Henning vil tilbake til full satsing i Rally-NM – 18 år etter at han sist tok gull på norsk jord

Skal det omsider bli et supercomeback for ett av Norges største rallyprofiler gjennom tidene?

Publisert

Han kom kanskje i den internasjonale skyggen av sin lillebror Petter, men det er faktisk intet mindre enn 18 år siden Henning Solberg sist hadde et fullt NM-program. Det var i 2003, med en Mitsubishi Lancer vi har sett ham under enkelthopp i senere, og det var året han tok sitt femte NM-gull på rad fra og med 1999. De som kan sin rallyhistorie husker at det var lillebror som tok NM-gullet året før.

Henning Solberg. (Foto: Norges Bilsportforbund)

Han kom kanskje i den internasjonale skyggen av sin lillebror Petter, men det er faktisk intet mindre enn 18 år siden Henning Solberg sist hadde et fullt NM-program. Det var i 2003, med en Mitsubishi Lancer vi har sett ham under enkelthopp i senere, og det var året han tok sitt femte NM-gull på rad fra og med 1999. De som kan sin rallyhistorie husker at det var lillebror som tok NM-gullet året før.

Siden denne epoken regjerte Thomas Schie i tre år på rad, før det er generasjonen ti år senere som har dominert, anført av navn som Anders Grøndal, Mads Østberg, Eyvind Brynildsen og etterhvert Ole Christian Veiby.  

Ikke fornøyd med egen fysisk form

Henning har vært å finne sporadisk i NM-sammenheng titt og ofte siden, selv om det er Rally-VM som har stått i fokus. Bestenoteringene er seks tredjeplasser i enkeltløp, med Tyrkia 2006 som hans aller første pallplass. I senere tid huskes han kanskje best for den sensasjonelle sjetteplassen sammenlagt i Rally Tyrkia i en Skoda Fabia R5-bil, mens hans foreløpige siste VM-runde var Rally Tyrkia i 2019. Nå vil han imidlertid forsøksvis få til en full satsing i NM igjen.

– Jeg har tempo jeg altså. Jeg har ikke mistet noen ting. Jeg føler ikke det. Jeg er like gærn i hodet, men jeg er for dårlig trent om dagen. Jeg blir jævlig sliten. Skikkelig sliten, sier Henning Solberg etter tredjeplassen han kjørte inn til under Rally Finnskog sist helg.

Mens Marius Aasen og Frank Tore Larsen gjorde opp seg i mellom om totalseieren, ble det etterhvert en spennende kamp mellom ringrevene Solberg og Anders Grøndal om tredjeplassen. Grøndal hadde kun ett tidels forsprang, så det var på mange måter første mann til mål på den siste og avgjørende Homsjøen-etappen.

FIA-seedet

Begge laddet over evne, Grøndal i det meste laget og pådro seg det største tidstapet. Dermed ble det tredjeplass i NM-åpningen, i en sesong hvor Solberg og sin faste makker over mange år - Cato Menkerud - vil tukte resten av NM-eliten sammenlagt og ikke bare i enkeltløp.

– Jeg skal prøve å ta hele sesongen. Jeg syns de andre gutta kjører jævlig bra. Også hadde jeg en kjempefight med Anders. En av oss måtte selvfølgelig stå av til slutt, men det viste at vi begge tok i maks. Det blir uansett nok av konkurranse i år. Gutta er flinke dem, sier 48-åringen videre, og understreker at det var krevende å starte først som følge av FIA-seedingen som fortsatt henger over ham.

– Fy fader, vi tar i altså. Jeg lover, jeg tok i ekstremt hardt for å henge på. Så jeg blei tatt litt på senga over at det var så løst. Men det er ingen unnskyldning, påpeker Solberg.

Henning Solberg og Cato Menkerud på SS4 sist helg. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Sønnen Oscar gjorde også et knallsterkt innhopp i nasjonal, for eldre tohjulsdreven biler, og ble nummer tre i en Volvo. Henning drømmer om at de begge kan få full sesong i hver sin klasse, og skal ved siden av sin egen satsing prøve å få hjulpet Oscar til å få til et fullt program i nasjonal klasse.

Snuser på Polo fra Tsjekkia

Begge stilte opp i innleide biler, henholdsvis Ford Fiesta og Volvo 240. Det gjelder å finne sponsormidlene som finansierer resten av sesongen.

– Vi har ikke alt klart, men denne gangen tror jeg at vi skal få det til. Jeg skal få kjørt NM, det skal jeg. Men jeg vil satse slik at Oscar får kjøre fullt i nasjonalt. Herregud, han kjørte innmari bra. Han kjører fort med alt. Selv om han ikke har så mye kjøretrening, så blir han eldre og mer rutinert og har en god fart i kroppen for det, sier Solberg.

Det har vært rykter om at Solberg har forsøkt å få tak i en Volkswagen Polo R5. Dette kan han bekrefte stemmer. Bilen står i Tsjekkia, og koronapandemien har gjort det vanskelig å få den inn til Norge. Henning er imidlertid fornøyd bare han får tak i en doning å kjøre.

– Jeg tar den bilen jeg får. Det har vært et helvete å få Poloen til Norge. Det har egentlig vært målet, og den bilen er ikke skrinlagt, sier han.

Powered by Labrador CMS