Her er forslagene som skal myke opp det nasjonale regelverket

Ombygning av firehjulsdrevne biler, oppboring inntil 3,5 liters motorer, flere åpninger for hjuloppheng og friere modifikasjoner av skjermer og hjulhus er noen av punktene.

Publisert

Onsdag kom Norges Bilsportforbund med sitt varslede høringsforslag i forbindelse med §306, kjent som det tekniske Gruppe H-reglementet i rally - eller nasjonalt rallyreglement om du vil.

(Foto: Simen Næss Hagen)

Onsdag kom Norges Bilsportforbund med sitt varslede høringsforslag i forbindelse med §306, kjent som det tekniske Gruppe H-reglementet i rally - eller nasjonalt rallyreglement om du vil.

Dette blant annet i kjølvannet av den mye omdiskuterte Kjær-saken, hvor klare uenigheter om tolkningen av regelverket har vært sakens kjerne. Der iblant avsnitt 15.2 som omhandler skjermbredere og hjulhus, som er ett av eksemplene hvor rallyseksjonen nå har innstilt til et mer tydelig og presist regelverk.

I tillegg presiserer forslaget tydelig i avsnitt 3 av det er NBF som forbeholder seg tolkningsretten til alle endringer for klassen.

Forslag til regelendringer kan du lese her. Norges Bilsportforbund ønsker tilbakemelding på regelendringsforslaget innen 31. juli, på e-post rally@bilsport.no.

I dokumentet er forslag til endring tydelig markert med rødt, mens avsnitt og setninger som foreslås fjernet er markert med tydelig gjennomstreking.

Noen nøkkelpunkter som foreslås endret er som følger:

1. Konkurransebil

Biler med motor over 2501 ccm skal følge grunnutførelse når det gjelder motor (inklusive grenrør og innsugssystem) i henhold til vekstedhåndboken. Bortsett fra ventilfjærer, clutch, svinghjul, luftfilter og motor styresystem. Firehjulsdrevne biler kan bygges om til 2wd ved å fjerne drivaksler.

6. Motor

Motor og topplokk skal være serieprodusert av bilfabrikant, og skal ha vært originalmontert i serieprodusert bil. Motor fra samme bilfabrikant/familie kan benyttes, men motormodell skal ikke være nyere en modell på bil/karosseri. (Eksempel: motor fra en VW Golf 3 fra 1996 kan benyttes i VW Polo fra 2011, men ikke i en VW Golf 2 fra 1984).

6.4. Oppboring

(…) over 3000 cm3 til og med 3500 cm3

Borring og slaglengde er fritt så lenge homologert volum beholdes.

7.2. Gearkasse

Antall gear begrenses til 7 inklusive revers, med mindre bilen er homologert med flere.

(Kilde: Svenska Bilsportförbundet)

8. Hjuloppheng

Avsnitt 8.1. til og med 8.6. er modifisert og/eller helt nye.

15.2. Skjermbredere og hjulhus

Tidligere regelverk på to avsnitt og tre setninger er foreslått endret over 10 avsnitt og 17 setninger, med blant annet følgende illustrasjonsbilde tatt fra det svenske bilsportforbundets tilsvarende reglement. Dette er også paragrafen som var sentral i Kjær-saken.

15.6. Aerodynamisk utstyr

Aerodynamisk utstyr bak (vinge) kan monteres. Vingen skal være forsvarlig montert og ha minimum 2 festepunkter som tåler dens funksjon. Alle radier på vingen skal være minimum 5 mm (ingen skarpe kanter). Vingen skal ikke være større enn bilens ytre mål sett forfra og fra siden. Såfremt ikke biltypen er tidligere homologert med dette.

21. Ruter

Plast/lexan ruter er tillatt, bortsett fra front rute som skal være av laminert glass. Det er tillatt med skyveluke på begge sider.

Vi anbefaler å lese hele høringsdokumentet for å se forslagene til endringer i den store sammenhengen. Det er også flere andre forslag til endringer som ikke er tatt med i vårt utdrag.

Powered by Labrador CMS