Her er noen av svarene som Dennis fikk etter F3-testen med toppteamet

Hovedfokuset var ikke å sette de raskeste rundetidene. Men så skulle det bare mangle at Dennis Hauger likevel ikke var høyt oppe på totallisten.

Publisert

Tidligere denne uken startet den første offisielle Formel 3-testen denne høsten hvor utøverne skal kartlegge hvilke team det kan være mulig å kjøre for neste år. Det har ikke vært lagt skjul på at Dennis Hauger ønsker seg et annet team for 2021 etter at årets sesong ble av den heller svake sorten, debutsesong til tross, hvor det var åpenbart at han og teamet ikke gikk best overens på flere områder.

Dennis Hauger. (Foto: Dutch Photo Agency / Red Bull Content Pool)

Tidligere denne uken startet den første offisielle Formel 3-testen denne høsten hvor utøverne skal kartlegge hvilke team det kan være mulig å kjøre for neste år. Det har ikke vært lagt skjul på at Dennis Hauger ønsker seg et annet team for 2021 etter at årets sesong ble av den heller svake sorten, debutsesong til tross, hvor det var åpenbart at han og teamet ikke gikk best overens på flere områder.

Mandag og tirsdag fikk han teste for Prema, det soleklare toppteamet i Formel 3 så vel som Formel 2 og flere andre formelbilmesterskap. Det sies at om man kjører for Prema så skal det svært mye til at det er teamet det står på. Det var forøvrig Prema-fører Oscar Piastri som tok hjem årets Formel 3-tittel.

Stabile topptider

Og Hauger fikk de svarene han hadde håpet på. For selv om bilene i Formel 3 er helt like, både på chassis og motor, så fikk han bekreftet hvor forskjellige de kan oppleves.

– Det er ekstremt mye man kan gjøre med bilene, selv om de er like. Bilene kan fungere godt med oppsett som både har litt understyring og overstyring, men for meg handler det om å finne en oppsett som passer den kjørestilen jeg foretrekker sammen med hvordan tankegangen til teamet fungerer, sier Dennis Hauger til Parc Fermé.

Første dagen kjørte han inn til en fjerdetid og en tredjetid, mens han andre testdag først tok en åttendetid på morgenøkta før han avsluttet med tredjetid på ettermiddagskjøringen.

Tilbake til foretrukket kjørestil

Men 17-åringen er klar på at rundetidene i seg selv var relativt uviktige. Det var stort sett løpsoppsett som ble utprøvd i alle fasonger.

– Vi var enige om før testen at hovedfokuset ikke skulle ligge på tider. Selvfølgelig ville jeg jo vise meg fram, men det var viktigere å finne ut hvordan man kan jobbe med dem som team, ha følelsen med bilen og hvordan man får gjort oppsettforandringer. Det var mye bra, men som alltid ting som også kan bli enda bedre, sier Hauger.

– Hvordan vil du se oppsettet og filosofien passet deg?

– Den var veldig bra. Det var en litt annen kjørestil enn det jeg har blitt vant med dette året, men riktignok har det vært en kjørestil jeg har jobbet mot meg selv. Så her måtte jeg finne tilbake den kjørestilen jeg selv liker, hvor det er mer rotasjon i bilen, og det kom bedre og bedre. Vi jobbet godt som et team, og jeg kom meg fort inn i det, sier 17-åringen.

https://www.instagram.com/p/CGAli1UJ4MJ/?utm_source=ig_web_copy_link

Ordknapp manager

Manager Harald Huysman kan bekrefte at det så ut til at samarbeidet med Prema fungerte godt på første forsøk.

– Han fikk gode skussmål og god feedback, og de syns han var flink på å gi tilbakemeldinger på endringene som ble gjort. Prema konsentrerer seg først og fremst om å jobbe med å teste ut mange oppsett, og Dennis var den av førerne som testet flest mulige justeringer på bilen, sier Huysman til Parc Fermé.

Det er lenge igjen til 2021 ettersom 2020-sesongen akkurat er ferdig. Gangen videre og tanker og spekulasjoner om neste år forholder de seg svært ordknappe til, enten det gjelder valg av team eller hvordan posisjonen hans blir i Red Bull neste år.

– Det er tidlig. Langt ifra noe konkret enda. Det var godt å få noen svar på testen i Barcelona, men under neste test kan det fort hende at vi tester med et annet team også. Vi er i forhandlinger med flere team, sier Huysman, som likevel bekrefter at FIA Formel 3 er det eneste alternativet de foreløpig jobber mot.

PS! Denne helgen skal Dennis Hauger få ny sjanse bak Porsche-rattet igjen. Sesongfinalen skal kjøres på Knutstorp, og der får 17-åringen nok en gang stille som gjestefører, blant annet sammen med den svenske stjerna Johan Kristoffersson, tidligere verdensmester i rallycross og skandinavisk Porsche-mester.

Powered by Labrador CMS