Håkon (23) får belønning for sitt første NM-gull: – Det blir helt verst. Det kribler jo litt, kan du si!

De fleste unge rallyførere drømmer om å kjøre toppklassen i rally. Nå får Håkon Sveen Frøslid en spennende smakebit på dette.

Publisert

Det er blitt mye nesten for Håkon Sveen Frøslid fra Aust-Torpa i Innlandet. 23-åringen har tapt gullmedaljen i R2-klassen to ganger tidligere, og gullet har han også vært nødt til å se forsvinne i klasse 13, de eldre firehjulsdrevne bilene, senest i fjor da det var hans far Geir Helge som stakk av med gullet.

Håkon Sveen Frøslid, her fra Rally Grimstad hvor han attpåtil måtte ta frem autografferdighetene. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Det er blitt mye nesten for Håkon Sveen Frøslid fra Aust-Torpa i Innlandet. 23-åringen har tapt gullmedaljen i R2-klassen to ganger tidligere, og gullet har han også vært nødt til å se forsvinne i klasse 13, de eldre firehjulsdrevne bilene, senest i fjor da det var hans far Geir Helge som stakk av med gullet.

Men 2021 skulle bli Håkons år. I sterk konkurranse med Martin Nygård og Thomas Kvam på starten av året, satte han standarden i klassen. Og når hovedkonkurrentene etterhvert falt fra mot slutten av året, mye også av familiære årsaker, så kunne han trygge inn NM-gullet på Rally Sørland for to uker siden. 

– Jeg skulle gjerne ønske at de hadde stilt opp, for jeg er sikker på at vi hadde kjørt fra dem for det. Vi viste på de to første løpene at vi var ganske mye raskere. Så jeg vet ikke, jeg føler ikke vi har fått noe gratis selv om de ikke stilte opp, for posisjonerte oss tidlig i sesongen og hadde en god ledelse, sier Sveen Frøslid til Parc Fermé.

Tatt store steg bak rattet

Rally Sørland ble på mange måter et gjennombruddløp for ham, selv om han var i en klasse for seg. Koden han har knekt med sin Subaru denne sesongen gjør at han kjører med et helt annet tempo enn tidligere, slik han selv opplever det.

– Vi føler vi kjører fort nå, men likevel trygt. Og det er en veldig god følelse. Da kan man få øvd ordentlig på kjøreteknikk. Så har bilen også blitt en drøm å kjøre. Det har gått med mye tid og penger for å skaffe de riktige delene til den, konstaterer han.

Men til Rally Hedmarken førstkommende helg, årets siste NM-runde hvor det kun er de andre valørene utenom gull det skal kjempes om, så blir det ingen Subaru for Håkon. Han får nemlig låne pappa Geir Helges Ford Fiesta R5, som en slags belønning for at han sikret NM-gullet før siste runden.

Målet til Håkon har alltid vært å kjøre R5-klassen og kunne hevde seg mot de raskeste i Norge. Nå får han kjenne på den første smakebiten.

– Det blir jo helt verst. Det kribler jo litt, kan du si, sier en særdeles spent 23-åring.

Sikter mot full satsing i 2022

Geir Helge Frøslid under Aurskog-Høland Rally i sommer. Til helgen skal årets siste NM-runde kjøres, og da er det sønnen Håkon som tar over rattet på bilen. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Totalt 11 R5-biler er påmeldt, inkludert Håkon og kartleser Jørn Listerud. Han vet hva han møter, men han har ingen anelse om hvem han skal måle seg mot og vurdere hva som er et godt resultat. Men det blir naturlig å se til hva Lars Martin Stensbøl leverer, ettersom han sitter i samme type bil og er den i feltet med ferskest R5-erfaring.

– Lars Martin er absolutt en målestokk. Men jeg vil tro at vi stiller på Hedemarken med ganske senkede skuldre. Vi må jo bare forberede oss så godt vi kan, så ser vi hvordan det går. Dette er jo mest for å få en smakebit på hvordan det er. Det blir noe helt annet, så vi har ingen forventninger om å henge med, og vi regner ikke med at det skal være mulig, sier han.

R5-kjøring har ligget i kortene gjennom hele sesongen, men det fordret blant annet at NM-gullet skulle sikres, og det før Hedmarken. Hadde han fortsatt risikert å miste gullet, så hadde han stilt opp i Subaruen. Men planen er altså å komme opp i R5-klassen, og de jobber med ulike løsninger allerede - litt ettersom hvilke sponsormidler de klarer å få inn kombinert med hvilken bil som skal kjøres.

– Vi har hatt en prat om det. Denne sesongen har vært veldig lærerik, og jeg føler vi har tatt mange steg i riktig retning, slik at vi kan være klare til en videre satsing. Så vi håper å få til noe mer neste år, sier han.

– Hva er planen for 2022 dersom det blir R5?

– Vi ser på litt flere løsninger, egentlig. Så får vi se hva vi får til. Det er kapitalkrevende dette, så det kommer an på hvor mange sponsorkroner vi får inn. Det koster såpass mye å drifte en R5 med motoroverhaling, girkasseoverhaling og generelt alt som er mye dyrere enn Subaruen, sier Frøslid.

Powered by Labrador CMS