Hamilton elsker konkurransen han har fått fra Ferrari dette året

– Vi konkurrerer virkelig. Det er, det er, det er helt utrolig. Det er dette racing handler om.

Publisert

Åpenbart synes Lewis Hamilton at Formel 1 er blitt bitte-bitte-litt morsommere igjen etter en årelang dominanse. Spesielt kvalifiseringene har vært en evig dominanse fra det tyske bilmerket, med hele 56 pole positions på 59 løp mellom 2014 og 2016, etter at de motorene kom i 2014.

Åpenbart synes Lewis Hamilton at Formel 1 er blitt bitte-bitte-litt morsommere igjen etter en årelang dominanse. Spesielt kvalifiseringene har vært en evig dominanse fra det tyske bilmerket, med hele 56 pole positions på 59 løp mellom 2014 og 2016, etter at de motorene kom i 2014.

Nå har Hamilton riktig nok vunnet begge kvalifiseringene hittil i år, etter at han satte tidenes raskeste runde på Shanghai-banen i Kina med 1:31.678. Det er 186 tusendeler foran Sebastian Vettel, som igjen tok Hamiltons lagkamerat Valtteri Bottas med ett fattig tusendel. Kimi Räikkönen fulgte bak, fire tideler bak Hamilton, men han skal ikke ha vært fornøyd med oppsettet - slik at også Räikkönen kan bli en farlig utfordrer litt ettersom hvordan løpet utvikler seg søndag.

LES OGSÅ: Fire hendelser vi ikke glemmer fra Kina med det første

Uansett, nå ser det ut til at det er fire førere som stiller med relativt like sterke kort før årets andre F1-runde kjøres igang søndag morgen norsk tid. En situasjon Hamilton ser tilsynelatende ut til å nyte til det fulle.

Sendeplan for Australias Grand Prix:

Sponset av Viasat

6. april
(natt til fredag):

03:55: Fritrening 1
7. april:
07:55: Fritrening 2
05:55: Fritrening 3
(natt til lørdag)
8. april
08:40: Kvalifisering
9. april:
07:15: Race

– Ferrariene har vært så utrolig raske her, og vi visste det ville bli tett. Vi trengte virkelig en perfekt runde for å slå dem, konstaterte Lewis Hamilton under pressekonferansen etter kvalifiseringen.

Ved siden av å kommentere egen kjøring, var Hamilton vel så opptatt av å beskrive hvor spennende det var å sitte i cockpiten både under og etter at han satte helgens beste rundetid. Hamilton var den første av de fire beste til å gjøre et siste forsøk, slik at han ikke visste hvor han lå i løypa retter etter målpassering.

– Det å vente på de andre bak og hva de skulle få til, det er spennende. Men jeg er veldig glad, veldig takknemlig for det teamet gjør, og dette er mer spennende enn noen gang. Vi konkurrerer virkelig utpå der. Det er, det er, det er helt utrolig. Det er dette racing handler om, vi pusher helt til det siste, og det er dette jeg elsker, sa den triple verdensmesteren.

63. pole for Hamilton

Dette sier han også i kjølvannet av at han tapte seieren til nettopp Sebastian Vettel i Australias Grand Prix, der Hamilton med små taktiske justeringer kunne ha utfordret tyskeren mer i løpet, antakeligvis hvis det ikke hadde vært for det tidlige pitstoppet i løpet. Samtidig var det Kimi Räikkönen som satte løpets raskeste rundetid der, og Valtteri Bottas har ved flere anledninger både tuktet og vært raskere enn Hamilton hittil i år. 

LES OGSÅ: Hvor fargerik Formel 1-fører klarer du å lage på egenhånd?

Uansett, dette var Hamiltons sjette pole i Kina, og hans 63. i karrieren. Bare Michael Schumacher og Ayrton Senna er foran med henholdsvis 68 og 65, så det er mest sannsynlig bare et tidsspørsmål før briten topper denne celebre statistikken.

Kvalifiseringen viste også virkelig hvor raske de nye bilene er denne sesongen. Esteban Ocon er mannen som kjørte svakest på kvalifiseringen, med tiden 1:35.496. Da er det verdt å merke seg at fjorårets pole-tid fra Nico Rosberg ble satt på 1:35.402.

Tåke stoppet fredags-treningen

Inngangen til Kinas Grand Prix har vært av det spesielle slaget. Fredagens kjøring var tilnærmet ingenting, da et fullstendig tåkehav over Shangai nektet legehelikopteret å kunne lande ved nærmeste lokale sykehus. Dette er et sikkerhetskrav, og med 38 kilometer til sykehus, var det ikke lagt til rette for at en fører kan fraktes til sykehuset dersom det skulle skje en større ulykke.

Dette skal imidlertid være ordnet på nå, slik at en politieskorte skal sørge for at en ambulanse kan få fri bane til å rekke sykehuset innen 20 minutter, som er hovedregelen, dersom det skulle skje en ulykke i søndagens løp. 

LES OGSÅ: FIA-presidenten slakter F1-sporten på flere områder

Først på tredje trening lørdag fikk vi noen indikasjoner på hvordan førere og team lå an. I dette treningspasset var det Ferrari som dominerte med Vettel og Räikkönen på topp, mens det altså var Hamilton og Mercedes om tok det lengste strået i kvalifiseringen.

Løpet starter 08:00 norsk tid søndag, mens sendingen på Viasat Motor og Viaplay starter 07:15.

Powered by Labrador CMS