Han etablerte seg i VM-eliten i rally på rekordfart – så forsvant motivasjonen fullstendig for Anders

For tredje gang er Andreas Mikkelsen og Ola Fløene et team igjen. Her forteller en åpenhjertig Anders Jæger om hvorfor han ikke lenger ønsket å være bestekameratens faste makker på veien tilbake til VM-toppen.

Publisert

Historien om Anders Jæger ble godt kjent for det brede publikum i 2016, etter at han gjennom to år hadde fått grundig skolering gjennom EVEN Management i det å være kartleser på høyt nivå. Og det helt fra scratch, uten noen form for annen bakgrunn eller interesse fra motorsporten.

Anders Jæger fikk tidenes bursdagsgave ved å få kjøre Numedalsrally i en R5-bil i 2018, påspandert av Andreas Mikkelsen. Og debuten bak spakene gikk langt over all forventning. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Historien om Anders Jæger ble godt kjent for det brede publikum i 2016, etter at han gjennom to år hadde fått grundig skolering gjennom EVEN Management i det å være kartleser på høyt nivå. Og det helt fra scratch, uten noen form for annen bakgrunn eller interesse fra motorsporten.

Andreas Mikkelsen ønsket seg en kartleser han kunne knytte et tett bånd med over tid, som kan kunne se for seg å ha fast over de neste 10-15 sesongene. Det var viden kjent internt at planen for denne overgangen skulle skje i 2017, men da Ola Fløene selv valgte å gå til Mads Østberg før 2016-sesongen, så måtte alt framskyndes.

Samarbeidet som skulle vare i opptil kanskje 15 sesonger, den varte i fem sesonger. Første året sammen, i 2016, som en kjempeopptur på mange måter med to totalseire, flerfoldige pallplasser, medalje i VM - og alt lå klart for en fortsettelse i 2017 der målet skulle være VM-gull.

Drømmer ikke om rally

Siden den plutselige Volkswagen-exiten i 2017 har veien tilbake til VM-toppen vært tung for Mikkelsen og Jæger. Summen av at Mikkelsen nå går på en ny sesong på nivå to i internasjonal rally, samtidig som Anders og kona Janne på senhøsten i fjor fikk datteren Alexandra, gjorde at det ikke lenger var noen indre lyst hos Anders til å fortsette den karrieren han hadde bygd opp på rekordfart.

Nå forteller han åpenhjertig historien bak hvorfor dette fem år lange eventyret skulle ta en brå slutt.

– At jeg trekker meg tilbake har selvfølgelig litt med situasjonen hjemme å gjøre. Men også litt med den siste tiden. Hva som motiverer meg, og da gjelder det å finne en motivasjon. Jeg drømmer ikke rally i det hele tatt, selv om jeg syns sporten er kul og fascinerende. Men det som står sterkest for meg er å være best og konkurrere med de beste, sier Anders Jæger-Amland til Parc Fermé.

Vi siterer ham med fullt navn etter at han giftet seg med Janne i 2018, selv om han gjennom årene er kjent under kun Jæger som etternavn.

https://www.youtube.com/watch?v=sJJn3E6nIp4

Mange faktorer

31-åringen føler dog det kan framstå som mer utakknemlig enn det egentlig er at «nedgraderingen» til WRC 2 og EM er en faktor som gjør at han mister motivasjonen. Egentlig er det ingenting han vil mer i verden enn å være med Andreas på et rallyeventyr som forhåpentligvis skal ende med en ny vår i toppen av Rally-VM, fra 2022.

Men det var rett og slett ingen «drive» å finne for å gå på denne sesongen. Til tross for at grunntanken var at familieforøkelse ikke skulle hindre ham i å ta over 200 reisedager ett år til. Men så skjedde det likevel noe med tankesettet da datteren endelig kom til verden.

– Egentlig var jeg ganske klar på at barn ikke nødvendigvis skulle være en stopper i seg elv. Men man vet nok aldri helt hva man går til uansett. Det var ingen plan at ved å få et barn, så gir jeg meg med rally. Så det er jo andre faktorer som spiller inn her. Kombinasjonen av å gå ned et nivå, miste et WRC-sete sammen med alt som skjer på hjemmebane, så gjør det forskjellen vesentlig større. Og når man ikke har tilstrekkelig med motivasjon, så fortjener ikke Andreas å ha en kartleser som ikke er topp motivert, understreker Anders.

– Kjipere enn jeg trodde

Anders Jæger på plass under Rally Hedemarken for å trøste kameraten Andreas Mikkelsen der han tapte NM-gullet til Mads Østberg. Lite visste de begge at de åtte år senere skulle sitte i samme bil. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Det var naturlig nok ingen lett beskjed å gi til sin makker om hvilke følelser han satt inne med. At rallyeventyret de skulle bygge sammen nå tar en slutt.

– Det var kjipere enn jeg trodde. Andreas og jeg snakker jo sammen hele tiden, så det var ikke én dag hvor dette kom ut. Så det ble et sjokk for ham. Gjennom 2020 så vi hvilke dører som begynte å lukke seg og hva man stod igjen med for et program. Da har man jo snakket rundt det, også var det jo ikke noe nytt for ham at jeg skulle bli pappa, sier Oslo-gutten.

Å kunne leve av å være kartleser på øverste nivå, etter bare to sesongers utvikling med Bernt Kollevold og Ole Christian Veiby, det kan han ikke få markert sin takknemlighet godt nok for. 

– Jeg er enormt takknemlig for hva Andreas har gjort for meg, sier Jæger, som i dette åndedraget hinter om at kartleserkarrieren som sådan ikke er død for godt.

Med respekten for Andreas knalltøffe satsing i 2021, som blir 31-åringens definitivt mest hektiske og tøffe program i karrieren hans noen sinne, så vil ikke Anders si at han er ferdig som sådan med å lese noter. Og han vil gjerne lese for Andreas igjen - dersom det skulle være omstendigheter som tilsier det.

Gitt seg – men ikke lagt opp

Rally Australia 2016 er Andreas Mikkelsens foreløpig siste seier av totalt tre i karrieren. To av dem kom med Anders Jæger som kartleser, mens hans aller første seier i Rally Spania 2015 kom med Ola Fløene i høyrestolen. Nå er sistnevnte tilbake igjen. (Foto: Red Bull Content Pool)

Det vil si en ny vår, en ny motivasjon

– Det er ingen dører som er lukket. Man vet aldri hva som skjer i fremtiden. Det er deler av meg som ikke er ferdig med rallykjøringen. Det er mye mer å hente, og vi har ikke gått til i nærheten av det vi var gode nok for. Men i denne omgang var det dette vi fikk til. Jeg forstår selvfølgelig at jeg ikke har noe klippekort på høyresetet hans.

– Så du sier ikke at du legger opp?

– Det gjør jeg ikke. Jeg gir meg. Men hva det betyr, det vet egentlig ingen. Så det jeg forholder meg til er at jeg ikke lenger er kartleseren til Andreas.

Og derfor er han svært glad for at det var nettopp Ola Fløene som fant tilbake til setet hans igjen, i hans tredje epoke sammen med Mikkelsen.

– Vi vet jo alle at Ola er en mann som er i stand til å gjøre en superjobb for Andreas. Jeg føler meg trygg på at det er Ola som sitter i den bilen. Så kommer jeg fortsatt til å heie på Andreas, og jeg er jo helt sikker på at han kommer tilbake igjen i en WRC-bil.

Powered by Labrador CMS