøp igjen.

Dette bildet ble tatt på sykehuset i mars i år. En betennelse på hjertemuskelen satte aktiviteten til Mats fullstendig i sjakk og han måtte ligge helt i ro i tre måneder.

– Det var litt hvordan framgangen gikk fra man var dårlig og slike ting. Så følte jeg meg mye bedre, så da spurte jeg om jeg kunne prøve . Legen sa det var greit, at jeg kunne begynne forsiktig og kjøre mer og mer, sier Heimdahl.

– Må stå å kjøre

Selv om sesongen har gått til spille når han har uteblitt de tre første løpene, så kunne han altså lande årets sesong med Momarken og Gardermoen om drøye to uker. At det skulle bli topptider, bestetid i den poenggivende fjerdeomgangen og andre startspor i finalen, det var mye mer enn hva han kunne drømme om i comebacket.

– Man må stå å kjøre. Det er veldig hardt der. Det har bare gått over all forventning, sier en tydelig glad, men likevel beskjeden og nokså lavmælt totning.

Det kunne blitt en sensasjonell pallplass igjen, men helt uten forsvarsel ble det brutt med tekniske problemer i finalen. Men det gjør ingenting, for totalopplevelsen av å mestre så sterkt i comebacket - og ikke minst med en varm velkomst tilbake igjen i rallycrossdepotet - så ser han fram til både sesongfinalen på Gardermoen, og ikke minst ny giv for 2026.

– Planen nå er å kjøre videre her, og satse fullt igjen neste år. Jeg må prøve igjen, og det hadde vært moro å komme seg til topp der en gang, sier Heimdahl.

Powered by Labrador CMS