Fredrik Magnussen og kartleser Truls Briskelund.

Fredriks første rallyseier: – Må lære meg å høre på han ved siden av

Bilkontroll er ingen sak, men nå begynner Fredrik Magnussen å knekke den komplekse rallykoden betraktelig.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: Det er såpass mange år siden sist han satset på rallycross at dette stempelet er visket ganske godt ut. Men det er på bane at merittlisten hans glitrer med både gull og flerfoldige medaljer både nasjonalt og internasjonalt.

RALLY: Det er såpass mange år siden sist han satset på rallycross at dette stempelet er visket ganske godt ut. Men det er på bane at merittlisten hans glitrer med både gull og flerfoldige medaljer både nasjonalt og internasjonalt.

Men lysten av å holde på med rally har alltid ligget der, og siden 2019 har han forsøkt med blandet hell i både bakhjulstrekk og forhjulstrekk. Men nå hvor det trekker i alle hjørnene på bilen, så begynner også tempoe å komme.

– Det begynner å løsne, men det er fortsatt mye å jobbe med, sier Fredrik Magnussen til Parc Fermé, i det han blir gratulert av norgesmesteren Frank Tore Larsen.

Fredrik Magnussen.

Har jobbet med notene

Så langt i sesongen er det Ole Gunnar Skogli som har dominert klassen, men på Aurskog-Høland Rally ble det sekundstrid mellom Subaru-førerne.

Og etter det som har vært en vanskelig vinter for Magnussen, så kom revansjen nå med seier i klassen for eldre firehjulsdrevne biler, hans første på skogen. Marginen ble til slutt på 22 sekunder over NM-leder Skogli.

– Det handler mest på notesystemet som vi har jobbet mye med, som gir uttelling. Hva man kjører spiller ingen stor rolle. Men når man lærer seg noter, så hjelper det. Men jeg må begynne å høre på han ved siden av. Jeg sliter med det litt enda, for et er vanskelig, sier Fredrik, som har Truls Briskelund som kartleser.

Fredrik Magnussen fra Sigdalsrally 2019, hans første fulle NM-sesong i rally. Han innrømmer at han på sikt ønsker seg tilbake til klasse 10.

Vil tilbake til bakhjulstrekk

Han gjorde et hederlig forsøk i klassen for nyere tohjulsdrevne biler, i en Ford Fiesta R2T, uten at det løsnet ordentlig. Bilen ble solgt, og i stedet kjøpte han inn en Subaru Impreza med over 300 hestekrefter og firehjulstrekk.

Det ser ut til å fungere bedre.

– Jeg fikk ikke helt til det framhjulstrekkgreiene. Syns det er vanskelig og skummelt med rumpa på bilen som bare henger etter. Jeg har alltid kjørt bakhjulstrekk og føler det er det som fungerer. Så får vi se, jeg har en drøm om å komme meg tilbake til klasse 10 etterhvert, sier Magnussen, og viser til de eldre tohjulsdrevne bilene der han startet rallykarrieren i 2019 med en Volvo 240.

I NM leder Skogli med 35 poeng på Magnussen med 116 mot 81, men ettersom man stryker det dårligste løpet så får Magnussen uttelling for sin 0-poenger på Sigdal der han brøt.

Dermed er Skoglis reelle ledelse redusert til bare ti poeng når vi tar vekk Skoglis beste resultat. Morten Gravermoen kjørte ikke sist helg, men har bronseplassen i NM, 32 poeng bak Magnussen.

Powered by Labrador CMS