Startfeltet i seniorklassen er knalltøffe. Her fra X30-klassen i IAMEs vintercup i Spania, hvor Marius Barry-Berg (startnummer 259) starter fra tredje startposisjon i finalen.
Startfeltet i seniorklassen er knalltøffe. Her fra X30-klassen i IAMEs vintercup i Spania, hvor Marius Barry-Berg (startnummer 259) starter fra tredje startposisjon i finalen.

Hamlet opp med europaeliten – nå går Marius (13) et spennende år i møte

Lista for 2024 ble lagt sist helg. Men gokartkometen Marius Barry-Berg (13) ser ingen grunn til at formelbil på død og liv må være hans store drøm. 

Publisert Sist oppdatert

GOKART: I Iames vintercup i Spania forrige helg ble det en kruttsterk sjetteplass for Marius Barry-Berg (13), som i fjor var Norges utvalgte til FIAs Karting Academy Trophy. Der markerte han navnet sitt med en svært imponernede seier i åpningshelgen, før det ble en femteplass totalt i den internasjonale juniorserien etter at resten av sesongen gikk tråere.

GOKART: I Iames vintercup i Spania forrige helg ble det en kruttsterk sjetteplass for Marius Barry-Berg (13), som i fjor var Norges utvalgte til FIAs Karting Academy Trophy. Der markerte han navnet sitt med en svært imponernede seier i åpningshelgen, før det ble en femteplass totalt i den internasjonale juniorserien etter at resten av sesongen gikk tråere.

Men det har ikke stoppet unggutten fra Nærsnes utenfor Asker i å gå på beinhardt i 2024. Sjetteplassen i Spania var et godt resultat i seg selv, men også i innledende omganger ble det flerfoldige heatseire og en andreplass sammenlagt før finalekjøringen, på poenglikhet med bestemann. Han kvalifiserte også til en bunnsolid tredje startposisjon, men falt altså ned tre plasser i en ganske så tøff finale.

Marius Barry-Berg.
Marius Barry-Berg.

Sikter alltid ett hakk opp

For det er én vesentlig forskjell fra fjorårets kjøring og vinterserien i Spania. Barry-Berg har nemlig hoppet opp i seniorklassen. I Spania var det X30-gokarter som gjaldt, før det blir OK-klassen i blant annet EM senere i år.

– Forskjellen er stor! Det er mye tøffere folk du møter, og du får aldri en «second chance». Om du ikke kommer forbi, og gjør én feil, så har du tapt. Jeg møter folk som er fire-fem år eldre og de fleste har kjørt i to-tre år her allerede, sier Barry-Berg til Parc Fermé.

Dekkene er også annerledes. I juniorklassene er gummiblandingen ofte hardere, noe som gjør at de varer lenger og tåler hardere påkjenning. I seniorklassen er det andre dekk med mykere gummi, som også gjør at dekksparing blir et ekstra element å mestre.

Barry-Berg sin filosofi, med støtte fra pappa Martin, er å utnytte alle mulighetene så tidlig som mulig, i stedet for å stå og stampe og kjempe om et gull på lavere nivå.

– Det har alltid vært sånn hos oss, når vi har sjansen til å gå opp, sier 13-åringen.

Han er heller ikke redd for å mislykkes i beintøff konkurranse. Resultatmessig har han ikke dårlig tid. Det er egen mestring som står i fokus, og det å la seg utfordre av så god motstand som mulig.

– Det er de løpene du kjører dårlig, som du lærer mest av. Man kan kjøre bra en hel helg, men gjør du det dårlig i finalen så er det en like viktig erfaring, sier gokarthåpet, som forøvrig ble norgesmester i Junior 125-klassen i fjor.

Marius Barry-Berg imponerte stort i fjor, og til tross for en nedadgående kurve på sesongen så lar han seg ikke stoppe. Nå er det seniorklassene i gokart som gjelder. Først med X30 i Spania, før det skal kjøres i OK-klassen i blant annet EM senere i år.
Marius Barry-Berg imponerte stort i fjor, og til tross for en nedadgående kurve på sesongen så lar han seg ikke stoppe. Nå er det seniorklassene i gokart som gjelder. Først med X30 i Spania, før det skal kjøres i OK-klassen i blant annet EM senere i år.

Avviser Formel 1-drømmen

Han fyller 14 senere i år, som er den nedre aldersgrensen for å kjøre senior. Til sammenlikning ble Dennis Hauger tysk mester i OK Senior på samme alder, i 2017, før han tok steget til Formel 4 året etter.

Formelbil er dog ikke i tankene til Marius.

– Min drøm er LMP1, konstatererer han og tenker da på toppklassen som nå er døpt om til Hypercar og LMDh.

Han understreker at GT-racing generelt er hans langsiktige tanke for å nå en drøm om en internasjonal karriere.

– Jeg er ikke på formelbilveien. Det har jeg ikke nok penger til. Du skal ha talent, men du skal ha myyye penger. Det går ikke lenger an å gjøre som Lewis Hamilton. Men det finnes så mange andre veier, så jeg skjønner egentlig ikke at alle skal drømme om Formel 1. Det som også er kult med GT-racing er at man kan ha litt kontakt. Har du samme kontakt i formelbil så vipper du bare noen rundt.

Så hjelper det at flere nordmenn nå har tråkket opp GT-stien de siste årene, og synliggjort både egne sterke resultater og markedsført det faktum at det er denne form for bilsport som har flest tilgjengelige sider av både gratis og betalt karakter.

Skulle man ikke lykkes med toppklassen i Langdistanse-VM, med Le Mans som toppen av kransekaka, så har Barry-Berg flere tanker i hodet.

Marie Barry-Berg.
Marie Barry-Berg.

– Ja, jeg har noen tanker om DTM også, kanskje. Der er det jo veldig sterkt, understreker han.

Lillesøster henger på

At det går i motorsport i familien er det liten tvil om. Pappa Martin er blant annet dobbelt norgesmester i shortcar, og lillesøster Marie (12) er også med på gokartsatsingen. Selv deler de Facebook-side og framstår som et team, selv om det er storebror som har høstet de aller største resultatene.

Men Marie var med i Spania hun også, men der fikk hun det tøft i X30 Junior. Hun åpnet med 13. plass i sin gruppe og 25. plass totalt blant 61 førere i klassen, og etter tre heat og superheatet ble det 21. startposisjon i finalen.

Her kom hun seg opp til en solid 13. plass, men havnet i et sammenstøt som var såpass kraftig at 12-åringen ble tvunget til å bryte finalen.

Powered by Labrador CMS